21 листопада, четвер
Собор Архистратига Михаїла.
Собор Архистратига Михаїла та всіх Небесних Сил безплотнихЦей день є головний із свят на честь святих Ангелів. Він присвячений святому Архистратигу Михаїлу, начальнику воїнства небесного. За стародавніми переказами, сатана, колись світліший од усіх духів небесних і тому названий Люцифером, впав у самолюбство, гордість і злобу і спокусив багато інших духів. Архангел Михаїл зібрав військо благочестивих Ангелів. Михаїл та його Ангели вчинили змієві війну. І змій воював та його ангели, та не втримались. І вже не знайшлось їм місця на небі. І спинений був змій великий, вуж стародавній, що зветься диявол і сатана, що зводить усесвіт, і скинений був він додолу, а з ним і його ангели були скинені (Апокал,10, 7-9). Ангели прославляють Пресвяту Тройцю піснями "Свят, Свят, Свят, Господь Саваоф! Повне небо і земля слави Твоєї!"
Ангели слідкують за кожною людиною. Про це свідчить Святе Писання. Патріарх Яків бачив Бога і Ангелів (Буття, 28, 12-15). Благословляючи своїх онуків, він сказав: "Ангел, що рятує мене від всього лихого, - нехай поблагословить цих юнаків" (Буття, 48, 16). Ангел Божий охороняв полки синів ізраїльських під час їх походу з Єгипту (Вихід, 14, 19). У псалмі 90 говориться: "Тебе зло не спіткає, і до намету твого удар не наблизиться, бо Своїм Ангелам Він наказав про тебе, щоб тебе пильнували на всіх дорогах твоїх, - на руках вони будуть носити тебе, щоб не вдарив об камінь своєї ноги!".
Ап. Павло у посланні до євреїв говорить: "Чи не всі вони духи службові, що їх посилають на службу до тих, що має спасіння спадкувати" (Євр. 1, 14).
І сам Ісус Христос сказав до смиренних віруючих: "Стережіться, щоб ви не погордували ані одним із малих цих: кажу бо Я вам, що їхні Ангели повсякчасно бачать у небі обличчя Мого Отця, що на небі".
Святкування Собору Архистратига Божого Михаїла та інших Небесних Сил безплотних встановлено на початку IV століття на Помісному Лаодикійському Соборі, що відбувся за кілька років до Першого Вселенського Собору. Лаодикійський Собор 35-м правилом засудив і відкинув єретичне поклоніння ангелам як творцям і правителям світу і затвердив православне шанування їх. Звершується свято в листопаді - дев'ятому місяці від березня (з якого в давнину починався рік) - відповідно до числа 9-ти чинів ангельських. Восьмий же день місяця (старий стиль) вказує на майбутній Собор всіх Сил Небесних в день Страшного Суду Божого, який святі отці називають "днем восьмим", бо після віку цього, настане "день восьмий", і тоді "прийде Син Людський у Славі Своїй і всі святі Ангели з Ним "(Мф. 25, 31).
Святий Діонісій, учень апостола Павла, навчає нас, що всі ангели поділяються на три ієрархії, а кожна ієрархія в свою чергу - на три чини. У першій, найвищій ієрархії стоять чини, найближчі до Пресвятої Тройці: серафими, херувими та престоли. Серафими - ангели полум'яноподібні - оточують вогненний Престол Божий і співають славу Господню день і ніч, як це було відкрито святому пророкові Ісайї у видінні (Іс. 6, 2,3). Вони палають любов’ю до Бога і ту любов запалюють у серцях людей. Херувими (Бут. 3, 24) сіяють світом і знанням Бога та розумінням таємниць Божих, і просвітлюють людей. Престоли (Кол. 1, 16) служать правосуддю Божому і силу того правосуддя надають земним престолам, тобто царям і владикам землі.
