RSS logo rss  |  Вхід: Вхід в Молодий Буковинець
Головна | Війна з Росією | Допомога захисникам | ПРО ЧЕРНІВЦІ | Афіша | Історія успіху | Історія успіху Редакційна політика | Про нас | Підпишись Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів
  Новини: Чернівців | України | Світу | » Політика | » Економіка | » Культура | » Спорт | » Здоров'я | » Кримінал | » Життя | » Фото | » Відео |


Жанна Лисенко до війни працювала в університеті доцентом кафедри фінансів, а також займалася волонтерською діяльність та є співзасновницею громадської організації "Квітуче серце". Пані Жанна була радником голови Чернівецької райдержадміністрації. У 2022 році багато дітей тікало від війни на Буковину, тому жінка разом з волонтерами допомагала їм. Згодом через велику кількість викликів викладачка очолила управління служби в справах дітей найбільшого як і за площею, так і за населенням, району в Чернівецькій області.

Про особливості її роботи, кількість вилучених дітей із сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах, всиновлення та виклики, які постали після повномасштабного вторгнення Росії – далі в інтерв’ю molbuk.ua.




Жанна Лисенко. Фото з фейсбук-сторінки


"Такі малі діти, а тікають від війни"

– Як для вас розпочалося повномасштабне вторгнення?


– Війна: для кожного з нас це був виклик. До війни я працювала в університеті доцентом кафедри фінансів. Війна – це нове, неочікуване, жахливе. Будучи співзасновницею громадської організації "Квітуче серце", до мене почали звертатися за допомогою. Дітей, які тікали від війни, треба було зустріти, поселити, нагодувати. І в ході цієї всієї роботи було визначено, що потрібно цю ділянку розвивати так, як район величезний, начальника служби не було, був єдиний один працівник, який фізично справлятись не міг. Я прийняла для себе таке рішення: кожен тримає оборону там, де він може. Так почалась моя діяльність у службі у справах дітей.

– Які виклики тоді у вас стояли?

– Було багато дітей, тому всі питання щодо документації були основними. Одні заклади приїхали зі своїми вихователями, директорами, а інші заклади приїхали без тої кількості персоналу, які мали б обслуговувати цих дітей. Ми залучали студентів медичного університету, щоб вони волонтерили та допомагали нам. Також до нас перебиралися дитячі будинки сімейного типу. Потрібно їх було десь влаштувати у територіальну громаду, яка може прийняти, бо це сім'ї, де, наприклад, десять дітей. А потім наступний крок – влаштувати діток у школу, секції. Звичайно, що діти повинні бути в комфорті і розвиватися.

– Розкажіть детальніше про переїзд дитячих будинків: як їм допомагали, які заклади приїжджали?

– Їх було багато. За це була відповідальна обласна служба. Проте наш район – це 50% території та 70% населення від усієї області. Були такі заклади, які їхали до нас потягом добу, а може й більше, як-от, краматорський дитячий будинок "Антошка". Деяким дітям був місяць. Їх привезли такими "снопочками". Вихователь і директор тих дітей у потягу годували, переодягали. Вони всі малесенькі, хто плаче, кого потрібно одягнути… Для мене це був емоційний зрив, адже такі малі діти, а тікають від війни. О другій годині ночі тих дітей з потягу забирали.

"Кожна громада повинна мати патронатного вихователя"

– Над чим зараз працюєте більше і які проблеми є?


– Наша ціль – розвивати сімейні форми виховання. Кажуть, що це не наразі. Ні, тому що дитинство має обмежений час і діти мають його відчути. Розвиток сімейних форм виховання – це мінімізація і виключення дитячих будинків державного типу. Кожна громада повинна мати патронатного вихователя. Наразі з цим у нас не так, як би хотілося. Я думаю, що нам таки вдасться донести до голів територіальних громад, що вони мають про це піклуватися, щоб у них у громаді були патронатні вихователі. До речі, робота патронатного вихователя оплачується коштом державного бюджету. На бюджет громади не покладається якийсь додатковий тягар. Уже з 25-го року, якщо дитину будуть влаштовувати у державний заклад, то буде співфінансування 50 на 50.

– Чому патронатний вихователь має бути в громаді?

– Це не лише відібрання дітей від батьків, її влаштування в патронат, щоб батьки пройшли реабілітацію і виправили свою поведінку, бо вони не справляються зі своїми обов'язками як батьки. Є вже інші випадки: батько пішов воювати, а мамі потрібно поїхати на лікування. З ким вона може залишити свою дитину? Бабусі нема, дідуся нема. Віддавати її у заклад інтернатного типу? Ні, бо для дитини це буде травма. А якщо є патронатний вихователь, за заявою дитину можна залишити на нього. Вона відвідує свою ж школу.

– Тобто не потрібно буде дитині адаптовуватись до нового середовища?

– Так. Мама повернулася, забрала дитину, дитина не отримує жодних травм. Тому це для нас головне завдання.

– Скільки громад мають у вашому районі патронатних вихователів?

– Нас порадувала Чернівецька територіальна громада – вже двоє кандидатів на посаду патронатного вихователя відправили на навчання. Патронатний вихователь є в Сторожинці та Герці, але цього дуже мало. Дуже. А потреб багато.

– Скільки неблагополучних сімей у вас є в районі? Який відсоток з них ВПО?

– У нас 674 сім’ї складних життєвих обставин на перший квартал 2024 року, з них 751 дитина, яка постраждала внаслідок воєнних дій. Окрім того, в нашому районі є і прийомні сім'ї, і будинки сімейного типу. Стараємось, щоб діти були не в закладах, а в родинах. Соціальні служби працюють з сім'ями для того, щоб виправилася ситуація і вони з цього кризового моменту вийшли. Бо є такі сім'ї, які виходять. Не всі сім’ї, що перебувають у складних життєвих обставинах, приречені.

