Василь Шокостюк, житель села Біла Мамаївської громади, виграв суд проти "Чернівціобленерго" через пошкодження побутової техніки внаслідок перепаду напруги. Чоловік домігся компенсації в 1850 гривень за ремонт холодильника, до того ж
суд призначив виплатити йому моральну шкоду – 5000 гривень.
"Такі ситуації вже не вперше"
Наприкінці 2023 року в селі Біла стався різкий перепад напруги в електромережі. Через це в багатьох місцевих жителів вийшла з ладу побутова техніка. Постраждалі звернулися до обленерго з письмовою заявою про відшкодування збитків, однак отримали офіційну відмову.
Та пан Василь вирішив не здаватися і відстояти свої права в суді. Чоловік подав позов проти компанії "Чернівціобленерго".
"Такі ситуації в мене не вперше. Раніше був випадок, що перегорів холодильник. Потім був випадок, коли згоріла пральна машина та радіотелефон. Я звертався і в обленерго, і в інші інстанції, а потім мені зателефонував начальник Кіцманського району електричних мереж і запитав, скільки потрібно компенсувати. Заплатив мені, і ми мирно розійшлися. Цього разу я також пропонував вирішити ситуацію без суду. Вони ж відповіли: можете звертатися куди хочете, мовляв, суд ще ніхто не вигравав в обленерго", – розповідає чоловік.
Чоловік вимагав компенсацію за ремонт зламаного холодильника, додавши накладну на суму 1850 гривень. Крім того, позивач заявив про потребу відшкодування витрат на ремонт інших пошкоджених пристроїв: роутер, водяний насос, кавова машина, діодний світильник, лампа.
"Компенсацію за ремонт інших приладів не виплатили, бо лише на холодильник була накладна, яку мені дав майстер з ремонту. Я думав, що мені і так виплатять. Техніка згоріла, проте суд це не взяв до уваги, бо не було квитанцій. У мене багато що згоріло: плазмовий телевізор, нова кавова машина, яку донька привезла з Німеччини, насос, холодильник, роутер. Згоріло все, що було в режимі очікуванні. Чому згоріло? Тому що постачальник подав дві фази. Як я помітив? О шостій ранку моя дружина прокинулася і каже, що знову світло вимкнули. Я запитав: "Чому?". Вона каже, що в телевізорі не світяться лампи. Я пішов на кухню, де в мене стояв світлодіодний світильник. Ввімкнув його, а він як бабахнув. Потім узяв індикатор і перевірив напругу в розетці: там було дві фази. А мій холодильник витримує лише 360 вольтів. Ми це зняли на відео, адже досвід я вже маю – їм потрібні докази", – каже В. Шокостюк.
"Усі, під’єднані до трансформатора, постраждали"
Згодом чоловік дізнався: у його сусідів та односельців також погоріла техніка.
"Всі, під’єднані до трансформатора, також постраждали. У дитсадку згорів котел, система відеоспостереження тощо. Ми звернулися в сільраду до старости. Він подзвонив у РЕМ. Звідти прийшло двоє електриків. Староста згодом казав: коли вони заміряли напругу в трансформаторі, то там було понад 400 вольтів. Згодом напруга нормалізувалася. Нам потім казали, що пошкодження немає. То звідки міг узятися перепад напруги?" – каже пан Василь.
За його словами, в обленерго свою провину не визнавали, посилалися на форсмажорні обставини.
"Спочатку ми із сусідом написали заяви в Кіцманському РЕМі. Там нам сказали, що це не їхня провина, мовляв, форсмажорні обставини, нічого ви не доможетеся. У сільраді люди писали колективну заяву в обленерго. Ми також підписали її. Згодом приїхав представник Кіцманського РЕМу й почав пояснювати, що це відбулося не з їхньої вини. Проте я все-таки вирішив подавати заяву в суд", – каже чоловік.
Пан Василь звернувся по безплатну правничу допомогу в Чернівцях.
"Спочатку я пішов до адвокатів. Мене попередили, що витратити доведеться 12 тисяч гривень, але гарантії виграшу справи не дають. Однак за 12 тисяч я відремонтую ці всі прилади й так. Потім звернувся по безплатну правничу допомогу в Чернівцях. Мені надали адвокатку Євгенію Мороз, якій я дуже вдячний. Завдяки Євгенії я виграв цю справу. Судовий процес тривав недовго: проте від того моменту, коли в мене перегоріли електроприлади до рішення суду минуло трохи більше як рік", – розповідає В. Шокостюк.
"Я пенсіонер, у мене пенсія 2300"
У рішенні суду йдеться лише про компенсацію ремонту холодильника, бо буковинець не мав чеків, які б засвідчили ремонт інших приладів.
"За ремонт інших приладів мені суму не відшкодували, бо я не мав відповідних чеків про ремонт. Щодо телевізора, то я звертався в компанію з ремонту – мені сказали, що така послуга коштуватиме дві тисячі. Знайомий натомість відремонтував за 500 гривень. Я пенсіонер, не маю великих грошей, у мене пенсія 2300. Крім того, я не був упевнений, що виграю суд", – зазначає пан Василь.
У 26 домівках села Біла перегоріло багато електроприладів.
"Проте лише пан Василь вирішив не залишати цю справу просто так. Він звернувся до Західного міжрегіонального центру надання безоплатної правничої допомоги. У суді в нього запитали, чому решта людей не зверталася до суду. Він сказав, що всі махнули рукою і сказали, що це марна справа. Натомість пан Василь все задокументував, є відео, де видно індикатор, який свідчить про те, що людям подали дві фази. Була несправність трансформатора, як я знаю. Він писав заяву. На скарги, які були адресовані обленерго від старости села та пана Василя, не відповіли", – говорить адвокатка Євгенія Мороз.
Загалом у справі пана Василя відбулося три судові засідання.
"На суді представники обленерго звинувачували споживача в тому, що його обов’язок довести, що там були якісь несправності. Проте ми доводили свою правоту. Мовляв, є договір, згідно з яким підприємство повинно подавати належної якості електрику, а якщо щось сталося з його вини, має бути відшкодування. На останнє засідання прийшов староста і засвідчив, що трансформатор, до якого було приєднано домогосподарство Василя Шокостюка, справді був поламаний на той час, коли він приїжджав разом з електриками після звернення мешканців села. Також староста зазначив, що багато мешканців зазнали пошкодження побутової техніки через стрибок напруги. Ми все довели, і суд задовольнити позов – виплатити моральну шкоду та компенсацію. Якби були квитанції, що позивач ще й інші прилади ремонтував, то суд би зобов’язав і ті суми відшкодувати", – запевняє Є. Мороз.
Пан Василь радить людям не здаватися й боротися за справедливість.
"Адвокат просила десять тисяч гривень моральної компенсації, але суд постановив п’ять тисяч. Проте я задоволений і цим. Справа не в грошах, а в справедливості. За справедливість треба боротися. Людям раджу нічого не боятися, йти до кінця та відстоювати свої права", – каже В. Шокостюк.
Пані Євгенія радить: якщо склалася така ситуація, треба складати акт, у якому вказати, що прилад не працює через перевищення напруги з вини постачальника.
"Варто також скликати сусідів і старосту, щоб були свідки. Усе задокументувати на фото чи відео. Якщо ремонтуєте прилад, то там, де видають квитанцію. Коли є докази, можна звертатися до суду. Оскільки пан Василь пенсіонер, він мав право ще й на безоплатну правничу допомогу", – резюмує адвокатка.
Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber | Instagram
Сьогодні, 11:11
0
1 276