30 листопада - 115 років тому - у Чернівцях відкрили новий залізничний вокзал у Чернівцях.
Із входженням Буковини до складу Австрійської імперії першочергова увага уряду приділялася прокладанню та облаштуванню в краї доріг для
налагодження сполучення з іншими провінціями.
Не менш актуальним було й прокладання залізниці, яка б значно пришвидчила товарообіг і стимулювала економічний ріст.
В середині грудня 1863 p., як повідомляла газета "Bukowina", англійські інженери "у вражаюче короткий час" повністю підготували генеральний проект залізниці, а вже в січні 1864 р. у Лондоні в результаті переговорів був укладений будівельний договір, за яким англійська сторона в особі Томаса Брессі зобов’язувалася збудувати залізницю у визначений строк за 24,5 млн.гульд.
Саме будівництво розпочалося у травні 1865 р. Для нагляду за будівництвом рада правління товариства створила два відділки – один у Львові, другий у Чернівцях. Умови, за яких велося будівництво, були несприятливими: голод та епідемія холери на сході Галичини і в Буковині, невдала війна з Пруссією та пов’язані з нею перебої в постачанні будматеріалів.
Незважаючи на це, в короткий час (за неповних 16 місяців), на півроку раніше від встановленого строку, 1 вересня 1866 року вдалося передати для руху 266,6 - кілометрову залізницю – єдину, збудовану того року в монархії.
А вже з осені 1866 року із Буковини до Відня почали надходити прохання щодо будіництва відрізка залізниці Чернівці – Сучава.
Розпочате восени 1867 р. будівництво Чернівецько-Сучавського відрізка швидко просувалося і вже 28 жовтня 1869 р. від Сучави відбув потяг на Чернівці, яким і було започатковано рух на цьому 89,9-кілометровому відрізку.
В наступні два десятиліття до цієї головної лінії приєднався ряд залізниць місцевого та крайового значення.
За статистичними даними 1899 р. загальний вантажний рух на сітці діючих залізниць краю склав 7 мли. тонн. А протягом року на всіх залізницях Буковини було перевезено більше 1 млн. 500 тисяч осіб.
1865 року в Чернівцях було збудовано залізничний вокзал. Перший чернівецький вокзал був збудований за типовим проектом, схожий до
вокзалів у Відні, Львові, Станіславі (Івано-Франківську). Будівництво велося за правління першого бургомістра Чернівців Якоба фон
Петровича.
1 вересня 1866 р. до Чернівців прибув перший потяг "Львів – Чернівці". Так урочисто була відкрита ділянка Львів – Чернівці головної лінії
королівської австрійської державної залізниці Львів – Чернівці – Сучава (завершеної в жовтні 1869 р.), цим самим зробивши Буковину зоною
міжнародного сполучення.
Новий залізничний вокзал у Чернівцях – справжню перлину віденського модерну було зведено через 40 років на новому місці.
Чернівчани прагнули мати залізничний вокзал, що відповідав би статусу крайової столиці і був здатен приймати найпочесніших та найвибагливіших гостей. Значний внесок у будівництво нової споруди вокзалу зробив депутат Австрійського парламенту та Буковинського
сейму (нині - почесний громадянин міста) Бенно Штраухер, який був одним із ініціаторів та організаторів проекту, входив до структури, яка
контролювала хід будівництва.
Впродовж 1904-1905 рр. дирекція залізниць викупила ділянки в районі майбутнього будівництва, а вже у березні 1906 р. у газеті "Czernowitzer Zeitung" повідомлялося, що будівля нового вокзалу, за запевненнями автора проекту пана Отто Вагнера, відповідатиме всім сучасним вимогам.
Наріжний камінь у фундамент нового вокзалу було урочисто закладено 16 вересня 1906 року.
Будівництво велося під керівництвом чернівецького архітектора Моріца Еллінга за проектом всесвітньо відомого архітектора, основоположника класицистичного напрямку віденської сецесії Отто Вагнера.
Оскільки на території, де велося будівництво, колись було болото, в основу споруди було покладено міцні бетонні опори. Будівлю спорудили за 3 роки і 2 місяці.
Відкриття нового залізничного вокзалу відбулося 30 листопада 1909 року о 12 годині.
Залізничний вокзал було збудовано в стилі модерну, обладнано за найновішими досягненнями транспортного зв’язку. Двоповерхова будівля має форму витягнутого прямокутника з підвищеною центральною частиною. Над входом до вокзалу було встановлено скульптурну композицію із 5 фігур, в центрі якої - на самому вершечку фронтона – осяйна Ірида – богиня-вісниця з піднятою рукою.
З обох боків її оточують чотири ангели. Одна пара тримає у руках квіти, інші двоє зображені зі стрілами. Купол над центральним входом і вестибюлем піднятий на висоту 20 м. Центральна зала - оазис затишку та світлої піднесеності. Її стеля та стіни оздоблені рослинним орнаментом з позолотою, пишними гірляндами, в яких сплетені виноградні грона, листя і квіти троянд, а серед них – жіночі голівки та маски. Оздоблення
стін завершується стилізованими колесами, котрі символізують безперервність і безкінечність руху.
Двоповерхова будівля, збудована у формі витягнутого прямокутника з підвищеною центральною частиною, мала довжину 151 м та семиметровий асфальтований перон для пасажирів. Для перевезення вантажів збудували склад, бюро перевезень, товарну платформу.
Витрати на побудову вокзалу становили 1381 тисячу крон.
Вокзал у Чернівцях був побудований у 1907-1909 роках і замінив попередню споруду 1866 року.
Сьогодні вокзал станції Чернівці – головний залізничний вокзал міста, спроектований за кращими європейськими зразками, – є
пам’яткою архітектури місцевого значення і одним із найкрасивіших
вокзалів України.
Автор Оксана Драгомирецька,завідувач науково-дослідного експозиційного відділу археології, історії середніх віків і нової історії краю.Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber | Instagram
30-11-2024, 18:45
0
6 462