Фото з фб-сторінки управління освіти ЧМР
У жовтні міськрада ухвалила рішення про перехід більшості закладів освіти міста на фінансову автономію.
Наразі її отримали вже всі школи. 19 садочків ще очікують. Загалом фінансова децентралізація відбулася у 81-му закладі освіти міста.
Про це йдеться у публікації "МБ" від 27 жовтня, пише molbuk.ua
За словами очільниці управління освіти міськради Ірини Ткачук, фінансова самостійність має величезні переваги. Зокрема, це дасть змогу школам та дитсадкам більш ефективно використовувати бюджетні кошти, бути самому собі господарем та розуміти реальний стан речей у закладі. Також буде змога відстежувати всі отримані кошти: на що, коли та в якій кількості вони були витрачені, економити та планувати бюджет закладу, а також самостійно витрачати гроші, які йдуть на школу.
Наприклад, раніше в управлінні освіти купували парти та визначали, якими вони повинні бути. Тепер заклади можуть самі вирішувати, чи потрібні їм парти та який вони матимуть вигляд.
"Також заклади освіти можуть незалежно від управління проводити тендери, що надає керівнику можливість зекономити певні кошти, закуповуючи якісні товари за справедливою ціною", – зазначає чиновниця.
"Люди потрібні якнайшвидше"
Проте не обійшлося без складнощів. Виявилося, що необхідних фахівців знайти не так просто. Керівники шкіл та дитсадків почали розміщували оголошення навіть у батьківські вайбер-групи із закликом допомогти знайти фахівця із публічних закупівель та бухгалтера.
Ось таке оголошення директора школи №16 Сергія Білоуса вже кілька тижнів шириться у місцевих соцмережах:
"Для організації фінансової автономії потрібні відповідні професійні фахівці: це головний бухгалтер та фахівець із публічних закупівель. Звертаюся до вас по допомогу. Можливо, серед вас або ваших знайомих чи друзів є такі, які в пошуку роботи. Я готовий до спілкування. Вимоги до головного бухгалтера: освіта вища відповідного фаху, стаж роботи не менше 2 років, зайнятість – повна, заробітна плата – 90% від окладу директора. Вимоги до фахівця із закупівель: освіта неповна вища або вища, бажано досвід роботи, заробітна плата залежно від тарифного розряду. Буду радий, якщо хтось відгукнеться. Ці люди нам потрібні якнайшвидше".
У коментарі "МБ" Сергій Білоус зазначив, що школа лише розпочала процес переходу на фінансову незалежність.
"Зараз займаємося оформленням документів у податковій, казначействі. Основна проблема – підшукати головного бухгалтера і фахівця із публічних закупівель. Найближчим тижнем, гадаю, і з цим упораємося. Труднощі можуть виникнути з вибором банку, який буде обслуговувати заклад освіти. Тому що частина працівників обслуговується в "ПриватБанку", а інша – в "Ощадбанку". Далі час покаже", – каже директор.
"Усе це трохи не на часі…"
Проблеми виникають і з тим, що практично всі витрати, пов’язані з процесом переходу на автономію, лягають на самі заклади, зауважує директорка одного з дошкільних закладів міста.
"Нам потрібно найняти додатково трьох працівників: головного бухгалтера, бухгалтера, який вестиме облік харчових продуктів, та фахівця із публічних закупівель. Один бухгалтер із цим не впорається, обсяг роботи дуже великий, – зазначає керівниця. – Усіх фахівців треба забезпечити робочим місцем та технікою – ноутбуками або комп’ютерами. Причому це мають бути потужні пристрої, здатні витримати значну кількість програм. Окрім того, потрібен принтер зі сканером. Цього всього у дитсадку немає, а навіть того, що є, і так не вистачає для всіх працівників. Лише один більш-менш потужний ноутбук коштує 15 тисяч гривень, принтер зі сканером – майже 12 тисяч. В управлінні освіти нам відповіли, що видатки на таке обладнання наразі не передбачені з бюджету, і забезпечити технікою, провести оплату трьох токенів (компактних пристроїв у вигляді USB-флешки, кожен із яких коштує від 800 гривень) є наразі неможливим. Лише після війни.