У другій ангельській ієрархії теж стоять три чини: господства, сили і власті. Господства (Кол. 1, 16) мають владу над подальшими чинами ангелів. Вони наставляють поставлених від Бога земних володарів мудрому керуванню. Господства вчать володіти почуттями, приборкувати гріховні похоті, підкорювати плоть духу, панувати над своєю волею, перемагати спокуси. Сили (1 Пет. 3, 22) виконують волю Божу. Вони творять чудеса і посилають благодать чудотворіння та прозорливості угодникам Божим. Сили допомагають людям у несенні послуху, зміцнюють у терпінні, дарують духовну кріпкість і мужність. Власті (1 Пет. 3, 22; Кол. 1, 16) мають владу приборкувати силу диявола. Вони проганяють від людей бісівські спокуси, утверджують подвижників, оберігають їх, допомагають людям у боротьбі зі злими помислами.
У нижчу ієрархію входять також три чини: начала, архангели і ангели. Начала (Кол. 1, 16) правлять над нижчими ангелами, направляючи їх до виконання Божественних повелінь. Їм доручено управляти всесвітом, охороняти країни, народи, племена. Начала наставляють людей шанувати інших. Вчать людей, що мають владу на землі виконувати посадові обов'язки не заради особистої слави і вигод, а заради спасіння і користі ближніх. Архангели (1 Сол. 4, 16) звіщають про велике і преславне, відкривають таємниці віри, пророцтва та розуміння волі Божої, зміцнюють в людях святу віру, просвіщаючи їх розум світлом Святого Євангелія. Ангели (1 Пет. 3, 22) найбільш близькі до людей. Вони сповіщають наміри Божі, наставляють людей до доброчесного й святого життя. Вони зберігають віруючих, утримують від падінь, підтримують занепалих, ніколи не залишають нас і завжди готові допомогти, якщо ми захочемо.
У житті преподобного Нифонта розповідається про такий випадок. Одного разу преподобний ішов по вулиці міста й побачив, що біля брами якогось дому стоїть прекрасний юнак і гірко плаче. Преподобний запитав його: "Хто ти такий і чого ти плачеш?" На це юнак відповів: "Я ангел-хранитель одного християнина, а той, доручений мені від Бога християнин, пішов у цей дім пияцтва і розпусти. Я там не можу бути з ним, щоб спасти душу його від гріха і загибелі."
Всі чини Небесних Сил носять спільну назву Ангелів - по суті свого служіння. Господь відкриває Свою волю вищим Ангелам, а вони, в свою чергу, просвіщають інших.
Над всіма дев'ятьма чинами поставлений Господом святий Архистратиг Михаїл (ім'я його в перекладі з єврейської означає "хто як Бог") - вірний служитель Божий, бо він скинув з Неба денницю, який возгордився з іншими павшими духами. А до решти ангельських Сил він промовив: "Будьмо уважні! Станьмо побожно перед Творцем нашим і не помислимо неугодного Богові!" За Церковним переданням, відображеним у службі Архистратигу Михаїлу, він брав участь у багатьох старозавітних подіях. Під час виходу ізраїльтян з Єгипту він був перед ним у вигляді стовпа хмари вдень і стовпа вогненного вночі. Через нього явилася Сила Господня, що знищила єгиптян і фараона, які переслідували ізраїльтян. Архистратиг Михаїл визволяв Ізраїль і оберігав його.
Він з'явився Ісусу Навину і відкрив волю Господа на взяття Єрихону (Нав. 5, 13 - 16). Сила великого Архистратига Божого з'явилася у знищенні 185 тисяч воїнів асирійського царя Санхерима (4 Цар. 19, 35), у поразці нечестивого вождя Антіохійського Іліодора і явився у спасінні від вогню трьох святих отроків - Ананії, Азарія і Мисаїла, кинутих у піч на спалення за відмову поклонитися ідолу. (Дан. 3, 92 - 95).
З волі Божої, Архистратиг переніс пророка Авакума з Юдеї в Вавилон, щоб дати їжу Даниїлу, в рові з левами (кондак акафіста, 8).
Архангел Михаїл заборонив дияволу явити юдеям тіло святого пророка Мойсея для обожнення (Іуд. 1, 9).
Святий Архангел Михаїл явив свою силу, коли він чудесно врятував дитину, кинуту грабіжниками в море з каменем на шиї біля берегів Афону (Афонський Патерик).
