Щороку на ремонт доріг виділяють десятки мільйонів гривень. Попри це частина доріг повністю вкрита ямами.
"Не їжджу своєю машиною у Чернівцях, мені шкода її", – жартує знайомий під час розмови про чернівецькі дороги після зими.
І хоч минулого року на ремонт і утримання доріг у Чернівцях витратили 42 мільйони гривень, нині більшість з них вкриті ямами.
Народний депутат Геннадій Москаль вважає, що дороги на Буковині погані, бо кошти, найімовірніше, використовують неефективно. Він звернувся до контролюючих органів, щоб перевірили можливі факти їхнього розкрадання.
Мільйони гривень не впливають на якістьУ списку Геннадія Москаля десятки вулиць, які ремонтували у 2011 році. Кореспондент "МБ" перевірила стан доріг, на які виділяли найбільше грошей.
У 2011 році 6,5 мільйона гривень виділили на ремонт вулиці Руської (від вулиці Фастівської до вулиці Південно-Кільцевої). Дорогу тут ремонтувала київська фірма "Сем Буд". Дорожнє полотно укладали реміксером. Фірма давала гарантію якості на два роки. Ми перевірили – через два роки ця ділянка дороги майже без ям.
2011 року"Сем Буд" виграв ще кілька тендерів на ремонт доріг у Чернівцях. Ремонтував реміксером вулицю Червоноармійську (від вул. Південно-Кільцевої до вул. Комарова) на суму 1,9 мільйона гривень, вулицю Комарова (від вул. Стасюка до вул. Головної) за 1,8 мільйона гривень. Нині стан цих доріг можна оцінити як задовільний.
У 2012 році цій самій фірмі доручили капітальний ремонт вулиці Комунальників майже на 1,9 мільйона гривень. Чернівецькі чиновники так повірили київській фірмі, що навіть вирішили не обирати інші будівельні фірми, а скористалися так званою "закупівлею в одного учасника", яка є неконкурентною процедурою.
Заїжджаючи на вулицю Комунальників, важко повірити, що тут торік робили капітальний ремонт. На трьох ділянках дороги – яма на ямі. За такий ремонт міська рада заплатила 880 тисяч гривень.
– Минулого року за планом мали зробити всю дорогу й були кошти з держбюджету. Але підрядна організація "Сем Буд" зробила лише 40 відсотків від запланованого, – пояснює начальник комунального управління Ярослав Кушнірик. – Розпочали дуже добре. За дві ночі зробили значну ділянку дороги. Потім фірма не мала коштів на закупівлю матеріалів, у них вийшов із ладу асфальтний завод, і так дотягнули до небудівельного сезону. Тому ми розірвали з ними угоду. Цього року ремонт продовжимо й оголосимо новий тендер.
У 2011 році оголосили тендер на капітальний ремонт верхнього шару асфальтобетонного покриття на вулиці Хотинській. Тендер виграв міськШЕП із ціновою пропозицією 1,3 мільйона гривень. Гарантія якості робіт – три роки.
Минуло два роки, після зими на дорозі на вулиці Хотинській – чимало ям. Особливо доводиться маневрувати водіям між ямами на ділянці від гіпермаркету "Епіцентр" до торгово-розважального комплексу "Панорама". Чиновники запевняють, за цей ремонт міськШЕП уже отримав зауваження і дорогу перероблятимуть.
У міськШЕПі – своє пояснення. Для ремонту наймали субпідрядника, і це він має відповідати за ями на відремонтованій вулиці.
– Дорогу ремонтувала субпідрядна організація з Луцька, – розповідає головний інженер Павло Олоєр. – Їй за ремонт не заплатили. Ще минулого року попереджали про переробку.
Гарантія на ямковий ремонт – лише рікІз дорогами, де робили поточний ремонт, ситуація катастрофічна. Вони більше одного року після ремонту не витримують. А цього ніхто й не вимагає. Згідно із законодавством, мінімальний гарантійний термін на капітальний ремонт становить три роки, а гарантія на поточний ремонт – "аж" один рік. Ось сюди і закопують наші гроші. А фірми, які роблять ямкові ремонти, жодних претензій не отримують.
Якщо у 2011 році дороги ремонтувало п’ять фірм і з них одна комунальна, то вже у 2012 році чернівецькі дороги латали дев’ять приватних фірм і одна комунальна.
На поточний ремонт у міськраді навіть не оголошують тендери. Розподіляють переважно по 230-299 тисяч гривень. А згідно із законодавством, на роботи до 300 тисяч тендер не потрібен. Чиновники запевняють: так роблять, щоб швидше ремонтувати дороги, бо тендер – це затягування процедури.
За два роки ремонти зробили майже на 100 вулицях міста. За зиму ці дороги знову в ямах.
Комунальники визнають ямковий ремонт неефективним. Навіть подекуди квадратний метр такого ремонту дорожчий за капітальний. Але це вимушена потреба, бо на хороший ремонт усіх доріг грошей немає. Є вибір: або три кілометри хороших доріг на кілька років, а інші – у ямах, або щорічне викидання грошей на "латання" всіх доріг. Торік 18 мільйонів витратили на капітальний ремонт, а 9,7 мільйона – на поточний.
– Капітальний ремонт без основи коштує від 200 гривень, з основою – понад 400 гривень. Поточний ремонт обходиться від 180 до 250 гривень за квадратний метр, – пояснює Ярослав Кушнірик. – Але ямковий ремонт – це тріщини, щілини, куди вода затікає. Якщо вона замерзає, асфальт просто розриває. Має бути капітальний ремонт. Але через нестачу коштів поточні ремонти робитимуть і надалі.
Дороги нікому ремонтуватиЯрослав Кушнірик не заперечує, що гроші використовують не завжди ефективно.
– Де порушення, визначати правоохоронцям, – каже чиновник. – Ми стикаємося з результатом: бітум взяли не тієї марки, товщина асфальту не відповідає нормам. На паперах усе правильно, а на дорозі – економія на матеріалах. Більше ці фірми не допускаємо до роботи. Але вже дійшли до такої межі, що у нас нікому працювати.
Зважаючи на ситуацію, доля наших доріг сумна: ні коштів на якісний ремонт, ні професійних працівників. Тож на ями на дорогах і надалі "закопуватимуть" мільйони гривень наших грошей.
Людмила ОСАДЧУК
29-03-2013, 16:39
0
2 727