Сучасна Україна дедалі більше стає схожою на УРСР. У школах діти пишуть твори про успіхи правлячої партії. Програму президента Януковича вивчають на уроках. Дояркам і трактористам на Буковині вручають ордени.
Зокрема нещодавно до Дня працівників сільського господарства президент Віктор Янукович нагородив медаллю "За працю і звитягу" тракториста, а орденом "За заслуги" III ступеня – доярку за "особистий внесок у розвиток агропромислового виробництва, вагомі трудові досягнення, багаторічну самовіддану працю…"
Конкурс –
на найкращий
гімн і прапор Євразійського союзу
Згідно з інформацією Інтернет-ЗМІ, на Сумщині школярів змусили писати твір про досягнення представників Партії регіонів. За допомогою батьків шестикласники мали написати про те, як розвивається їхня область і кому вони цим завдячують. Дітям надиктували приклади, за якими можна написати свої твори. В одному із зошитів дитячою рукою написані далеко не дитячі речення: "Узявши за основу програму президента Віктора Януковича "Україна для людей", створили стратегію розвитку "Нова Сумщина-2015". 2011 року зібрали найбільший за всю історію врожай зернових, відроджується українське село..."
Під час проведення обласного конкурсу "Я пишаюся новою Сумщиною" 9-10-річним дітям запропонували прослухати текст "Промисловість Сумщини". У ньому автор доносив до учнів четвертих класів інформацію про те, що Сумщина входить до п’ятірки лідерів за темпами доходів до місцевих бюджетів. Також перелічив підприємства та обсяги їхнього виробництва. Після прослуханого школярі мали дати відповіді на тестові запитання, у яких йшлося про те, хто є ініціатором відновлення промисловості Сумщини, а правильним варіантом відповіді було прізвище губернатора.
У школах Луганська до світлого "радянського майбутнього" підійшли ще ближче. Там поширили запрошення на участь у конкурсі на найкращу символіку Євразійського союзу.
Дітей закликали намалювати прапор і герб цього утворення, а також написати гімн. Ініціатор заходу – депутат Луганської облради Владислав Кривобоков. Школярам він обіцяв флешки, плеєри, мобільні телефони, ноутбук. "Призовий фонд" – 100 тисяч гривень. Також переможців обіцяють зарахувати до "бізнес-школи" комуніста Кривобокова.
Представники опозиції розцінили це як антидержавну пропаганду.
УПА вже не воювала на два фронти?Неозброєним оком також помітно, як змінилися підручники з історії України. У нових книжках авторства Віктора Мисана для п’ятих класів, виданих за часів керівництва освітою Дмитром Табачником, прихід Радянської влади в Україну описують толерантніше і нейтральніше, ніж раніше.
З опису про запровадження нових радянських порядків зникає теза про те, що влада розправлялася з патріотами. З підручника зникає фотографія головнокомандувача УПА Романа Шухевича та два абзаци про УПА та її боротьбу на два фронти: проти гітлерівців та радянської влади. Залишається тільки інформація про їхню боротьбу з нацистами.
Також із підручників зникли розповіді про бій під Крутами та Помаранчеву революцію. Вчителі кажуть, що драматизувати ситуацію не слід, бо підручник викладає лише фактаж.
– Щодо підручників, за якими ми зараз працюємо, то з них справді багато чого повикидали про діяльність УПА, – каже вчитель історії гімназії №5 міста Чернівці Дмитро ПРОКОПІВ. – Та залишилася інформація про рух опору, Бандеру, Шухевича, Мельника... Кожен вчитель – особистість. Розповідає різні приклади. Але працювати потрібно за програмою.
