Верховна Рада ухвалила у новій редакції Податковий кодекс з урахуванням пропозицій президента Януковича. За це рішення проголосували 268 народних депутатів із 417 зареєстрованих у сесійній залі.
– Зміни підприємці сприйняли позитивно. Ними значно обмежили можливі неправомірні дії податкових органів. Ідеологія кодексу про те, що підприємець свідомо винен, зникла. Податкову позбавили каральних функцій.
Хоча перевірки залишилися, їх проводитимуть в іншому аспекті, – говорить директор громадської організації "Асоціація ринків Буковини" Валерій БОРДІЯН. – Розділ про спрощену систему оподаткування вивели з Податкового кодексу. Найімовірніше, його ухвалять окремим законом. Тому поки що працюватимемо за указом президента 1998 року (див. таблицю, – ред.). Фактично у першому кварталі 2011 року підприємці працюватимуть за старою спрощеною системою оподаткування. За цей час повинні підготувати проект закону про спрощену систему оподаткування.
Якщо проводити реформування спрощеної системи, підприємці пропонують збільшити ставку єдиного податку вп’ятеро, але включити до розміру податку всі стягнення.
– Хочемо, щоби ставка єдиного податку включала усі види внесків, – каже Валерій Бордіян. – Параметри ставки єдиного податку можуть бути від 20 до 1000 гривень, а не від 20 до 600 гривень. Але не потрібно ділити міста за категоріями, як пропонували у попередній редакції Податкового кодексу. Можна підвищити й обсяг виручки за рік утричі. Зараз це 500 тисяч гривень – нехай буде 1,5 мільйона гривень. А місцеві ради нехай визначають ставку єдиного податку залежно від річного обсягу. Наприклад, ставка буде 200 гривень. 50 відсотків із них іде до місцевого бюджету, а 50 – розподіляють між фондами. Той, у кого менша ставка, відповідно, менше відраховуватиме у фонди. А той, у кого більше – наприклад, за річного обсягу мільйон гривень ставка єдиного податку може бути 800 гривень, – сплачуватиме 400 гривень у фонди.
Щоправда, на зміни у Податковому кодексі не всі дивляться оптимістично. Так, підприємці Калинки полегшено зітхнули, коли обмежили права податківців здійснювати перевірки. Проте вважають, що у системі оподаткування нічого не зміниться на краще.
– Ми дуже хвилювалися з приводу необмежених прав контролюючих органів здійснювати перевірки, накладати штрафи, арешт на майно, – каже підприємець Тамара Н. – Проте податки як були великими, так і залишилися.
– Новий Податковий кодекс ухвалили за принципом "ні вашим, ні нашим", – говорить підприємець Андрій. – Треба далі працювати над удосконаленням спрощеної системи оподаткування. А ще потрібно врегулювати положення закону про обов’язкові соціальні внески, який набуває чинності з першого січня 2011 року. Адже, згідно з його нормами, платників єдиного податку все одно виводять за межі спрощеної системи оподаткування.
Ольга ГНІДАН
Що змінилося у Податковому кодексіПроцедура адміністративного оскарженняПід час процедури адміністративного оскарження обов’язок доведення того, що будь-яке нарахування, здійснене контролюючим органом у випадках, визначених кодексом, або будь-яке інше рішення контролюючого органу є правомірним, покладається на контролюючий орган.
Доповнюється глава 4 "Визначення суми податкових та/або грошових зобов’язань платника податків, порядок їхньої сплати та оскарження рішень контролюючих органів" розділу ІІ "Адміністрування податків, зборів (обов’язкових платежів)" такими положеннями: "Якщо платник податків оскаржує рішення податкового органу до суду, обвинувачення особи в ухиленні від сплати податків не може грунтуватися на такому рішенні контролюючого органу до остаточного вирішення справи судом. Це правило не поширюється на випадки, коли таке обвинувачення базується не тільки на рішенні контролюючого органу, а й доведено на підставі додатково зібраних доказів, відповідно до вимог кримінально-процесуального законодавства України. Порушення кримінальної справи за будь-якими приводами та підставами стосовно платника податків або його службових (посадових) осіб не може бути підставою для зупинення провадження у справі або залишення без розгляду скарги (позову) такого платника податків, поданої до суду в межах процедури апеляційного узгодження".
При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання недійсним рішення контролюючого органу податкове зобов’язання вважається неузгодженим до дня набуття судовим рішенням законної сили.
Перевірка контролюючим органомЄ положення про обов’язкове видання наказу керівника контролюючого органу для проведення документальних та фактичних перевірок, а також про необхідність надання платникові податків копії відповідного наказу. При проведенні документальної планової перевірки керівник органу державної податкової служби приймає рішення, яке оформлюють наказом. Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надають лише у випадку, коли йому не пізніше, ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки, вручено під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки. Про проведення документальної позапланової перевірки керівник органу державної податкової служби приймає рішення, яке оформлюють наказом. Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надають лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено під розписку копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.
Арешт майнаАрешт майна може бути повним або умовним. Повним арештом майна визнають заборону платнику податків на реалізацію прав розпорядження або користування його майном. У цьому випадку ризик, пов’язаний із втратою функціональних чи споживчих якостей такого майна, покладається на орган, який прийняв рішення про таку заборону. Умовним арештом майна визнають обмеження платника податків щодо реалізації прав власності на таке майно, який полягає в обов’язковому попередньому отриманні дозволу керівника відповідного органу державної податкової служби на здійснення платником податків будь-якої операції з таким майном. Зазначений дозвіл може бути виданий керівником органу державної податкової служби, якщо за висновком податкового керуючого здійснення платником податків окремої операції не призведе до збільшення його податкового боргу або до зменшення ймовірності його погашення. Арешт на майно може бути накладено рішенням керівника органу державної податкової служби (його заступника), обгрунтованість якого протягом 96 годин має перевірити суд.
Спрощена система оподаткуванняЗ 1 січня 2011 року до внесення змін до розділу XIV Податкового кодексу України в частині оподаткування суб’єктів малого підприємництва Указ Президента України від 3 липня 1998 року №727 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва" (з наступними змінами) та абзаци 6-28 пункту 1 статті 14 розділу IV Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 року №1392 "Про прибутковий податок з громадян" застосовуються з урахуванням низки особливостей. Зокрема платники єдиного податку не є платниками таких податків і зборів, визначених Податковим кодексом України, як податок на прибуток підприємств; податок на доходи фізичних осіб (для фізичних осіб-підприємців); податок на додану вартість з операцій з постачання товарів та послуг, місце надання яких розташоване на митній території України, за винятком податку на додану вартість, який сплачують юридичні особи, які обрали ставку оподаткування 6 відсотків; земельний податок, крім земельного податку за земельні ділянки, які не використовують для ведення підприємницької діяльності тощо.
Збережено чинну спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва.
9-12-2010, 10:54
0
1 664