На сесії 25 січня 35 депутатів міської ради ухвалили регламент роботи ради і положення про депутатські комісії, які дають можливість депутатам контролювати всі дії мера. Мер заветував рішення як, на його думку, антизаконні та неконституційні. А що думають про це ті, хто голосував за регламент? Про це розмова з депутатом Олексієм РЕДЬКОМ.
– Якщо всі пункти регламенту і положення про постійні депутатські комісії відповідають законам і Конституції, чи долатимуть депутати вето мера?
– Якщо міський голова використав своє право на зупинення вказаних рішень сесії (наклав вето), міська рада зобов’язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилить зауваження міського голови і підтвердить попередні рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, вони набудуть чинності. Міський голова у своєму розпорядженні про призупинення дії рішень від 28.01.2011 вказує, що рішення сесії суперечать Конституції України та деяким законам України. Але визнання законності чи незаконності рішень не належить до компетенції міського голови. Їх можна визнати незаконними лише у судовому порядку. Тому виникає запитання: чи законне вето?
– Спроба передати гербову печатку секретареві міськради, а також повноваження для депутатів щодо призначення заступників міського голови, складу виконкому, керівників комунальних підприємств – це спроба обмежити повноваження мера?
– У проекті Регламенту, який готував апарат ради за дорученням міського голови, вперше з’явилося нормативне положення про те, хто має зберігати печатки. У Регламенті попереднього скликання про це нічого не було зазначено. З’ясувалося, що раніше вони постійно перебували у секретаря міської ради. Більше того, таку саму практику застосовують і в інших радах. То скажіть, будь ласка, хто в кого печатку забрав? Зрештою, депутати проголосували за той варіант, який запропонував міський голова. То навколо чого галас?
Щодо прийняття на посаду заступників міського голови, то, як логічно випливає зі статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до виняткової компетенції міської ради належать питання затвердження структури виконавчих органів ради, загальної численності апарату ради та її виконавчих органів. Тобто саме рада визначає, скільки має бути заступників у міського голови, та має функції контролю за виконанням ними своїх повноважень. Законодавець не врегулював питання, коли і як міська рада має вирішувати ці кадрові питання, а отже, рада має врегулювати їх своїм Регламентом.
Виконавчі органи – це органи ради, а не якісь структури із самостійною компетенцією.
Пунктами 2-3 статті 17 проголосованого проекту Регламенту надається право депутатам міської ради подавати кандидатури на посади заступників міського голови.
Хто має право вносити кандидатури, чинне законодавство не визначило. Тобто маємо очевидну прогалину в законодавстві. У такому разі міська рада має право застосувати аналогію закону. Законом про місцеве самоврядування врегульовано подібну процедуру внесення кандидатури секретаря міськради. Отже, якщо депутати мають право за певних обставин внести пропозицію щодо кандидатури секретаря міської ради, то чому вони не можуть це зробити щодо кандидатур, які належать до виконавчих структур ради? Процедуру внесення кандидатур на зазначені посади має врегулювати той орган, який призначає на ці посади, тобто міська рада у своєму Регламенті. Це її законне право.
– Чому виникла така потреба, адже більшість депутатів, які голосували за регламент, була у попередньому скликанні ради і повноваження мера їх влаштовували?
– На повноваження міського голови, як ви вже зрозуміли, депутати не зазіхали і не зазіхають. Ви правильно сказали, що деякі депутати працюють друге, а то й третє скликання. Отже, набули вже деякого досвіду. І тому вони вирішили активізувати контрольну функцію міської ради, яку в попередніх скликаннях застосовували недостатньо. Наприклад, питання призначення керівників комунальних підприємств. Чому міська рада не має права через постійні комісії попередньо розглядати та обговорювати зазначені кандидатури, якщо ці підприємства підзвітні і підпорядковані міській раді? Що тут поганого? Тим більше, право призначати та звільняти їх із посади залишається винятково за міським головою.
– Якщо депутати подолають вето, чи буде далі питання про недовіру мерові?
– На мою думку, подолання вето вирішить питання збалансованості в роботі міськради і не більше. Я особисто не є прибічником конфронтації та схиляюся до нормальної збалансованої роботи міської ради разом із міським головою, де поважали б думку кожного та всебічно захищали інтереси чернівчан.
– Як ви прокоментуєте неодноразові висловлювання міського голови про те, що міськрада не філіал облради чи ОДА? На рішення депутатів впливають зовні?
– Ніяк. На мене особисто ніхто не впливає.