У вагонах курили та возили поросят: як працювали трамваї у Чернівцях

новини / Новини Чернівців
1 962
0

Коли у Чернівцях запрацювали трамваї, не маючи навиків роботи і через складність тарифної системи, кондуктори брали за проїзд з пасажирів стільки, скільки хотіли. Вони відмічали олівцем на квитках день і час поїздки, що ускладнювало їх роботу, а також приводило до фінансових зловживань з виручкою від продажу квитків. Деякі кондуктори були досить грубими з пасажирами, часто не відповідали на їх питання про те, куди йде вагон.

Про це йдеться у серії публікацій на фб-сторінці ЧТУ, присвяченій 125-річчю міського електротранспорту, яке відзначаємо цього липня.



З введенням нової тарифної системи правила користування трамваєм були уточнені. Зокрема, квитки видавалися лише на одну поїздку. Діти до трьох років перевозилися безкоштовно.



Перша серйозна аварія трамвая трапилася 5 травня 1898 р. на спуску від Фонтанної площі до вокзалу. У нього відмовили гальма і вагон, набравши велику швидкість, стрімко понісся вниз, зійшов з рейок і перекинувся. Невеликий віз на його шляху підім'яло під вагон, а кінь загинув. Вагоновод Теодор Патер і кондуктор Якоб Дітмар одержали сильні травми. Потерпіли також пасажири, які їхали на возі.

Крім серйозних аварій мали місце звичайні перебої в русі, викликані поломками вагонів або одноколійністю лінії. Так, під час купального сезону біля кінцевої зупинки на Пруту збиралося багато людей, і вагон, що прибував з міста, брався штурмом. Нерідко тут мали місце скандали і сутички між пасажирами і персоналом.



У 1901 році були запроваджені нові службові правила для трамвайного персоналу. Найбільш цікавими з них були такі: кожний, хто наймався на роботу, повинен був мати австрійське громадянство, бути не молодшим 21 року, здоровим, добре вихованим і подати документи про освіту.

У 1912 році підприємець Адольф Ауслендер подав прохання в Крайове управління дозволити йому відкрити рух багатомісних пасажирських автомобілів від кінцевої зупинки трамвая біля Пруту до Жучки і Садгори. Рух цих машин між містом і Садгорою відкрився в березні 1914 року.

Навесні 1914 року дирекція трамвая вела боротьбу з новим явищем: багато пасажирів не брали квитків у кондуктора, а оплачували лише частину проїзду дрібними чайовими.

У вагонах дозволялось палити, що викликало нарікання інших пасажирів. У базарні дні вагони були заповнені торговцями з курми, поросятами та іншою живністю. Багато пасажирів змушені були тривалий час чекати порожній вагон. Часто через штовханину у вагонах виникали скандали.

28 липня 1914 року почалася війна між Австро-Угорщиною і Німеччиною з одного боку, Росією і Францією – з другого. 31 серпня підписано декрет про мобілізацію і з 148 робітників електропідприємств і трамвая зразу були взяті в армію 65 чоловік, в основному зі служби руху. Всього протягом Першої світової війни з підприємства було мобілізовано 95 чоловіків, головним чином кондукторів і вагоноводів.



27 листопада 1914 року у Чернівці знову ввійшли російські війська. Чисельність населення зменшилася. Персоналу в системі трамвайного руху було мало. Він в другу російську інвазію різко скоротився і не приносив підприємству ніяких доходів. Міські електростанції працювали з перебоями, палива і матеріалів не було.

Дирекція трамвая змушена була сама забезпечувати своїх робітників і службовців продуктами.

16 лютого 1915 року останні російські війська залишили місто. При відході російське військове командування використало для перевезення солдат вагони трамвая, внаслідок чого деякі з них були від великого перевантаження пошкоджені.

У липні 1915 року на місці мобілізованих кондукторів на роботу поступили студенти теологічного факультету університету.
З 24 жовтня на трамвайній лінії введений рух вагонів з 5-хвилинним інтервалом. Це стало можливим у зв'язку з прибуттям 5 нових двоосних моторних вагонів із заводу м.Грац, які були виготовлені там, але не встигли потрапити в місто через військові дії.

