RSS logo rss  |  Вхід: Вхід в Молодий Буковинець
Головна | Війна з Росією | Допомога захисникам | ПРО ЧЕРНІВЦІ | Афіша | Історія успіху | Історія успіху Редакційна політика | Про нас | Підпишись Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів
  Новини: Чернівців | України | Світу | » Політика | » Економіка | » Культура | » Спорт | » Здоров'я | » Кримінал | » Життя | » Фото | » Відео |
Молодий буковинець » Про Чернівці » Пасажирів вітали гарматними залпами


Першого вересня 1866 року до Чернівців прибув перший потяг

Залізниця з’єднала Буковину з Галичиною та іншими австрійськими краями й мала стати однією з ланок транспортної системи Європи й Азії.
Ініціатором будівництва залізниці став князь Лев (Леон) Людвіг Сапіга. За його ініціативи у 1864-1866 роках проклали колію зі Львова до Чернівців через Станіславів та Коломию. У 1870 році вона пролягла до тодішньої столиці Молдови Ясс, а далі – через Кишинів до Одеси.

"Основні знаряддя – лопата, ноші, тачка"


Леон Сапіга їздив до Лондона, де з допомогою нитки та глобуса доводив англійським промисловцям, що Львів, Станіславів та Чернівці знаходяться на прямій лінії між Лондоном і Калькуттою. Він намагався переконати їх у необхідності продовження залізниці через Константинополь і Багдад – до Перської затоки та далі до Індії.



Князь згадував про ті перемовини: "Англійців мала б цікавити залізниця зі Львова до Ясс та Чернівців, якби вони не бачили в ній початку лінії, що йшла аж до Індії. Міністром торгівлі був тоді містер Мільнер Гібсон, а його заступником – сер Емерсон Теннет… Я розповідав йому про можливість продовження колись нашої колії через Малу Азію аж до Бомбея. Він почав сміятися, але попросив прийти до нього, щоб обґрунтувати свою пропозицію. У нього в кабінеті був великий глобус. Ми розтягнули на ньому нитку, тримаючи один кінець в Лондоні, а другий – у Бомбеї. Ця нитка позначала найкоротший шлях між двома пунктами. Вона проходила, враховуючи особливості рельєфу, через Дрезден, Краків, Львів, Чернівці, Русе, Варну, один із портів у Малій Азії і, простягаючись долиною Євфрату, спускалася колією, яка вже існувала, до Бомбею. Якби наша залізниця була збудована, то можна було б нею за 6-8 днів прибути з Лондона до Бомбею".




Будівництво залізниці розпочалося в травні 1865 року. Нагляд здійснювали англійські спеціалісти Стайлмен і Маклін.

Обсяги робіт були досить великими, що потребувало залучення тисячі людей. Це давало можливість додаткового заробітку для місцевих селян. Праця була дуже виснажливою. Селяни виконували найважчі роботи – земляні. Все робили вручну. Основними знаряддями були лопата, ноші й тачка. Дорого на будівництві цінувалася праця "обер-баулегерів" – укладників рейок.

Тогочасні умови були вкрай несприятливі: голод та епідемія холери на сході Галичини й Буковини, війна Австрії з Пруссією, перебої в постачанні матеріалів і конструкцій. Попри це, вдалося в нечувано короткий термін (неповних 16 місяців) передати для руху 266,6 кілометра залізничної колії.


Люди хотіли побачити тогочасне диво

Першого вересня 1866 року, в суботу, об 11:00, прикрашений прапорами та гірляндами потяг, у якому розмістилося кілька сотень пасажирів, під звуки військового оркестру вирушив зі Львова. На всьому відтинку залізниці його вітали місцеві процесії, які очолювали священники. Тисячі людей хотіли побачити на власні очі тогочасне диво. Біля Дністра потяг зупинився, щоби пасажири могли оглянути міст, який, на думку "Газети Львівської", був величезним досягненням техніки й архітектури на той час.

У Станіславові, де потяг зупинився на 47 хвилин, на вокзалі було приготовлено щедрий сніданок для гостей.

О 6 годині по обіді потяг прибув до Чернівців. Його вітали гарматними залпами. Пасажирів зустрічали сотні чернівчан. З привітанням виступив бургомістр Яків фон Петрович.

На жаль, проєкт трансконтинентальної залізниці від Ла-Маншу до Бомбея так і не був реалізований ні у ХІХ, ні у ХХ столітті. Леон Сапіга теж втратив інтерес до цього проєкту. Після побудови колії Львів – Чернівці він був причетний до судового процесу щодо зловживань дирекції залізниці. Хоча його провину не довели, князь подав заяву про відставку.

Цікаві факти
*Перший поїзд до Чернівців прибув на старий залізничний вокзал. Він розташовувався між нинішнім вокзалом та будівлею кондукторського резерву.

*Колись потяг називали "цугом". З Чернівців він відправлявся вранці о 7 годині 40 хвилин. На вокзалі оркестр виконував улюблену містянами мелодію "Сім-сорок". Безліч людей приходили послухати її.

*Фундамент сучасної будівлі залізничного вокзалу було закладено у вересні 1906 року. Роботи тривали понад три роки. Двоповерхова будівля зведена в стилі модерн. Вокзал зазнав чималих руйнувань під час Першої та Другої світових війн.

Підготувала Надія БУДНА
Фото з колекції Едварда ТУРКЕВИЧА
На залізничному вокзалі чернівчани зустріли перший потяг зі Львова.


Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber | Instagram
Редактор: Надія Будна
27-07-2023, 16:08
Коментарів 0 Переглядів 2 194

Теги -
• Новини партнерів
купити айфон 15 у Львові, ціни в Україні

ФОТОРЕПОРТАЖ Переглянути всі фоторепортажі

Єпископ Чернівецький і Буковинський Феогност відправив молебень за загиблими воїнами, що полягли в цій страшній війні, яку розв'язала Росія.


Чому всі заздрять українцям? Блог Ярослава Волощука
Не знаю, чи робив хтось дослідження, хто у світі найбільше задоволений своєю владою
Замість саміту миру – варіанти капітуляції. Блог Ярослава Волощука
Ви помітили, що останніми днями на єдиному марафоні поменшало розмов про другий та наступні саміти миру?
ВІДЕО Переглянути все відео

Уже цієї неділі – 24 листопада – у Чернівцях, за сприянням "Словацько-Українського культурно-освітнього товариства", відбудеться зустріч із представниками освітньої програми Free Student.

22 серпня 2023 року Президент України підписав закон, що стосується обов’язкового облаштування бомбосховищ у новобудовах. Як відреагували на ці зміни забудовники й що вони вважають пріоритетним у процесі зведення своїх новобудов, ми поцікавилися у Василя Воєвідка, генерального директора відділу продажів будівельної компанії "Родоліт".

Провайдер INTELEKT пропонує декілька надійних способів залишатися онлайн незалежно від перебоїв з електропостачанням.

В Україні є чимало компаній, що працюють в галузі архітектурного проєктування та дизайну. У міру того, як між ними зростає конкуренція, підвищується і професійний рівень архітектурних бюро. Про особливості роботи одного з таких чернівецьких бюро ми розпитали у Дарії Олексюк, операційного директора бюро архітектури та дизайну DAR group&partners.

Запрошуємо всіх разом підтримати та визначити кращі бренди Чернівців!