Цього року у чернівецьких тролейбусах з’явилися електронні квитки. Кондуктори з мобільними валідаторами працюють на більшості тролейбусних маршрутів.
Запровадження
е-квитка дало можливість оплачувати проїзд у тролейбусах Чернівців безконтактними платіжними засобами – картками будь-якого банку України чи світу та будь-якими NFC-пристроями з функцією безконтактних платежів, зокрема смартфонами з Apple Pay чи G Pay.
Про переваги і перспективи запровадження е-квитка розповів
заступник міського голови Володимир СЕРЕДЮК.
Знаємо, скільки пасажирів перевозимоРобота із запровадження електронного квитка у громадському транспорті Чернівців розпочалася ще рік тому. 30 травня 2018 року в Чернівцях підписали меморандум між "Ощадбанком", міською радою Чернівців та Visа про впровадження пілотного проекту. Місту безкоштовно передали мобільні валідатори та програмне забезпечення до них.
Тож міська рада зекономила майже три мільйони гривень. Ці кошти змогли виділити на закупівлю стаціонарних валідаторів. Тендер на закупівлю обладнання оголошували двічі через відсутність пропозицій. І, нарешті, у липні вже уклали договір на постачання 67 стаціонарних валідаторів. Наприкінці серпня має відбутися поставка і встановлення стаціонарних валідаторів. У чернівецьких тролейбусах працюватимуть і кондуктори з мобільними валідаторами, і стаціонарні валідатори.
Але система електронного квитка в Чернівцях відрізняється від системи в інших містах України.
У місті затверджено три тарифи, а також є пільгова категорія. Тому запровадили чотири види транспортних карток. Кондукторам доводиться видавати електронний квиток за допомогою чотирьох транспортних карток, які рахують загальну вартість проїзду (3 гривні), а також вартість за студентським квитком (2 гривні), за учнівським квитком (1 гривня) та пільговим посвідченням (безкоштовно).
– Значна перевага електронного квитка – маємо облік пасажиропотоку, –
каже Володимир Середюк. – Чітко бачимо, скільки пасажирів перевезено на тролейбусному маршруті, кількість пільговиків. Усе це контролює не лише Чернівецьке тролейбусне управління, а й комунальне підприємство "Муніципальний інфоцентр".
Немає "лівих" квитків, адже вся оплата проводиться через термінал. І навіть якщо людина відмовляється від квитка, поїздка вже оплачена і зафіксована. Система це бачить.
Серед недоліків електронного квитка – недостатня кількість інформації про пасажиропотік, бо в кондукторів немає фізичної можливості всіх обліковувати. Із впровадженням стаціонарних валідаторів у нас буде більш об’єктивна інформація про кількість перевезених пасажирів.
Не охоплені мобільними валідаторами тролейбусні маршрути №3 та №5. Адже це маршрути, на яких завжди посилений пасажиропотік. І для кондукторів мобільні валідатори будуть надмірним навантаженням. Тому вирішили запровадити мобільні валідатори разом із стаціонарними, –
пояснив Володимир Середюк.
Мобільні і стаціонарні валідатори у конфлікті Наразі виникла ще одна проблема з програмним забезпеченням і транспортними квитками.
– Для е-квитка замовили десять тисяч транспортних карток. Але наразі вони не розповсюджуються, –
каже Володимир Середюк. – Фірма, яка має встановити стаціонарні валідатори, пропонує своє програмне забезпечення. Тому що те, яке зараз використовується на мобільних валідаторах, не підтримується стаціонарними валідаторами.
Коли стаціонарні валідатори з мобільними будуть працювати у єдиній системі, тоді зможемо розповсюджувати транспортні картки для оплати.Проблема виникла через те, що мобільні валідатори надала одна компанія, а тендер на поставку стаціонарних валідаторів виграла інша з іншим програмним забезпеченням.
Перспектива запровадження е-квитка у Чернівцях — охопити ним всі види транспорту. Щоб електронні квитки застосовувались і у тролейбусах, і у маршрутках. Але переводити маршрутки на безготівкову оплату планують на останньому етапі, після комунального транспорту не раніше 2020 року. Причому
позиція міської ради – закуповувати валідатори мають перевізники за власні кошти.
Такими є "плюси" і "мінуси" впровадження електронного квитка в Чернівцях. А яким шляхом йшли інші міста?Досвід інших містВ Україні є ще міста, у яких про електронний квиток у транспорті лише дискутують. Проте є низка міст, які вже долучилися до новацій. Ще у 2017 році альтернативний вид оплати у транспорті з’явився у низці обласних і районних центрів. У комунальному транспорті, а згодом і в маршрутках розмістили
наліпки з QR-кодами. З їх появою оплатити за проїзд стало можливим за допомогою смартфону та мобільного додатка Privat24. Транспортне рішення від того ж ПриватБанку впровадили два десятки великих і малих міст. У 2018 році у трамваях Дніпра встановили валідатори для безготівкової оплати проїзду, а в тролейбусах –
наклеїли QR-коди. Пасажири можуть оплачувати проїзд карткою будь-якого банку. Зручною є і
безконтактна оплата смартфонами й іншими пристроями чи скануванням QR-коду. Процес займає всього декілька секунд.
Подібна система не потребує від міської влади жодних витрат –
банк і встановлює, і обслуговує обладнання. Пасажири теж не несуть додаткового фінансового навантаження і сплачують лише вартість проїзду. Їм не потрібно купувати спеціальні картки.
Та, незважаючи на можливу альтернативу, Чернівці пішли своїм шляхом. Як оцінять цей вибір буковинці, буде зрозуміло згодом.
Людмила ОСАДЧУК
8-08-2019, 11:10
0
2 798