З 28 березня 1916 року був введений нічний рух вагонів трамвая, вони курсували від Центральної площі до вокзалу і назад до депо.
У зв'язку з нестачею кондукторів у квітні 1916 р. вперше на цю службу були прийняті жінки.

10 листопада 1918 року в місті була призначена нова румунська адміністрація. Війна, що закінчилася, позначилася і на чернівецькому трамваї. Вагонний парк і рейки були сильно зношені. Фінансовий стан підприємства був критичним.

У 1927 році пост директора електропідприємства зайняв Теодор Луческу з Бухареста, який взявся за реорганізацію підприємства.

Цього ж року, враховуючи зростання прибутковсті приватних автобусних ліній, якими ходили кілька машин, примарія оголосила конкурс на організацію регулярного автобусного сплучення по кількох міських напрямках.
26 серпня 1933 року було відкрито рух 10-ти міських автобусів. У 1937 році у місті почали вивчати питання про заміну автобусної тяги на електричну – тролейбусну.



Підготовлено за матеріалами книги С. Тархова "Історія міськелектротранспорту Чернівців"
Світлини з колекції Едварда Туркевича

Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber |
Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач. Ми рекомендуємо Вам зареєструватись або зайти на сайт під своїм ім'ям.

0 коментарів

Ваше ім’я: *
Ваш e-mail: *
Код: Натисніть на зображення, щоб оновити код, якщо він нерозбірливий
Введіть код:

Новини Дня

02:00
Як повернути до життя зів'ялі троянди - оживляємо квіти в домашніх умовах
01:45
Навіть фільтр не потрібний: ось як легко очистити воду з-під крана
01:30
Що відбувається з тілом, якщо їсти м’ясо щодня, і скільки його можна вживати
01:15
Лікарі порадили людям за 65 не їсти ці продукти
01:00
Щоб покращити смак. Сім причин, чому ваша кава гірка — і як її правильно заварити
00:45
Що приклеїти на підошву – лайфхаки, щоб взуття не ковзало
00:30
Кому не можна пити кефір? Дізнайтесь, чи входите ви в групу ризику
00:15
Є у кожному домі: чотири продукти, які часто їдять довгожителі світу
22 лютого, 2025
23:45
5 знаків Зодіаку, яким навесні загрожує небезпека: будьте обережні, якщо ви у списку
23:15
Не тільки м'ясо: 12 найкращих продуктів із високим вмістом заліза
22:58
Орбан зробив цинічну заяву про "те, що залишиться" від України
22:34
Папа Римський переніс астматичний криз, його стан критичний, - Ватикан
22:10
"Так несподівано": померла багаторічна завідувачка терапевтичного відділення лікарні на Буковині
22:00
У 4 знаків Зодіаку починається нове життя. Вони відродяться з попелу
21:36
Правила без винятків: 7 речей, які ніколи не варто прати в гарячій воді
21:15
«Раджу всім не вішати носа». Професору ЧНУ Юрію Макару – 90 років, а він досі викладає
ексклюзив
20:59
У Генштабі підтвердили ураження нафтоперекачувальної станції у Краснодарському краї
20:36
Снайпери ліквідували морпіхів РФ, які просувались через річку - відео
20:13
Українська ракета "Трембіта": експерт оцінив, чи зможе вона прорвати ППО Москви
19:58
Що робити, якщо домашній Wi-Fi погано працює: зверніть увагу на деякі предмети
19:38
Трамп погрожує Україні "проблемами" за відмову від угоди з ресурсами
19:16
Герої Буковини: на війні загинув молодий воїн Василь Беслюбняк
18:58
Чому каву п'ють з холодною водою: просте пояснення, що з нею потрібно робити
18:34
ЄС не може погодити 20 мільярдів євро для України
18:11
Українські біатлоністи - восьмі в естафеті ЧС-2025
Більше Новин

Колонка

Читають Коментують

Свіжий номер

Афіша

політика, влада

економіка

здоров'я

культура

спорт

Каталог фірм