Навчання за форматом дистанційного – це новий виклик, який несприятлива ситуація у нашій країні кинула українській школі.
Як працюється в умовах карантину вчителям і яким досвідом у цьому вони готові поділитися, з’ясовувала кореспондентка molbuk.ua
Учителька української мови і літератури Чернівецької школи №4 Ірина Чифурко розповідає, що роботи вчителям неабияк додалося, адже на підготовку завдань з кожної теми часу витрачається дуже багато. 24 години на добу вчителеві не вистачає, аби поспілкуватися з кожним учнем індивідуально. Тому на час карантину більше навантаження, безумовно, припадає на вчителя. Крім того, аби проконтролювати, як учні засвоїли матеріал, треба розробити цілу низку завдань, які індивідуально надіслати школярам, а потім їх перевірити.
– Використовую на сьогодні все, що дозволяють технологічні можливості: Viber FaceTime, Skype, програму Zoom, за допомогою якої можна записати свій урок, створити конференцію в межах ста людей. Усе це дає можливість тримати контакт з учнями, – розповідає вчителька.
Google допомагає і учням, і вчителямУпродовж 2017-2018 років пані Ірина проводила заняття авторської педагогічної майстерності для вчителів-філологів міста, під час яких розробила методику роботи з сучасними технологіями, зокрема за допомогою сервісів Google, і поділилася нею з колегами. Подібну допомогу надає і міський методичний центр Управління освіти Чернівецької міськради.
– Google-диск дає доволі великі можливості для спілкування з учнями, і особливо – для перевірки їхніх знань. Я створюю так звані GoogleForms з тестовими завданнями, надсилаю їх учням на електронні адреси. Згодом, після отримання виконаної роботи, програма GoogleForms виконує перевірку робіт, автоматично виставляє оцінки і надає всю статистику про засвоєння теми, створює відповідні діаграми, фіксує інформацію щодо часу виконання тестового контролю та кількості надісланих відповідей. Наприклад, я надіслала тест тридцятьом учням, GoogleForms подає мені статистику: 24 виконали, а ще шість очікується, – розповідає пані Ірина.
Крім того, для узагальнення інформації і вчитель, і учень створюють ментальні карти, чи карти знань, як їх ще називають. Крім паперу і олівця, можна використовувати спеціальне програмне забезпечення і мережеві сервіси. У Google-диску є безкоштовний онлайн-додаток Coogle. У цій програмі легко розробляються зручні інтелектуальні карти, що експортуються у форматі PNG або PDF.
Під час карантину дітей треба не просто навчати, а зацікавлювати і мотивувати. Для цього можна використовувати інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних вправ LearningApps. За допомогою цього конструктора легко розробляти і зберігати інтерактивні завдання, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі. Сервіс LearningApps надає можливість отримання коду для того, щоб інтерактивні завдання були розміщені на сторінки сайтів або блогів викладачів і учнів чи переслані на їхні електронні пошти.
Оскільки я працюю педагогом уже двадцять один рік, маю також чимало напрацювань у форматі відеопрезентацій із поясненням матеріалу, який використовую як наочність, надсилаючи їх учням на електронну пошту, – підсумовує Ірина Євгенівна.– Чи усе перелічене має результат? Так, бо діти, які хочуть працювати, роблять це і в школі, коли заняття відбуваються очно, і вдома, в умовах дистанційного навчання. Це по-новому, а значить – незвично, тому цікаво.
Зараз, каже пані Ірина, в дітей – так звані "карантинні канікули", тому домашніх завдань вчителі не дають. Зате є час опрацювати всі учнівські роботи і повідомити учням їхні оцінки.
Креативних педагогів збирає "На урок"Заступниця директора з виховної роботи Герцаївської школи І-ІІІ ступенів Марія Ону вважає, що ефективність навчання залежить від бажання працювати, причому бажання і учнів, і вчителів. І формат – очний чи дистанцій – особливого значення не відіграє.
– Так, дистанційно працювати трохи складно, бо учні іноді спекулюють відсутністю зв’язку чи технічних можливостей. Але навчання тривати мусить. Наші вчителі по-різному підходять до нього. Одні надсилають відеоуроки з поясненням нового матеріалу, щоправда, рідко хто надсилає свої розробки. Здебільшого користуються надбаннями педагогів-колег із просторів Інтернету. Інші реєструють клас на різних платформах і працюють з учнями у форматах вебсемінарів. Маємо цей тиждень канікул, тому наразі працюю над створенням своїх відеоуроків, – розповідає Марія Василівна.
– Зараз усі вчителі мають можливість використовувати безкоштовний сервіс онлайн-тестів "На урок" для повноцінної дистанційної перевірки знань, які здобули учні під час самостійної роботи. Я так само користуюся цим освітнім проектом. Сьогодні учні класів, де я викладаю зарубіжну літературу, виконують завдання в системі онлайн. Доволі легко і зручно: кожен учень має свій кабінет, за паролем входять туди і виконують тестові завдання, які я пропоную. На платформі розміщено повноцінний функціонал онлайн-тестів із різних предметів. Крім того, є можливість створювати і свої тести та задавати їх учням, – ділиться досвідом роботи на цьому порталі пані Марія. – У звичайному робочому процесі онлайн-тести можна використовувати як флеш-картки, для роботи в режимі реального часу та у якості домашнього завдання. Під час карантину найбільш актуальним буде використати онлайн-тести як домашнє завдання, адже у цьому разі можна: задати домашнє завдання з будь-якої теми і контролювати його виконання дистанційно; змінювати крайній термін виконання завдань; аналізувати статистику успішності;завантажувати звіти про виконання роботи у таблицях Excel. Система сама оцінить роботу за 12-бальною шкалою, або у відсотках, і так само миттєво підрахує загальну кількість балів за кожне завдання. Згодом я переглядаю відповіді кожного учня або загалом аналізую роботу всього класу.
