Підприємці та невеликі виробники області повною мірою відчули на собі вплив економічного спаду. Щоби якось вижити, кожному доводиться терміново розробляти власну антикризову програму. Ми поцікавилися, як підприємливі люди борються з кризою. А дати їм фахові поради попросили бізнес-тренера кадрової компанії "Протеже" Олену САНДУЛ.
Робимо ставку на якість і рекламуємося
Підприємець Володимир МАЗУРЕНКО – власник магазину меблів і гастроному. Каже, що через кризу зменшилися продажі в обох торгових точках: продуктів харчування тепер купують менше на третину, а попит на меблі зменшився на всі 60%.
Крім того, постачальники меблів підвищили ціни, зростає орендна плата у гривнях. І валютний кредит доводиться повертати за новим курсом. З п’яти працівників меблевого магазину працює тепер двоє, на зарплату іншим бракує коштів.
– Єдиний вихід – робити ставку на якість. Про колишні продажі мріяти не доводиться, головне – на ринку втриматися, – каже бізнесмен. Щоби про якість товару (у меблевому магазині більшість виробів – із натурального дерева) дізналося більше покупців, підприємець збільшує витрати на рекламу.
Думка фахівця. Теза про те, що реклама – рушій бізнесу, залишається актуальною в усі часи. Тому рекламувати меблі потрібно. Ставка на якість – також дуже добра стратегія. Але ця якість повинна бути не на словах, потрібно мати відповідні сертифікати і та інші документи. Сьогодні люди не довіряють словам. А якщо цей сертифікат розмістити в рамочці на видному місці в магазині й продавець звертатиме на нього увагу клієнтів, це принесе ефект.
Закриваємося
– Як кажуть, криза торкнеться американських магнатів, а нам взагалі гаплик, – сумно жартує підприємець Роман БАНДУРОВСЬКИЙ.
Металопластикові вікна й двері чоловік робив три роки. Каже, що таких проблем, як зараз, ще не було: замовлення практично відсутні. Знижки, які виробник сьогодні пропонує своїм клієнтам, стартують від 20%, але і це не допомагає знайти покупця.
Зростання долара й зниження доходів людей викликало те, що купувати вікна й двері тепер нікому. Вікно за 100 євро, яке раніше продавали по 700 гривень, сьогодні уже коштує більше тисячі.
–Якщо раніше бабця з дідом могли відкласти пенсію і за один місяць поміняти у квартирі вікна, а наступного місяця зібрати ще грошей і замінити двері, то зараз це вже їм не по кишені, – розповідає бізнесмен. Крім того, зупиняється будівництво, і це також знижує попит на вікна, ролети, двері.
Роман каже, що згортає виробництво. Частина працівників уже пішла з роботи – через відсутність замовлень люди самі почали шукати кращих заробітків. Підприємець планує змінити напрямок бізнесу. Ще остаточно не визначився з майбутньою діяльністю, але каже, що вона точно не буде пов’язана з будівництвом.
Думка фахівця. Підприємцеві слід добре зважити, врахувати сезонний спад перед тим, як згортати бізнес. Можливо, є сенс знайти спосіб "перезимувати", щоби не закривати виробництво. Один із варіантів – об’єднатися з кимось із колишніх конкурентів, щоби стати сильнішими і забрати на себе більшу частку ринку. Якщо ж підприємець хоче змінювати напрям діяльності – у добрий час. Тільки треба добре продумати, якою новою справою зайнятися.
Зареєстрували дешевшу торгову марку
Олександр ЯНОВСЬКИЙ і Віктор СЛАСТЬОНОВ чотири роки тому розпочали виробництво весільних суконь. Із двох тисяч доларів підприємливі хлопці "розкрутилися" до підприємства з пошиття весільного й вечірнього вбрання. Сукні вони почали постачати не лише в Україні, але й до Росії, держав Європи, Америки й Африки.
З настанням кризи відчутно зменшився попит на вбрання практично в усіх державах. Тканини та іншу сировину для суконь підприємці закуповували за кордоном, і через ріст курсу валюти собівартість суконь у гривні значно зросла.
– Основна мета нашого й будь-якого підприємства зараз – протриматися на ринку, – стверджує Олександр. – Зараз треба хоч на нуль виходити, а не думати про прибутки. Хто зараз хоче заробити – гарантовано збанкрутує. Треба зберегти виробництво й людей.
Тому восени, щоби перестрахуватися, вони зареєстрували ще одну торгову марку своєї продукції, яка значно дешевша за ціною – на рівні Калинівського ринку. Сукні цієї марки простіші за фасоном, але високої якості.
Думка фахівця. Усе логічно: люди розуміють, що їм потрібно протриматися, бо криза мине. І виробництво значно легше зберегти, ніж потім розпочинати з нуля. Навіть якщо вони кілька місяців нічого не зможуть заробити, після кризи ці підприємці будуть у значно вигіднішому становищі, ніж ті, які починають усе заново.
Вчимося "підходити" до кожного клієнта
– Ми насамперед знизили ціни, – каже Володимир ХРАПКО, директор магазину комп’ютерної техніки. – Люди цього не відчули, бо техніку закуповуємо за долари, а у гривнях ціна залишилася навіть трохи вищою, ніж була.
Ці місяці для продавців комп’ютерів збиткові – продажі знизилися на 20-25%. Щоби зберегти бізнес, працівників не звільняли, а підвищують їхній професіоналізм.
– Вчимо своїх працівників краще ставитися до клієнта, – каже директор. –Зрозуміло, що коли черги в магазині немає, необхідно звертати увагу на кожного відвідувача і працювати для того, щоби він не виходив із магазину без покупки.
Думка фахівця. Зниження ціни – рішення, до якого сьогодні вдаються багато власників бізнесу. При цьому потрібно звертати увагу на те, щоби вчасно змінювати цінники на кожному виді товару. Здавалося б, це дрібничка, але вона дуже важлива. Щодо підвищення кваліфікації продавців – то це правильний шлях для збільшення продажів.
Надія МАКУШИНСЬКА
22-01-2009, 11:09
0
2 526