Пасажирів вітали гарматними залпами

Про Чернівці
2 387
0

Першого вересня 1866 року до Чернівців прибув перший потяг

Залізниця з’єднала Буковину з Галичиною та іншими австрійськими краями й мала стати однією з ланок транспортної системи Європи й Азії.
Ініціатором будівництва залізниці став князь Лев (Леон) Людвіг Сапіга. За його ініціативи у 1864-1866 роках проклали колію зі Львова до Чернівців через Станіславів та Коломию. У 1870 році вона пролягла до тодішньої столиці Молдови Ясс, а далі – через Кишинів до Одеси.

"Основні знаряддя – лопата, ноші, тачка"


Леон Сапіга їздив до Лондона, де з допомогою нитки та глобуса доводив англійським промисловцям, що Львів, Станіславів та Чернівці знаходяться на прямій лінії між Лондоном і Калькуттою. Він намагався переконати їх у необхідності продовження залізниці через Константинополь і Багдад – до Перської затоки та далі до Індії.



Князь згадував про ті перемовини: "Англійців мала б цікавити залізниця зі Львова до Ясс та Чернівців, якби вони не бачили в ній початку лінії, що йшла аж до Індії. Міністром торгівлі був тоді містер Мільнер Гібсон, а його заступником – сер Емерсон Теннет… Я розповідав йому про можливість продовження колись нашої колії через Малу Азію аж до Бомбея. Він почав сміятися, але попросив прийти до нього, щоб обґрунтувати свою пропозицію. У нього в кабінеті був великий глобус. Ми розтягнули на ньому нитку, тримаючи один кінець в Лондоні, а другий – у Бомбеї. Ця нитка позначала найкоротший шлях між двома пунктами. Вона проходила, враховуючи особливості рельєфу, через Дрезден, Краків, Львів, Чернівці, Русе, Варну, один із портів у Малій Азії і, простягаючись долиною Євфрату, спускалася колією, яка вже існувала, до Бомбею. Якби наша залізниця була збудована, то можна було б нею за 6-8 днів прибути з Лондона до Бомбею".




Будівництво залізниці розпочалося в травні 1865 року. Нагляд здійснювали англійські спеціалісти Стайлмен і Маклін.

Обсяги робіт були досить великими, що потребувало залучення тисячі людей. Це давало можливість додаткового заробітку для місцевих селян. Праця була дуже виснажливою. Селяни виконували найважчі роботи – земляні. Все робили вручну. Основними знаряддями були лопата, ноші й тачка. Дорого на будівництві цінувалася праця "обер-баулегерів" – укладників рейок.

Тогочасні умови були вкрай несприятливі: голод та епідемія холери на сході Галичини й Буковини, війна Австрії з Пруссією, перебої в постачанні матеріалів і конструкцій. Попри це, вдалося в нечувано короткий термін (неповних 16 місяців) передати для руху 266,6 кілометра залізничної колії.


Люди хотіли побачити тогочасне диво

Першого вересня 1866 року, в суботу, об 11:00, прикрашений прапорами та гірляндами потяг, у якому розмістилося кілька сотень пасажирів, під звуки військового оркестру вирушив зі Львова. На всьому відтинку залізниці його вітали місцеві процесії, які очолювали священники. Тисячі людей хотіли побачити на власні очі тогочасне диво. Біля Дністра потяг зупинився, щоби пасажири могли оглянути міст, який, на думку "Газети Львівської", був величезним досягненням техніки й архітектури на той час.

У Станіславові, де потяг зупинився на 47 хвилин, на вокзалі було приготовлено щедрий сніданок для гостей.

О 6 годині по обіді потяг прибув до Чернівців. Його вітали гарматними залпами. Пасажирів зустрічали сотні чернівчан. З привітанням виступив бургомістр Яків фон Петрович.

На жаль, проєкт трансконтинентальної залізниці від Ла-Маншу до Бомбея так і не був реалізований ні у ХІХ, ні у ХХ столітті. Леон Сапіга теж втратив інтерес до цього проєкту. Після побудови колії Львів – Чернівці він був причетний до судового процесу щодо зловживань дирекції залізниці. Хоча його провину не довели, князь подав заяву про відставку.

Цікаві факти
*Перший поїзд до Чернівців прибув на старий залізничний вокзал. Він розташовувався між нинішнім вокзалом та будівлею кондукторського резерву.

*Колись потяг називали "цугом". З Чернівців він відправлявся вранці о 7 годині 40 хвилин. На вокзалі оркестр виконував улюблену містянами мелодію "Сім-сорок". Безліч людей приходили послухати її.

*Фундамент сучасної будівлі залізничного вокзалу було закладено у вересні 1906 року. Роботи тривали понад три роки. Двоповерхова будівля зведена в стилі модерн. Вокзал зазнав чималих руйнувань під час Першої та Другої світових війн.

Підготувала Надія БУДНА
Фото з колекції Едварда ТУРКЕВИЧА
На залізничному вокзалі чернівчани зустріли перший потяг зі Львова.


Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber | Instagram
Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач. Ми рекомендуємо Вам зареєструватись або зайти на сайт під своїм ім'ям.

0 коментарів

Ваше ім’я: *
Ваш e-mail: *
Код: Натисніть на зображення, щоб оновити код, якщо він нерозбірливий
Введіть код:

Читайте також

01:15
Як часто насправді потрібно прати банні рушники: всі роблять цю помилку
01:00
Сюжет - неймовірний. П'ять крутих фільмів на вечір, які дійсно цікаво дивитися
00:45
Чому корисно пити чай із кориці: названо сім цілющих властивостей цього напою
00:30
Без хлору і за лічені секунди: як ефективно знищити цвіль у ванній
00:15
Шість продуктів, які крадуть роки вашого життя
31 березня, 2025
23:58
Водоліям - прибирання, Рибам - спілкування з рідними. Гороскоп на 1 квітня для всіх знаків зодіаку
23:40
Дощі, прохолода, у горах - мокрий сніг. Яким буде початок квітня на Буковині
23:20
У лісах Буковини вже з'являються делікатесні гриби, але їх легко переплутати із отруйними

Колонка

Читають Коментують
У Чернівцях під час ремонтних робіт у кав’ярні виявили автентичний фасад
21 179
На зупинку на Калинівському ринку витратять майже три мільйони
7 072
Контролювали весь повітряний простір Європи: відомий мандрівник показав колишній секретний об’єкт на Буковині - відео
4 580
30 березня: церковне свято сьогодні, особливі прикмети дня і чого не можна робити
4 414
У Покровську загинув військовослужбовець Чернівецького обласного ТЦК
4 376
Не перевищуйте швидкість: де у Чернівцях працюють камери, які фіксують порушення ПДР
4 249
У Чернівцях відбувся всеукраїнський освітянський форум
4 172
Герої Буковини: під час виконання бойового завдання загинув Григорій Малиш
3 646
Ґвалтував дочку: на Буковині засудили педофіла
2 677
Спланували цілу спецоперацію, але вона зірвалася: на Буковині прикордонники затримали чоловіків, які тікали до Румунії
2 610

Свіжий номер

Афіша

політика, влада

економіка

здоров'я

культура

спорт

Каталог фірм