Уже не кажу про те, що нових працівників треба забезпечити робочим місцем. У нас навіть немає меблів для них. Приходять претенденти на посаду і цікавляться: "Чи буде комп’ютер, принтер? А де я буду сидіти? А чи буде в мене шафа для одягу, речей, і бажано, щоби зачинялася?" Деякі питають про наявність сейфа.
В управлінні освіти нам рекомендували звертатися по допомогу до батьків. Що, можливо, вони допоможуть із комп’ютерами, принтерами та іншим устаткуванням. Але батьки й так допомагають дитсадку, чим можуть… Фахівці з досвідом потребують належних умов праці та зарплатні, тож поки ми не знайшли потрібних спеціалістів, перебуваємо у пошуку", – розводить руками директорка закладу.
Загалом, провадить освітянка, фінансова децентралізація – це добре. Проте вона дещо не на часі.
"Гадаю, можна було почекати із запровадженням автономії до завершення періоду воєнного стану. Тому що зараз на все це немає коштів…"
Думки:
"Діють за принципом "баба з воза – кобилі легше"
Олексій Каспрук, депутат міськради від фракції "Пропозиція":"Фінансова автономія – це правильно. І наша фракція цей процес підтримує. Проте, на жаль, фінансова децентралізація насправді має відбуватися трохи не так, як собі це бачить управління освіти. Чиновники вирішили всі проблеми скинути на плечі директорів і батьківських комітетів. Ніхто не звільняє засновника закладу освіти, а саме Чернівецьку міську громаду в особі міськради, від того, щоби підтримувати й забезпечувати фінансування цього закладу. І жодна фінансова автономія ніколи не дасть можливості ремонтувати приміщення, облаштовувати дахи, відновлювали їдальні у школах і таке інше. Це має робити засновник.
Зараз у багатьох закладах освіти – проблеми з фінансами. Не вистачає на найважливіше. Я часто спілкуюся з освітянами, бачу цифри і знаю, що у них не все так гладко, як пишуть на папері.
І саме міська рада має дофінансувати дефіцит. Але в управлінні освіти вирішили, що це проблеми директорів, і вони самі мають їх вирішувати. Там фактично самоусунулися, як у тому прислів’ї: "Баба з воза – кобилі легше".
Юрій Лесюк, заступник міського голови:
"Усе вирішується""Гадаю, знайти людей, які бажають працевлаштуватися, в умовах великої кількості переселенців і чернівчан, що потребують роботи, – не така вже й велика проблема. Це, мабуть, свідчення небажання змін із боку певних керівників. Але в цілому, наскільки знаю, питання з працевлаштуванням поступово вирішується. Більшість шкіл та дитсадків уже долучена до процесу автономізації. Вони вже пережили перший стрес і можуть поділитися досвідом із колегами, яким чином це все зробити.
Загалом якихось критичних причин для занепокоєння не бачу. Є державна субвенція на кожну дитину, в рамках якої можна за принципом автономізації використовувати гроші на ті чи інші потреби. Місто допомагає всім необхідним. Якщо є звернення від закладів освіти, будемо реагувати і забезпечувати. Усе вирішується.
Міськрада як засновник буде підтримувати всі заклади освіти відповідно до їхніх потреб. Особливо це стосується ремонтів та безпекових моментів. Якщо школа чи дитсадок потребуватимуть якоїсь великої суми на капітальний ремонт – це буде відповідальність міськради. Тому що заклади освіти таке, звісно, самі не потягнуть.
Зараз збираємо на обігрівачі, щоби діти не мерзли в укриттях, коли стане холодно. На це виділимо один мільйон 700 тисяч гривень. Також виділяємо гроші на огорожі в закладах освіти, які потребують цього. У садках переважно вони є, а от у школах немає. Так само нашим завданням є відеоспостереження, на це теж передбачимо значну суму".
Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber |
30-10-2022, 11:33
0
1 777