Тисячі кандидатів у депутати та на посади міських, селищних і сільських голів взяли участь у місцевих виборах на Буковині. То за що ж боровся весь натовп кандидатів, причому подекуди навіть підкуповуючи виборців і використовуючи інші нечесні методи? І який "шматок пирога" дістався переможцям виборчих перегонів?
Чернівецькій міськраді
є що ділитиЯк пояснює Борис РУСНАК, експерт з виборчого права, інститут місцевого самоврядування найкраще реалізовано в містах обласного значення:
– Тобто міська рада Чернівців має найбільше повноважень. Тут є чим керувати: є майно, є земля, є бюджет і гроші... Тільки комунальне підприємство "Калинівський ринок" чого вартує? Тобто це конкретні питання. Натомість що може вирішувати сільська рада? Ні бюджету, ні грошей. Єдине, що є в селі, – це земля. Але знову ж таки – зважаючи в якому. Якщо село в рекреаційній зоні або біля центральної траси, воно процвітає. Бо захоче підприємець відкрити кафе вздовж траси – він повинен отримати дозвіл у раді.
Мабуть, тому в сільрадах, розташованих у Карпатах чи біля Дністра, а також поблизу обласного центру боротьба за владу під час виборів була досить жорсткою.
При цьому міська, селищна чи сільська рада може в будь-який час припинити повноваження міського, селищного або сільського голови – двома третинами голосів. "Мер також може звернутися до Верховної Ради щодо призначення позачергових виборів міської ради, якщо рада не виконує своїх повноважень або порушує Конституцію чи закон, – зауважує Борис Руснак. – Проте для цього йому потрібно спочатку отримати відповідне рішення суду. А депутатам натомість нікуди не потрібно звертатися, щоби припинити повноваження голови. Таких випадків на рівні міст було небагато, а на рівні сіл – десятки, а може, й сотні.
"Влада облради швидше примарна"Менше можуть щось ділити, роздавати і забирати обласна і районні ради. Хоча облрада може вирішувати долю обласних надр, тобто надавати і скасовувати дозволи на використання, наприклад, мінеральних джерел, видобування гравію, піску чи глини.
– Влада обласної і районної рад швидше примарна, – вважає Борис Руснак. – Чому Партія регіонів захотіла мати більшість? Щоби всі інші партії не плуталися під ногами, а рада голосувала так, як замовить губернатор. Голова ОДА – депутат, його заступники – депутати, голови РДА і начальники управлінь – депутати. В Конституцію України закладено принцип розподілу влади на законодавчу, виконавчу і судову. І якщо рада складається з тих самих держслужбовців, то яке ж це місцеве самоврядування? У радах, на мою думку, не повинно бути службовців, які працюють у виконавчій владі. Інакше порушується принцип розподілу влади і виходить: сам приймаю рішення, сам виконую і сам себе контролюю.
Крім того, як зауважує Борис Руснак, у законі про статус депутатів місцевих рад була норма: якщо депутата було обрано від однієї партії, а згодом він перебіг в іншу, то перша могла відкликати його з депутатів. А тепер імперативний мандат скасували.
– Судячи з результатів виборів, що ОДА замовлятиме, то облрада і штампуватиме. Там, де не добрали більшість на виборах, доберуть з інших партій, – вважає Б. Руснак. – Адже тепер будь-хто може написати заяву і стати членом провладної партії.
Який із мера диригент, так і гратиме оркестрМіський голова має значні повноваження, і якщо це людина досвідчена, то вправно їх використовує. Миколі Федоруку досвіду не позичати, тому він вміє ладнати з депутатами, принаймні, щоби не було двох третин, які могли би його позбавити повноважень.
Мер у міськраді скликає сесію і головує на її засіданнях. Він підписує рішення, які ухвалює сесія. "Зрозуміло, що від диригента значною мірою залежить, як грає оркестр. І судячи з того, що Микола Федорук диригує вже 17-й рік, йому це добре вдається", – каже Б. Руснак.
Крім того, мер очолює виконком. І хоча склад виконкому затверджують депутати, але пропонує кандидатів, з якими комфортно буде працювати, саме міський голова.
Також мер має повноваження приймати певні рішення одноосібно. Зокрема своїм розпорядженням призначати і звільняти посадових осіб, керівників комунальних підприємств тощо.
Якщо сесія ухвалила рішення, а мер з ним не погоджується, то він має право його не підписати і повернути сесії на повторний розгляд. У Чернівцях такі випадки траплялися, і депутати жодного разу вето Федорука не подолали.
Марина Карасьова
11-11-2010, 10:31
0
1 641