– Чи вплинула війна на збільшення неблагополучних сімей? Як?

– Не можу сказати, адже раніше кожна територіальна громада не була підключена до єдиної бази, куди вносяться дані щодо сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах. Проте я думаю, що їхня кількість збільшилась через те, що багато людей втратили роботу. Економічний стан у країні погіршився.

– Як зараз ситуація зі всиновленням?

– До дітей, які прибули з інших областей, у нас прокинулася людська опіка. Люди зверталися і казали: "Я хочу взяти дитину на виховання, бо не хочу, щоб вона жила в дитячому будинку. Я хочу дати їй нормальне сімейне життя". Наразі є чимало батьків, які хочуть допомогти дітям зростати в сім'ї. Не всі діти, які є у наших дитячих будинках, підлягають усиновленню. Ми тоді пояснюємо нашим кандидатам, що вони можуть взяти дітей на виховання.

– Як відбувається процес всиновлення?

– Спочатку кандидатам на всиновлення роз'яснюються всі форми виховання. Вони визначаються, яку форму виховання вони би хотіли – чи всиновлення, чи ДБСТ (дитячий будинок сімейного типу – авт.), фостерне виховання тощо. Збирають усі документи та проходять навчання. Отримують сертифікат і після цього вони можуть ознайомлюватися з дітьми, які підлягають всиновленню. Був випадок, коли люди хотіли бути прийомними батьками, всиновити дитину, але потім, пройшовши курс, вони самі собі дали відповідь, що вони не справляться. І я їм дуже вдячна, що вони до цього свідомо віднеслись. Тому що діти – це відповідальність.

"Кандидати на усиновлення зазвичай хочуть маленьких дітей"

– Дітей якого віку найчастіше всиновлюють та яка категорія найбільше залишається поза увагою?


– Кандидати на усиновлення зазвичай хочуть маленьких дітей. Але я завжди зазначаю, що не треба прирівнюватися до того віку, який ви собі придумали. Адже це більше про душу. Є такі прохання в кандидатів: ми хочемо дівчинку з блакитними очима. Це не магазин. Давайте глибше – про душу, почуття. З дитиною треба знайти "конект", а колір волосся ролі не відіграє.

Найбільше всиновлюють дітей меншого віку. Зі старшими є проблема. Дітей, які досягають 10 і більше років, не хочуть всиновлювати, адже це важче – в дитини розпочинається перехідний вік. Діти вже звикли до того середовища. Вони не дуже хочуть йти, бо присутній страх. Тому з ними важче. Але як показує практика, якщо є мала дитина, то зазвичай в неї є і старший хтось, а роз'єднання братів і сестер неможливе.

– Чи є прогрес у деінституалізації – створенні дитячих будинків сімейного типу, нових прийомних сімей, розвиток фостерного виховання?

– Є прогрес. Раніше діти були лише на виховані в закладах, то тепер ми спостерігаємо, що в нас є і дитячі будинки сімейного типу, і прийомні батьки, і те, чого ми прагнемо, - патронатне виховання. Ми популяризуємо, адже багато людей необізнані у цих формах виховання. Вони завжди думають, що в патронатних вихователів діти будуть лише неблагополучні. Вихователі кажуть, що буває по-різному. Бувають випадки, де нормальна сім'я, але треба залишити дитину на місяць-два. Тому наше населення потрібно готувати до фостерного виховання. Це є робота і вона оплачується державою. Вчитель з якихось причин покинув школу, проте він далі може виконувати цю місію і бути патронатним вихователем.

Бувають випадки, коли психологічно батьки не справляються. До прикладу, люди всиновили дітей. Діти прожили майже 15 років у сім'ї і потім вони хочуть їх повернути. Тут батьки не справилися психологічно. Це треба пропрацювати з психологом, тому що діти ростуть. У них перехідний вік: формується свій характер. Батькам потрібна ця психологічна підтримка, відпустка, де вони могли б відпочити. Тому що це постійний догляд за дітьми, безперервні турботи. За ментальне здоров'я треба турбуватись, тим паче, що на сьогодні в країні війна і вона це все ще підсилює.

Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber | Instagram
15-05-2024, 08:35
Коментарів 0 Переглядів 5 033

• Новини партнерів
купити айфон 15 у Львові, ціни в Україні

ФОТОРЕПОРТАЖ Переглянути всі фоторепортажі

Олена Рєпіна – випускниця Міжнародної програми "Капеланська академія"


«По ліки їду дев’ять кілометрів». Блог Людмили Осадчук
Як живуть мешканці села Чорнівка, яке приєднали до Чернівецької територіальної громади
Долар не буде вищим за 47 гривень. Блог Богдана Сторощука
Які будуть ціни, курс долара та інфляція у 2025 році
ВІДЕО Переглянути все відео

Паровоз не курсував уже понад 60 років

Чернівецька філія Державного підприємства "Івано-Франківський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" — це надійний партнер із забезпечення точності вимірювань, сертифікації продукції та відповідності стандартам. Філія запрошує до співпраці місцевих виробників, організації та фірми, які займаються виробництвом, експортом та імпортом, реалізацією продукції.

"Профі-Центр" — це не стереотипне середовище для вивчення іноземної. Насамперед це осередок, який має не тільки ефективну навчальну базу, яку може запропонувати студентам, а й відповідні підтвердження цьому.

Кожен маленький гість отримає солодкий подарунок за віршик чи талант. Варто лиш продекламувати віршик чи розповісти, яким чемним був цього року.