З давніх часів Архангел Михаїл прославлений своїми чудесами на Русі. У Волоколамському Патерику наводиться розповідь преподобного Пафнутія Боровського зі слів татарських баскаків про чудесний порятунок Новгорода Великого: "А яко же Великий Новград никогда же не бысть взят от агарян ... внегда по Божию попущению грех ради наших безбожный агарянский царь Батый Рускую землю поплени и пожже и поиде к Новому граду и покры его Бог и Пречистая Богородица явлением Михаила Архистратига, иже возбрани ему итти на него. Он же поиде на Литовския грады и прииде к Киеву и виде у каменныя церкви над дверьми написан великий Михаил Архангел и глагола князем своим указуя перстом: "сей ми возбрани пойти на Великий Новгород"".
Визволення міст руських Пресвятою Царицею завжди здійснювалися явленнями Її разом з Воїнством Небесним, під проводом Архистратига. Вдячна Русь оспівала Пречисту Богородицю і Архангела Михаїла в церковних піснеспівах. Архистратигу присвячено безліч монастирів і храмів. У древньому Києві відразу після прийняття християнства був споруджений Архангельський собор і влаштований монастир. Архангельські собори стоять у Смоленську, Нижньому Новгороді. Не було на Русі міста, де не існувало б храму або приділу, присвяченого Архистратигу Михаїлу.
З Священного Писання і Священного Передання відомі також Архангели: Гавриїл - фортеця (сила) Божа, провісник і служитель Божественної всемогутності (Дан. 8, 16; Лк. 1, 26); Рафаїл - лікування Боже, цілитель людських недуг (тов. 3, 16; Тов. 12, 15); Уріїл - вогонь або світло Боже, просвітитель (3 Езд. 5, 20); Селафіїл - молитвеник Божий, що спонукає до молитви (3 Езд. 5, 16); Иєгудиіл - славлячий Бога, зміцнює людей, що трудяться на славу Господню і піклується про відплату їм за подвиги; Варахиїл - податель благословення Божого на добрі справи, він просить милості Божий для людей; Ієремиїл - піднесення до Бога (3 Езд. 4, 36).
На іконах Архангели зображуються відповідно до роду їхнього служіння:
Михаїл - попирає ногами диявола, в лівій руці тримає зелену фінікову гілку, у правій - спис з білою хоругвою (іноді полум'яний меч), на якій зображений червлений хрест.
Гавриїл - із райською гілкою, принесеною ним Пресвятій Діві, або зі ліхтарем у правій руці і дзеркалом з яспису - у лівій.
Рафаїл - тримає посудину з цілющими зіллями в лівій руці, а правою веде Товію, що несе рибу.
Уріїл - у піднятій правій руці - оголений меч на рівні грудей, в опущеній лівій руці - "полум'я вогненне".
Селафіїл - в молитовному положенні, що дивиться вниз, руки складені на грудях.
Іегудиіл - у правиці тримає золотий вінець, у лівій руці - бич із трьох червоних (або чорних) вервій (шнур).
Варахиїл - на його одязі безліч рожевих квітів.
Ієремиїл - тримає в руці терези.
Православна Церква кожен рік святкує свято Архистратига Михаїла, який охороняє Церкву і прославляє Бога, і всіх сил небесних, безтілесних, прославляючи велич Пресвятої Тройці. Архистратиг Михаїл є перший охоронець людей.
На службі Божій співають: "Величаємо Тебе, святий архістратиже Михаїле, і всіх Вас, ангельські сили небесні, що повсякчас прославляєте Господа".
Установлення церковного собору в честь небесного собору відноситься до стародавніх часів християнства. Вже в четвертому столітті на честь Архангела Михаїла були побудовані храми. В V ст. Анатолій - патріарх Констатинопольский, в VIII ст. Іоанн Дамаскін, в IX ст. Георгій Неконидійській, Студит, Візантій, а також Арсеній Константинопольский, Кипріан і Єфрем Карійський написали багато священних пісень на день собора в честь Архистратига Михаїла і всіх сил небесних, безтілесних.
Повну версію православного календаря на 2019 рік можна переглянути тутЧитайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram
21-11-2019, 09:00
0
1 256