Сфера нашої діяльності обов'язково впливає на наше здоров'я. Дослідники з Гарварду з'ясували, що бортпровідники, наприклад, знаходяться в групі ризику відразу за кількома видами злоякісних пухлин. Команда шведських вчених встановила, що муляри, електрики та інші люди, змушені працювати в умовах забрудненого повітря і вони в два рази частіше хворіють на ревматоїдний артрит. Професійне вигорання властиво, якщо вірити дослідженню Школи медицини Стенфорда, половині лікарів. Негативно впливає на здоров'я і сидячий спосіб життя, характерний для офісних працівників.
Три години на день, чотири дні в тиждень
Якщо ви вважаєте, що робочий день повинен бути якомога коротшим - ви маєте рацію. Вчені з Університетського коледжу Лондона стверджують, що багато працювати по-справжньому шкідливо - і не тільки тому, що тоді ні на що не залишається часу. Аналіз показників здоров'я 85 494 чоловіків і жінок з Данії, Швеції, Фінляндії та Великобританії виявив, що в довгостроковій перспективі такий підхід може спровокувати інсульт, серцеву недостатність і деменцію. При цьому восьмигодинний робочий день не означає, що людина працює всі вісім годин без перерви - як з'ясувалося, люди не працюють навіть половину цього часу. Одне з досліджень показало, що середній співробітник займається роботою 2 години 53 хвилини в день - а це дозволяє говорити про перспективи тригодинного робочого дня, який не знизить продуктивність, але підвищить мотивацію.
До слова, про мотивацію: поки теоретики міркують, чи не призведе скорочення робочого часу до зниження продуктивності, новозеландська компанія Perpetual Guardian скоротила робочий тиждень до чотирьох днів в рамках експерименту. На два місяці керівництво компанії надало всім своїм співробітникам додатковий і, що важливо, оплачуваний вихідний - а після закінчення контрольного періоду оцінило, як це вплинуло на прибуток. Масштабний аналіз показав, що прибуток компанії нітрохи не зменшилася, а мотивація співробітників навіть зросла. Чотириденний робочий тиждень в підсумку вирішили зробити постійним - хоча поки не ясно, чи збережуться результати, якщо те, що було експериментом, перетвориться в рутину.
Стрес і гендерна нерівність
Доведено, що жінки страждають на роботі більше, ніж чоловіки. Це відбувається тому, що роботодавці, як правило, не дають їм достатньо можливостей для самореалізації. Чоловіки у відповідь на професійну критику зазвичай демонструють погіршення в роботі, а жінки в такій ситуації, навпаки, схильні прикладати подвійні зусилля, щоб показати результат, якого від них чекали.
На наше самопочуття на роботі може впливати і сам вид діяльності. У числі найбільш стресових - тобто такі що максимально впливають на психічне здоров'я - соціальні працівники, медсестри, вчителі та власники бізнесу. З іншого боку, менш схильні до стресу ті, хто зайнятий ручною працею - мова про ремонт машин, встановлення кондиціонерів або гончарних майстерень. Що стосується професій, для яких характерні психопатичні риси особистості (відсутність емпатії, роздуте почуття власної гідності, необхідність маніпулювати оточуючими), то в списку виявляться державні службовці, адвокати, журналісти, фахівці з продажу, поліцейські і священнослужителі.
Мікроби в будівлі: чого боятися в офісі
Здавалося б, робота в офісі - один з найбільш безпечних варіантів. Вона рідко передбачає велику кількість фізичної праці - і хоча інтелектуальна праця може бути не менш легкою, вона не так травматична. З іншого боку, неправильно думати, що офіс може нашкодити тільки психічному, але не фізичному здоров'ю. Мільйони патогенних мікроорганізмів підстерігають нас в офісі - і зовсім не тільки в очевидних місцях на кшталт туалету. За даними дослідження, проведеного в університеті Арізони, в офісах живуть такі бактерії, як кишкова паличка, золотистий стафілокок, а також Helicobacter pylori і Pseudomonas aeruginosa (синьогнійна паличка). Аналіз бактеріального середовища показав, що на моніторах і стільцях "проживає" понад 3 тисячі мікробів на квадратний сантиметр, а на офісних телефонах - понад 4 тисячі на квадратний сантиметр.
Ще сумніше ситуація на офісній кухні, де зберігається коробка з чайними пакетиками. У ній, кажуть вчені, може міститися до 4 тисяч бактерій, в той час як на обідку унітазу, який ми звикли вважати найбруднішим місцем взагалі, в середньому живе близько 300 мікроорганізмів. Як таке можливо? Проблема, пояснюють автори експерименту, в тому, що майже 80% людей не миють руки перед тим, як робити напої для себе і колег.
Не менш часто, ніж про шкоду сидячого способу життя в цілому, лікарі говорять про його шкоду в зв'язці з переїданням і ожирінням. Вчені з'ясували, що майже чверть офісних працівників з'їдають зайві 1300 кілокалорій на тиждень, причому 70% з них надходить у вигляді кави з цукром, підсолоджених напоїв, бутербродів, печива і цукерок, що надаються компаніями в необмеженій кількості - так що бонус у вигляді безкоштовного печива може відгукнутися не кращим чином.
У цьому сенсі цікавий експеримент, проведений Google під керівництвом дослідників з Єльського університету. У ньому було встановлено, що при наявності необмеженої кількості закусок на робочому місці ми завжди беремо більше, ніж потрібно. Крім того, виявилося, що люди з'їдають більше продуктів, розташованих в офісній кухні на рівні очей, і рідше вибирають те, що розташоване нижче - а це можна використовувати, щоб стратегічно розкладати овочі і фрукти і робити менш привабливими солодощі.
На щастя, шанс зробити сидячу роботу менш шкідливою все-таки є. Дослідження виявили, що навіть мінімальна активність - але не рідше, ніж по дві хвилини кожну годину - допомагає знизити ризики, пов'язані з передчасною смертністю і сильним збільшенням ваги.
Світло, інтернет, відрядження
Учені прийшли до висновку, що серфінг в інтернеті під час робочого дня ніяк не впливає на продуктивність співробітників. З іншого боку, якщо мова йде про постійну перевірку телефону, який людина буквально не може випустити з рук, ситуація може бути не такою безпечною. Доведено, що це помітно підвищує рівень стресу, знижуючи загальний рівень щастя і благополуччя. Ну а там недалеко і до "фаббінга" - звички відволікатися на телефон під час особистих розмов - з усіма його руйнівними наслідками.
На що дійсно варто звернути увагу на роботі, так це на достатню кількість освітлення. Вчені з університету Мічігану з'ясували, що слабке освітлення, яке може здатися деяким затишним, знижує активність гіпокампу - області мозку, відповідальної за пам'ять і навчання - на 30%. Негативно на стан організму впливають і часті відрядження: за даними дослідження, проведеного в Колумбійському університеті, вони загрожують збільшенням тривожності і депресивних настроїв, порушенням якості сну і схильністю до безконтрольного споживання алкоголю.
І все-таки робота має очевидний позитивний аспект - зарплату. І її значимість для здоров'я підтверджена наукою. Група вчених з Гарвардської школи бізнесу і Університету Британської Колумбії з'ясувала, що щастя можна купити за гроші, якщо витрачати ці гроші на те, щоб довірити комусь виконання неприємної роботи (скажімо, прибирання в квартирі - службі клінінгу, а похід по магазинах за продуктами - онлайн-гіпермаркету).
Читайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram
20-07-2019, 21:06
0
1 201