Чоловіки стежили за фризурою, одягали циліндр або капелюх
Про життя чернівчан у 30-50-х роках минулого століття розповідає Наталія Гриценко у книжці "Ательє на старій вулиці міста, що пахло корицею й кремом Nivea".
Це історія однієї родини крізь призму історії міста. Пан Юліан із дружиною Альбіною були закохані у свої Чернівці. Вечорами вона читала йому написану готикою книжку Кайндля, а у вільний час вони гуляли вулицями й провулками. Тут жили люди, які любили та вміли гарно одягатися, закохувалися, вінчалися, народжували дітей.
Як казала колись одна поважна чернівецька пані, що добре розумілася на моді: "Відповідно до бюджету відновім свою гардеробу і будемо гарні, бо цього хочемо й ми самі, і мода теж".
Мав 31 сорочкуТоді жінки не носили дешевих ювелірних прикрас. Цінувалися вироби із золота, срібла та справжні перли. Якось донька пана Юліана Марійка гралася маминою золотою бранзолеткою (браслетом), зробленою на замовлення. Дівчинка пішла з татом на город і загубила прикрасу. Потім перекопали всю картоплю, але бранзолетку так і не знайшли.
Чернівецькі чоловіки намагалися не відставати від прекрасної статі. Циліндр або капелюх робили їх надзвичайно імпозантними. Велике значення мали краватки або метелики, фантазійно пов’язані на манір. Білими хустинками було модно прикрашати не тільки верхні кишені анцугів (костюмів), але й мантлі (пальто). В моді також були чоловічі гамаші (панчохи до колін).
Чернівецькі модники пильно стежили за своєю фризурою (зачіскою), яка зазвичай мала акуратний вигляд. І вже зовсім неприпустимо було вийти на вулицю в непуцованому (нечищеному) взутті. Пан Юліан мав у своєму гардеробі 31 сорочку й одягав їх по черзі раз на місяць.
У весільному вбранні жінки також дотримувалися моди. Сукні вільного крою були недовгими, обов’язково білі з чотирма шпіцами (гострими кінцями), які спускалися від талії та зазвичай були трішки довші від самої сукні, рукави короткі до ліктя або з буферами. Одяг виглядав у межах пристойного: скромний, без декольте, прикривав коліна та був запнений на всі ґудзики.
Головним весільним атрибутом вважався вельон – ніжний, довгий, невагомий. Його прикріплювали до тонкого головного убору, який одягався глибоко на чоло, а з боків був ніби уквітчаний тим вильоном. На головному уборі був традиційний міртовий віночок. Букет нареченої робили великим і яскравим, із декількох видів квітів. Туфлі купували звично білі з перетинкою спереду, яка застібалася на тендітний ґудзик.
"Маємо честь запросити вас на вінчання"Наречений із підкресленим шиком вбирався у чорний абцуг (костюм), білу сорочку, циліндр та білі шкіряні рукавички. За бажанням чіпляли бутоньєрку з живими квітами та аспарагусом.
Весілля втілювало романтику й витонченість, і враження від цієї урочистої хвилі мусило залишитися назавжди. Свої весільні обручки, за тією модою, Юліан з Альбіною віднесли граверу, який написав зсередини їхні імена і дату вінчання. Запрошення на весілля було написане німецькою мовою. Хоча писали українською, румунською, польською, бо в Чернівцях тоді розуміли кожну з цим мов.
У книжці вміщено декілька запрошень. Скажімо, датоване 1930 роком: "Стефан і Анна Маланчук мають честь запросити вас із родиною на вінчання своєї донечки Ірини з паном Евстахійом Підгірним, яке відбудеться в неділю, 7 вересня, о 7 год. вечером у греко-католицькій церкві в Чернівцях". Або: "Віньчання наших дітей Каролини і Михайла відбудеться в суботу, 3-го жовтня ц. р. о год. 7-ій вечора в греко-католицькій церкві. Маємо честь запросити вас із вашою шановною родиною. Николай Федорів і жена Катерина Моргардт. Чернівці, в вересни 1931 року".
Коли гості розходилися з весілля, вони залишали разом із подарунками свої картки. Хтось писав на них віншування, а хтось – лише своє прізвище.
Коли народжувалися діти, запрошували друзів на хрестини. Для хлопчиків запрошення були з блакитною стрічкою, для дівчаток – із рожевою.
Цікаві факти
Годувала котів на цвинтарі*Тітка головного героя книги Минуля щодня, за будь-якої влади, купувала повну торбинку пиріжків із м’ясом і йшла на цвинтар. Біля великого надгробка ксьондзів на неї вже чекала сила-силенна котів, що збиралися з усієї вулиці. Це був справжній ритуал і повна розрада для одинокої людини. Коли вона померла, то сусіди спустошили хату, винесли навіть величезний, на всю стіну, образ Христа.
*Чернівчани зберігали спогади про злиденну жебрачку, якій люди подавали хто гроші, а хто їжу. А коли старенька померла, у неї під матрацом знайшли безліч зітлілих купюр: австрійських, румунських, радянських.
*Колись Альбіна стала свідком незвичайної події: перевозили старий цвинтар із сучасної вулиці Лесі Українки на Зелену. На вози накладали людські кістки, черепи й везли через усе місто. Дорогою вони падали, і візник не встигав їх визбирувати. Ці останки поховали в одній могилі.
*У книжці є цікавий епізод про подружжя Філесів. В інституті танців Антона Філеса чернівецьких панянок навчали всяких премудростей на балах. Коли 1940 року націоналізували землю Юліана та Альбіни, яку вони придбали на перехресті нинішньої вулиці Головної та проспекту, вдова Жосефіна Філес подарувала їм свій будинок.
*Авторка змалювала надзвичайну теплоту і приязнь між сусідами. На їхній вуличці було 18 будинків, де проживали доброзичливі люди багатьох національностей, готові завжди прийти на допомогу та підтримати в горі. Задовго до війни тут оселилася багатодітна родина російських липованів. Трохи далі – будинок удовиці-чешки пані Гулій. Вона дуже любила дітей і постійно пригощала їх чимось смачненьким. Ще далі жив із дружиною вельми приємний пан, який завжди кланявся жінкам, навіть дівчаткам, і казав: "Цілюю ручки". А єврейська родина оселилася в однокімнатній квартирі сусіднього будинку після війни. У них завжди пахло цибулею, і всіх пригощали мацою.
Підготувала Надія БУДНА
Фото з колекції Едварда Туркевича
Чернівчани вміли гарно одягатися.Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber | Instagram
25-08-2023, 13:26
0
1 938