Дітям – цікаво, але важкувато Навчання має бути сповнене позитиву, адже саме це дозволяє активно засвоювати знання та мотивує учнів до навчання. Коли діти перебувають у гурті, процес навчання відбувається паралельно зі спілкуванням у колі друзів. Навчання дома сприймають як серйозну роботу тільки окремі учні. Тому допомагати їм у цьому мають перш за все батьки. Такі думки висловлює більшість педагогів.
– Роль вчителя, безсумнівно, важлива. Але в умовах карантину, особливо діткам молодших класів, потрібна батьківська увага, я це розумію, а тому приділяю дуже багато часу виконанню з донькою-третьокласницею домашніх завдань, – розповідає мама двох школярів Олена і додає: – Синові також допомагаю, коли завдання під силу
(усміхається – авт.). Але він уже десятикласник, тому здебільшого впорується сам. А от донечка без мене ніяк. Мушу все пояснювати, контролювати.
Щодо завдань, які отримують діти на самостійне опрацювання, то їх, каже пані Олена, чимало як для третьокласників, так і для десятикласників. Одні з візуальним супроводом, інші – ні (просто сторінки з підручника і вправи та завдання). Часу на виконання йде чимало, може, навіть більше, ніж у школі, тому вчитися вдома важкувато і для учнів, і для їхніх батьків.
Одинадцятикласники особливо занепокоєні: вони досі не впевнені, чи таки відбудеться пробне ЗНО, яке перенесли на 4 і 11 квітня, та й взагалі, чи не посунеться у часі основне оцінювання.
– Ми тепер мусимо самі готуватися, адже навчання – дистанційне, і до репетиторів не походиш. Деякі з них, щоправда, проводять заняття онлайн. Але то все одно не те. Особливо з математики складно, бо іноді чогось не розумієш, а пояснити нікому, – розповідає випускниця Марія. – Щодо дистанційного навчання – це цікаво, якщо воно цікаве! Скинути просто сторінки з підручника і номери вправ, як на мене, не достатньо. Учні такі завдання практично не виконують, бо одні багато чого не розуміють, іншим – лінь. А от якщо до цього підійти творчо, то нам інтересно. Ми такі завдання виконуємо з більшою охотою! Подобається дивитися відеоуроки. Деякі вчителі використовують навіть чат в Instagram. Це круто, по-сучасному!
Поспілкувавшись і з учителями, і з учнями, і з їхніми батьками не виникає сумніву: люди спроможні вийти з неординарної ситуації, однак все залежить від їхньої самоорганізованості, відчуття відповідальності й бажання.
ДумкаЛюбомира Мандзій, заступниця міністра освіти і науки"Педагоги повинні працювати з дому за "індивідуальним планом вчителя". За всіма вчителями зберігається середня зарплата, окрім сумісників.
У період карантину вчителі мають здійснювати навчальну й організаційно-методичну роботу. Є безліч ресурсів, щоб самовдосконалитися, розвиватися професійно, а також контролювати учнів. Освітянам, які не мають вдома комп’ютера, можна користуватися смартфонами й використати цей час як можливість покращити свої цифрові навички та підвищити свою кваліфікацію.
Якщо учні не мають доступу до Інтернету та гаджетів, нагадаю, що відеоуроки з основних навчальних предметів транслюються на телеканалах "Київ" та "Рада". Наразі переважно для випускників, які готуються до ЗНО, але незабаром обіцяють запровадити такі уроки й для школярів інших класів".
Де читати про дистанційну освіту?https://osvitoria.media
https://nus.org.ua
https://vseosvita.ua
Де готуватися до ЗНО?https://ilearn.org.ua
https://www.ed-era.com/zno
https://prometheus.org.ua/zno
https://gioschool.com
Ресурси для створення ментальних мапhttps://www.mindomo.com
https://www.mindmeister.com
https://coggle.it
Ресурси зі створення презентаційhttps://www.canva.com
https://prezi.com
https://www.beautiful.ai
Ресурси зі створення текстів, завдань, інформаційні ресурсиhttps://www.classtime.com/uk/
https://kahoot.com
https://quizlet.com
https://learningapps.org (платформа готових завдань з різних предметів)
https://study-smile.com
https://naurok.com.ua
https://miyklas.com.ua
Математикаhttps://www.matific.com/ua/uk/home/
https://disted.edu.vn.ua
https://uk.khanacademy.org
http://uklasi.com.ua
http://formula.co.ua/uk
https://vchy.com.ua
Можливість накладати на відео тести або інші завданняhttps://ed.ted.com
https://edpuzzle.com/…
https://ru.islcollective.com
Платформи для онлайн-конференційhttps://zoom.us
https://hangouts.google.com
https://www.skype.com/uk/
https://products.office.com/…/microsoft…/group-chat-software
https://www.webex.com
Інструменти взаємодії з учнямиhttps://www.classdojo.com (особливо рекомендовано для початкової школи)
https://classroom.google.com
https://www.google.com/intl/ru_uA/docs/about/
https://ru.padlet.com
Ресурси з електронними підручниками, розробками уроківhttps://ua.mozaweb.com
Код для безкоштовної реєстраціїmoz-px-pbwx-tidd-vimy-tvri-ufwg-uaedpmoza
Вебінари з особливостей дистанційного навчанняОксана Пасічник "Технічні особливості організації дистанційної освіти"
Інна Большакова "Вебінар здорового глузду: медіаграмотність і критичне мислення"
Юрій Гайдученко "Креативний контент дистанційного навчання"
Ольга Питюр "Ефективний зворотний зв’язок онлайн: правила та інструменти".
Читайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram
28-03-2020, 17:29
0
2 192