Цього року область отримала на будівництво доріг та відновлення транспортної мережі після повені великі кошти – планові і позапланові. Як їх вдалося використати, які плани щодо ремонту й будівництва доріг 2009 року? Про це розмова з начальником Служби автомобільних доріг України в області Іваном МУНТЯНОМ.
– Скільки вдалося зробити із запланованого на дорогах області?
– Для будівництва планових об’єктів 2008 року ми отримали грошей більше, ніж будь-коли раніше – 162 млн грн із державного й обласного бюджетів. До планових об’єктів, які ми споруджували, належали об’їзна дорога, дороги на Путильщині: Сергії – Фошки, Плоска – Лускун, Дихтинець – Гробище. Останній об’єкт ми здали буквально за три дні до повені і, до честі наших працівників, дорога цілком витримала натиск стихії.
Однак основним плановим об’єктом 2008 року була об’їзна дорога довкола Чернівців. На сьогодні вона майже готова: є узбіччя, огорожі, освітлення. Відкриття ж затрималося з об’єктивних непередбачуваних причин, які виникли під час будівництва. Маю на увазі зсув грунту в районі 61-го пікету, де збудовано міст. Відбулося чимало засідань технічних рад Укравтодору, доки не ухвалили остаточний варіант зміцнення цієї ділянки. Завдяки сучасним технічним можливостям можна було зміцнити її як за 30 мільйонів гривень, так і утричі дешевше. Ми зупинилися на дешевшому, однак нічим не гіршому за якістю, міцністю і надійністю варіанті. Ці позапланові роботи вимушено стримали введення в експлуатацію об’їзної. Адже будуємо не на день-два, а на десятки, може, й сотні років.
Звісно, хотілося за рік зробити більше, бо дорогами області тривалий час як слід не займалися, тож вони сьогодні вкрай занедбані (навіть не візьмуся назвати суму, яка потрібна, аби довести їх до ладу). Однак сподіваюся, що попри економічну кризу цьогорічні обсяги фінансування дорожнього будівництва в області (2008-го було виділено коштів утричі більше, ніж надходило попередніми роками) збережуться у подальшому і недалекий той час, коли за якістю доріг Буковина нічим не поступатиметься своїм сусідам із Євросоюзу.
– Що у планах на 2009 рік?
– Ми подали свої пропозиції до Укравтодору щодо ремонту й будівництва доріг в області, але поки що вони перебувають у процесі розгляду. Але точно відомо, що триватимуть роботи на будівництві об’їзної дороги навколо Чернівців, і ми їх завершимо. Також буде завершено роботи з капітального ремонту дороги до контрольно-пропускного пункту "Порубне", а три кілометри дороги у Боянах переведено, завдяки ремонту, в першу категорію.
– Повінь відрізала від світу Путильський район, зруйнувала чимало доріг і мостів і в інших районах. Як вдалося дати раду?
– Коли оцінили збитки, а відтак – обсяг відновлювальних робіт, спочатку стало навіть страшно. Стільки роботи, тим паче, у вкрай стислі терміни нашій службі ніколи раніше не доводилося здійснювати. Служба автомобільних доріг області є однією з найменших в Україні. Навіть порівняно із сусідами-франківцями, обсяг збитків яких приблизно аналогічний нашим, вона менша удвічі і налічує заледве три десятки працівників. Однак цими незначними силами ми повинні були впоратися з обсягом роботи у кілька разів більшим, аніж раніше виконували впродовж трьох, а то й більше років.
– Незважаючи на все це, буковинці краще за франківців упоралися із завданням, що відзначав і голова Укравтодору Вадим ГУРЖОС.
– Усі відновлювальні роботи ми розділили на три етапи. Першими були найбільш невідкладні – забезпечення проїзду до населених пунктів, відрізаних стихією. Це – тимчасові дороги, тимчасові мости, об’їзди, аби лишень забезпечити людей зв’язком. Другим етапом були проектно-вишукувальні роботи, до яких запросили не лише кращих вітчизняних, а й фахівців з-за кордону: Австрії, Румунії, Грузії. Тобто тих, хто має досвід роботи у схожих умовах. Лише після того приступили, власне, до третього етапу – відбудови. У ній взяли участь кращі підрядні організації України та потужні будівельні організації з-за кордону – із Німеччини та Туреччини: загалом більше двох десятків фірм. Усі вони мають кваліфіковані кадри, сучасну дорогу техніку. Наприклад, на відновлювальних об’єктах Буковини працює лише 15-20 бурових установок, кожна з яких вартує понад три мільйони гривень.
Людям, а до відбудови було залучено майже півтори тисячі працівників, довелося працювати майже у цілодобовому режимі, забути про вихідні, свята. Однак обсягом і якістю зробленого ми задоволені. З 334 об’єктів, зруйнованих повінню, на сьогодні вже відновлено 300, і з головним завданням – до зими забезпечити проїзд до Путильського району не через перевали, а дорогами, ми також упоралися, освоївши майже всі з виділених цьогоріч на ліквідацію наслідків повені кошти – 362,8 млн грн. І незважаючи на погодні умови, відновлювальні роботи триватимуть, оскільки сучасні технології дають для цього всі можливості.
Користуючись нагодою, хотів би привітати працівників Служби автодоріг області, підрядних будівельних організацій, усіх краян із Новим роком і Різдвом Христовим. Снаги, натхнення й Божого благословення вам і вашим родинам! Нехай рік прийдешній буде щедрим для всіх на щастя й достаток!
Григорій БУРКА
4-01-2009, 11:49
0
2 043