Пасажирам тісно у маршрутках, а перевізники скаржаться на податки і неможливість добре заробити. Втім, за все врешті-решт платить пасажир – грошима, часом, нервами та здоров’ям.
– Село наше – одне з найбільших на Буковині. Багато хто працює в районному чи обласному центрах, або в сусідніх селах, – написала до редакції буковинка Анна ЛЮТА. – Їхати автобусами людям доводиться часто. І ось тут починається найцікавіше.
Нема багажника і місця в салоні– Найперше, що обурює, – це те, що автобуси, які нас перевозять, не пасажирські, а переобладнані на пасажирські, та ще й дуже невдало, – пише А. Люта. – Сидіння розміщені дуже щільно. Там можуть сидіти лише мініатюрні дівчата. А як же всі інші? Багаж поставити ніде, бо немає ні багажників, ні місця в салоні. Поручні дуже високо. Люди здебільшого тримаються за спинку сидіння.
Жінка скаржиться, що бракує також графіків руху автобусів. Мовляв, водій вирушає в дорогу лише тоді, коли всі сидячі місця автобуса заповнені.
– Через те, що немає графіка, люди можуть чекати на відправлення по 30-40 хвилин, – розповідає автор листа. – Уявіть собі, в яких умовах їдуть люди з сіл, наступних за маршрутом? Їм доводиться годину або й більше їхати стоячи. Крім того, відсутність розкладу руху не дає змоги спланувати час, коли треба кудись від’їжджати. Іноді просто обурює, чому люди добровільно віддають свої зароблені гроші за такі сумнівні послуги. І нікому не спаде на думку поскаржитися, щоби дещо змінити.
Багато пасажирів – лише в години-пік– В області – три тисячі перевізників. Більша конкуренція між перевізниками – у місті. А в селах з цим по-іншому, – розповідає головний спеціаліст відділу державного контролю управління транспортної інспекції в області Костянтин РОМАНОВ. – Розумний керівник налаштовує на роботу своїх водіїв, щоб не було скандалів.
Проте не всі перевізники дотримуються норм, встановлених для перевезення пасажирів. Вони скаржаться на оподаткування і неможливість добре заробити. Технічні характеристики автобусів – не в найкращому стані, а в години-пік на всіх обласних маршрутах не вистачає маршруток. Тому люди змушені їхати стоячи та в тисняві.
Можливості перевізника надавати якісні послуги людям визначають під час видачі ліцензійних карток. Насамперед, перевіряють комфортабельність автобуса, враховуючи наявність аварійного виходу та навіть вимірюючи відстань між сидіннями в автобусі.
Перевагу під час видачі ліцензії, за словами К. Романова, надають перевізникам, які можуть придбати нові автобуси.
– Перевагу під час купівлі автобусів надають вітчизняному виробникові автобусів, – каже Костянтин Романов. – Якщо перевізник має можливість купити нові автобуси, ми відразу надаємо йому певну кількість балів щодо певного маршруту. Людям приємніше їхати в новому автобусі "Богдан", ніж навіть у "Мерседесі", але старому. Це нормально. Сертифікацію нині видають лише після переобладнання автобуса, якщо там є аварійні виходи, а для пасажирів – спеціальні молотки, щоби в разі аварії витиснути вікно. Відстані між сидіннями також обов’язково враховуються.
Через недотримання цих норм для перевезення 2013 року ліцензій позбавили 24 перевізників. Але якість надання послуг не стала кращою.
– Ця цифра включає в себе також служби таксі та вантажні автобуси, – зауважив Костянтин Романов. – Нині перевізники мають можливість поновити ліцензію на перевезення. Цією можливістю вже скористався дехто. Оскільки працювати на дорогах прагне багато людей, в області немає жодного такого перевізника, який би відмовився від навіть невигідних маршрутів – у малонаселених селах та віддалених районах. Усі тяжко працюють, скаржаться, але жодної відмови не було. На найбільш невигідні маршрути, як правило, подається по кілька перевізників. Немає невигідних маршрутів, є нездалі перевізники. В будь-якому селі живуть люди, і їм треба кудись добиратися. Але якщо одного разу перевізник не приїхав, а іншого зламався, то далі люди вже й не сподіватимуться на нього. Цей маршрут стає нерентабельним.
Розклад руху
не вивішуватимуть на всіх зупинкахПро графіки руху автобусів за міжміськими маршрутами, додаткові маршрути та встановлення цін за проїзд, розповіла начальник відділу транспорту, зв’язку та дорожнього господарства ОДА Ірина МЕЛЬНИК.
– Чи мають встановлювати розклади руху автобусів на зупинках, автостанціях?– На зупинках у селах не можуть розміщувати розклади руху автобусів і цього не буде. Там зупиняється велика кількість автобусів за різними маршрутами. Може лише розміщуватися номер маршруту і напрямок його руху. Натомість про розклад руху автобусів можна дізнатися безпосередньо у перевізників і водіїв.
– Як затверджують нові маршрути?– Має бути обгрунтована доцільність того чи іншого маршруту. Вся ця процедура потребує багато зусиль і часу. На клопотання сільради, якщо громада звернулася, ми розглядаємо, чи є в тому потреба.
– Чи мають право перевізники самостійно встановлювати ціни на проїзд?– В області немає вільного тарифоутворення. Вартість проїзду чітко визначено, і ніхто з перевізників не має права її змінювати.
Марина КОРПАН
Якими мають бути комфортні автобуси? (за інформацією міністерства інфраструктури)
У комфортних автобусах відстань між передньою стороною спинки сидіння і задньою стороною спинки сидіння, розташованого попереду, має бути не меншою 83 сантиметрів. Крім того, повинні бути підставки для ніг, регульовані роздільні сидіння, предметний столик, ремені безпеки, телевізори.
У проході, де стоять пасажири, має бути місце для безперешкодного переміщення.
Можливе перевезення пасажирів стоячи у призначеному для цього місці (поблизу задніх сидінь), яке не перевищує за площею простір двох подвійних місць для сидіння.
Думка
"Покращити якість перевезень важко через брак коштів"Костянтин РОМАНОВ,
головний спеціаліст відділу державного контролю управління транспортної інспекції в області:
Щоби щось змінити, то спочатку треба змінити державну позицію. Тому що транспорт – проблемна сфера. Якби все було чудово організовано і не бракувало коштів, то й по-іншому працював би транспорт і можна було би більше від них вимагати. Нині заганяти перевізників штрафами теж недобре, бо вони й так сплачують дуже великі податки. Та ще й треба щодня здавати певний план. Кожен із водіїв і перевізників докладає багато зусиль. Їм вигідно нормально працювати, щоб люди їхали. Та все ж..."