RSS logo rss  |  Вхід: Вхід в Молодий Буковинець
Головна | Війна з Росією | Допомога захисникам | ПРО ЧЕРНІВЦІ | Афіша | Історія успіху | Історія успіху Редакційна політика | Про нас | Підпишись Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів
  Новини: Чернівців | України | Світу | » Політика | » Економіка | » Культура | » Спорт | » Здоров'я | » Кримінал | » Життя | » Фото | » Відео |

«Це називалося польотом у безодню...»

Історія радянського дельтапланеризму розпочалася із Чернівців – 40 років тому на Буковині вперше злетіли дельтаплани. Сконструювали і здійняли їх у повітря студенти-фізики Чернівецького державного університету Володимир Тюменцев, Анатолій Коркач, Анатолій Іванов та Олександр Галдицький. А 16 квітня розпочалися регулярні польоти у Карпатах.

"Перший політ тривав секунди"

Чернівчанин Володимир ТЮМЕНЦЕВ розповідає про те, як відбувся перший політ і про "щасливих людей, які мали крила".
Пан Володимир розкладає на столі десятки стареньких чорно-білих фото. На них оживає день 16 квітня, коли чернівчани піднялися у повітря на власноруч сконструйованих "крилах".

– Люди завжди хотіли літати. Молодими ми також шукали спосіб здійнятися у небо, – розповідає. – Самотужки, за відсутності жодної літератури вирішили сконструювати такий прилад. Коли це пригадую, розумію, що диваками народжуються, а ми з друзями були такими.

Спочатку студенти добилися, щоб їм виділили занедбаний підвал у тодішньому Будинку піонерів. Розчистили його і розпочали конструювання. Когось цікавив моторний політ. Володимира Тюменцева – вільний, на крилах. Збирали різні авіаційні запчастини, звідусіль приносили матеріали. "Пригадую, як ми запустили у підвалі авіаційний двигун. Гул був такий, що до Будинку піонерів збіглося півміста. Нас дуже висварили. Ми обіцяли більше не шуміти", – з усмішкою пригадує Володимир Антонович.

...Хлопці працювали наполегливо – сконструювали дельтаплан! Та не простий, а такий, що людина могла керувати крилом!

– 16 квітня 1972 року. Аеродром у селі Шипинці, – каже пан Володимир. – Ми, четверо друзів, вивезли наш дельтаплан. Усе було таємно – тоді мала авіація розвивалася підпільно. Автомобіль розігнав дельтаплан і... Яким було відчуття першого польоту? Уявіть, людина на великій швидкості мчить полем. Її сильно трусить і раптом – відчуття того, що ти летиш. Я пережив потрясіння! Перший політ тривав секунди, але це був шок! Того дня ми багато падали, розбили носи... Але були щасливі! Ми зрозуміли, що можна літати – наші конструкції підіймають людину у повітря... Ми почали експериментувати. Ми пробували стартувати за допомогою лиж на колесах, робили колісні шасі, стартували за допомогою потужного гумового амортизатора...

"Стрибали у прірву і вірили у дельтаплан"

...Тоді у Союзі розпочався бум на дельтаплани – з’явилися хроніки про людей, які "кидалися" зі стрімких скель і злітали. Команда Володимира Тюменцева теж так робила: шукала високі пагорби, щоб злетіти.

– Це називалося польотом у безодню. Ми стрибали у прірву і вірили у дельтаплан, – пояснює Володимир Антонович. – Бувало, ламали руки, але у нашому клубі ніхто не загинув – розробили надійну методику підготовки пілотів, і була сувора льотна дисципліна. Ми навіть зробили три спроби злетіти з Говерли, однак погода завадила. Чи боялися? Ми вірили, що дельтаплан нас не підведе. Також ми не просто літали, ми й досліджували механіку польоту крила. Багато з того, із чим ми тоді експериментували, було унікальним у практиці дельтапланеристів. Ми розробили методику виведення дельтаплана з штопора, розробили і випробували парашутну систему порятунку дельтапланериста і тільки наші пілоти літали з парашутами, першими потрапили на міжнародні змагання і привезли звідти нагороди... Можливо, у Союзі ми не були найкращими, але у багатьох починаннях були першими! Клуб дельтапланеристів існував у Чернівцях з 1972 по 1998 рік.
У травні 1976 року чернівецькі дельтапланеристи потрапили на перший Всесоюзний зліт дельтапланеристів у Славському. Перші зльоти відбувалися підпільно. А 1980 року дельтапланерний спорт почав розвиватися у ДОСААФ.

– Із підпільними злетами дельтапланеристів було пов’язано чимало смішних випадків, – пригадує пан Володимир. – Якось ми зібралися на зліт у Карпатах. Нас попередили, що серед людей буде засланий козачок. Ми відразу зрозуміли, хто це – за підозріло наївними запитаннями. Одне слово, лише він один не знав, що ми знаємо!

– Та більше було таких, які підтримували нас! – наголошує пан Володимир. – Без їхньої допомоги нам, молодим, не вдався би жоден політ! Уявіть, 1979 року голова обласного комітету профспілок Юрій Саутін без супроводу випустив команду на міжнародні змагання в Угорщині, на яких були представники капіталістичних країн! А інструктори Віктор Великий та Володимир Горбачевський випустили команду на міжнародні змагання в Чехословаччину 1981 року... Це були перші поїздки радянських дельтапланеристів за кордон.

З розвалом Союзу чернівецький клуб дельтапланеристів продовжив своє життя. Клуб існував завдяки підтримці мецената Ігора Плужникова. Розробляли проект створення авіаційного скаутського центру на базі аеродрому у Шипинцях 1998 року, але не склалося... Однак за сприяння заступника голови асоціації "Техноспорт" Анатолія Дорочевського в області двічі провели дні авіації...

– Політ залишився у душі, – з ностальгією каже Володимир Тюменцев. – Востаннє літав 1993 року на міжнародних змаганнях у Чехії. Потім до 2004 року літав на мотодельтаплані. Коли оглядаюся на молодість, розумію: треба мріяти і втілювати мрії у життя... 
Валерія Чорней
20-04-2012, 17:26
Коментарів 0 Переглядів 3 440

Фото ілюстративне

Понад 15 країн світу є споживачами продуктів із нашого краю


Внаслідок аварії кермувальник загинув на місці події, а пасажир отримав травми
• Новини партнерів
купити айфон 15 у Львові, ціни в Україні

ФОТОРЕПОРТАЖ Переглянути всі фоторепортажі

Олена Рєпіна – випускниця Міжнародної програми "Капеланська академія"


«По ліки їду дев’ять кілометрів». Блог Людмили Осадчук
Як живуть мешканці села Чорнівка, яке приєднали до Чернівецької територіальної громади
Долар не буде вищим за 47 гривень. Блог Богдана Сторощука
Які будуть ціни, курс долара та інфляція у 2025 році
ВІДЕО Переглянути все відео

Паровоз не курсував уже понад 60 років

Чернівецька філія Державного підприємства "Івано-Франківський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" — це надійний партнер із забезпечення точності вимірювань, сертифікації продукції та відповідності стандартам. Філія запрошує до співпраці місцевих виробників, організації та фірми, які займаються виробництвом, експортом та імпортом, реалізацією продукції.

"Профі-Центр" — це не стереотипне середовище для вивчення іноземної. Насамперед це осередок, який має не тільки ефективну навчальну базу, яку може запропонувати студентам, а й відповідні підтвердження цьому.

Кожен маленький гість отримає солодкий подарунок за віршик чи талант. Варто лиш продекламувати віршик чи розповісти, яким чемним був цього року.