На автомобілі, придбаному в кредит, чернівчанин Андрій потрапив в аварію. Транспорт відремонтував за власні кошти, а борг, що на той момент виник перед банком, повинна була погасити страхова компанія. Кошти за позикою страховики не внесли вчасно. І хоча відсотки Андрій сплачував, коли за тілом кредиту виникло прострочення 60 днів, з банку зателефонували і попросили приїхати.
– Коли приїхав, мене попросили зайти і підписати якогось листа, а оскільки не було вільного місця, начальник служби безпеки запропонував зайти в підсобне приміщення, – пригадує Андрій. – Там повідомив, що я повинен підписати документи і залишити авто банку, а коли знайду гроші, акт прийому-передачі він знищить.
Андрій відмовився залишити авто, проте обіцяв із дня на день погасити борг. У відповідь начальник служби безпеки пригрозив, що позичальник не вийде з підсобки, доки не підпише документи. Коли Андрій спробував вийти, його вдарили, викручували руки.
Доки позичальник перебував у підсобці, хтось із працівників установи зняв номери з його авто. Вже на вулиці начальник служби безпеки перешкоджав Андрієві сісти в автомобіль. Викликали патрульно-постову службу. Заяви до правоохоронців написали двоє учасників конфлікту – Андрій про погрози і застосування фізичної сили, а представник банку звинуватив у конфлікті позичальника (свідків розмови в підсобці не було).
Проте й після цього тиск не припинили. Андрієві обіцяли, що проблеми будуть у родичів.
– Я готовий віддати машину хоч зараз, але якщо це зніме з мене зобов’язання перед банком. А так вони продадуть її за безцінь, а я далі буду винен банку, – каже Андрій.
Він написав заяву на ім’я директора чернівецького представництва банку, пообіцявши, що звернеться до управління НБУ, органів споживзахисту тощо. Номери авто повернули. Зараз затримка з виплатою за тілом кредиту – 30 днів. Якщо страхова компанія знову не сплатить кошти і прострочка сягне двох місяців, Андрій впевнений, що все почнеться знову. Про пом’якшення умов, наприклад, кредитні канікули тут чути не хочуть.
– На сьогодні у Чернівцях вибивання боргів у позичальників своєрідними методами – факт непоодинокий, – підтверджує незалежний фінансовий радник Євген ЖИТАРЮК. – Але в будь-якому разі, щойно в людини виникають фінансові проблеми з оплатою позики, потрібно йти до установи і розповідати все як є, наголошуючи на готовності до співпраці. Банк не має права забрати майно без рішення суду.
У кожному банку своя ситуація – не всі йдуть назустріч клієнтам, дехто намагається не затягувати з проблемними кредитами. Причому функцію повернення боргів установи можуть доручити внутрішній службі безпеки (переважно тут працюють колишні правоохоронці) чи спеціально створеним підрозділам. Або ж залучити колекторські фірми, які за винагороду займаються поверненням проблемної заборгованості. Перші представництва вже є в Чернівцях. За даними Євгена Житарюка, ще не менше 15 готові відкрити в місті свої філії.
Але незалежно від того, хто працює з проблемними клієнтами, погрози – це порушення закону. Законодавство визначає термін, після якого кредит вважається безнадійно простроченим, і банк має право звернутися до суду. Другий механізм повернення – через виконавчий напис нотаріуса, третій – через третейський суд.
– Якщо виник конфлікт із колекторами чи працівниками служби безпеки, потрібно насамперед написати скаргу на ім’я керівника філії банку, описати конфлікт, ситуацію з кредитом і наголосити на своїй готовності до співпраці. Простежте, щоби скаргу зареєстрували, копію віднесіть до обласного управління НБУ, управління захисту прав споживачів тощо.
Марина КАРАСЬОВА
ВАЖЛИВО ЗНАТИ
Якщо до позичальника, який прострочує платежі, починає телефонувати чи приходити не працівник банку, а третя особа – представник колекторської фірми, дуже важливо переглянути кредитний договір. Якщо там не передбачено пункту про передачу інформації про позичальника третім особам щодо повернення боргу, фінансова установа не має права це робити. У зворотному випадку боржник може подавати на банк до суду.
Які можливі поступки з боку банків
Кредитні канікули – деякі банки пропонують часткову виплату щомісячної суми, наприклад, 50 відсотків протягом півроку, інші відтерміновують на кілька місяців оплату.
Пролонгація – банк додає рік, два, п’ять років до терміну кредитування. Зменшується тіло кредиту, яке необхідно сплачувати щомісяця, але відсотки не зменшуються.
Зміна графіку – з класичної схеми погашення можна перейти на ануїтетну (перші кілька років платіж буде до 25 відсотків меншим). Ануїтет знизить кредитне навантаження зараз, але загалом переплата буде більшою.
Переоформити кредит на третю особу – як правило, це видача кредиту новому позичальникові з паралельним погашенням заборгованості.
12-03-2009, 11:27
0
3 122