– Для викладання історії України ми тривалий час використовуємо підручник авторства Турченка, – каже учитель історії школи №8 Ірина САВЧУК. – Як на мене, у ньому дуже коректно висвітлено всі теми. Немає жодних акцентів. І Голодомор коректно висвітлено. А щодо того, що підручник історії України потоншав, то це пов’язано зі зміною підходу. Зараз практикують підхід, який надає дитині можливість вчитися вибирати інформацію. А старі книжки, які були ще у 1990-х, надавали цю інформацію у величезних обсягах. Були дуже деталізовані, мали величезну кількість імен і дат. Нові підручники мобільніші, мають легше і логічніше розташування блоків. У них легше систематизувати матеріали. У будь-якому разі, якщо вчитель захоче закцентувати увагу на певних подіях, він це зробить.
Михайло Салітра
Думка
"Це наслідок нашої терплячості"Людмила ШАНГIНА,
директор соціальних програм Центру Разумкова:
Все це рухається в одному напрямку – до встановлення влади однієї партії та однієї людини. Це наслідок терплячості наших людей. З одного боку, це все рухає правляча верхівка. А з іншого боку, є вчителі, які надиктовують дітям завдання "про партію", а також батьки, які спокійно дивляться на те, що відбувається. У суспільстві до цього байдуже ставлення. Тому причини також потрібно шукати в собі".
Коментар
Відроджують
не суть,
а зовнішню формуIгор БУРКУТ,
історик, політолог:
УРСР нікуди не поділася. Вона продовжує жити досі, тому що правляча в радянській Україні номенклатура зберегла за собою головні політичні позиції. До того ж взяла власність у руки разом зі своїми кримінальними союзниками. Це вже щось нове, порівняно з радянськими часами. Будь-яка влада повинна мати історичних попередників. Вона повинна спиратися на певні традиції. Нинішня влада починає шукати таку свою легітимність у радянських традиціях. Їх відроджують. Але відроджують не суть, а зовнішню форму.
Якщо взяти становище нагороджених орденом тракториста чи доярки, то в колгоспі останніх років існування СРСР їхнє становище було краще, ніж у нинішньому розореному українському селі. В СРСР намагалися піднімати трудовий ентузіазм різними нагородами, орденами, дошками пошани та публікаціями у пресі. Цим хотіли домогтися більшої віддачі праці. Нині це виглядає навіть не смішно, а сумно. Одна річ, коли людям пояснюють, що все належить вам і чим краще ви працюєте, тим краще живете. Та зараз власність у руках в олігархів, а люди ледь животіють. Тож казати трактористові: "Працюй, Іване, у три норми, а ми тобі на фуфайку повісимо медаль", – зараз це просто не спрацьовує. Або, наприклад, на шахті імені Засядька, яка належить Герою України Юхимові Звягільському, шахтар не видаватиме три норми. У кращому разі йому дадуть на пляшку горілки або щось на нього почеплять. На нагороди наш народ реагує досить скептично. Скількох людей нагородили, але хто коли бачив, щоб вони носили ті нагороди? Тих, хто добре працює, потрібно нагороджувати преміями, грошима.
Багато хто пам’ятає, як за радянських часів у школах давали писати твори про партію та її героїв. Зараз все повторюється, і Партія регіонів дедалі більше нагадує сумну пародію на КПРС.
Звідки йде ініціатива, щоб діти вигадували у школі символіку для Євразійського союзу?
Тут спрацьовує кілька факторів. Перше – це те, що у самій Росії зараз дуже непроста ситуація. Московській владі нині треба давати народу якусь перспективу. Вони дають імперську перспективу. Мовляв, давайте відродимо на руїнах Радянського Союзу Євразійський. У нас ситуація ще гірша, бо люди заробляють набагато менше. Хто живе на Сході, знає ситуацію в сусідній країні. Вони впевнені, що у разі об’єднання почнуть жити краще. Але вони порівнюють не якесь українське село з російським, а з Москвою чи Петербургом. А ситуація в регіонах Росії критична.
Та заборона подібної пропаганди неефективна. Перемагає не заборона, а кращий приклад. Потрібна свідома і продумана стратегія розвитку держави, а її нині не запропонувала жодна з наших партій, у тому числі й правляча".
4-12-2012, 10:04
0
2 799