За 2018 рік Чернівецька область є однією з лідерів по кількості розподілених коштів субвенцій з Державного бюджету на соціально-економічний розвиток територій — 252 млн грн виділено на регіон. Згідно зі звітом ОПОРИ щодо розподілу субвенції в масштабах країни Чернівецька область за кількістю виділених коштів розвиток увійшла в трійку областей.
Громадянська мережа ОПОРА проаналізувала, скільки коштів виділено в розрізі округів депутатів-мажоритарників та на що спрямовані ці гроші. Аналіз прив’язаний саме до мажоритарних округів, але це не означає, що всі кошти в межах округу були виділені за сприяння нардепів-мажоритарників.
Фракційний розподілПорівняно з минулим роком сума субвенції майже не змінилася. Якщо в 2017-му році Чернівецька область отримала 223, 4 млн грн, то в цьому році – 252 млн грн. Значно меншою сума субвенцій була у 2016 році – 72,6 млн грн.
Змінився розподіл коштів між округами депутатів. Якщо у 2016 році вони розподілялись приблизно рівномірно, в 2017-му році 60% коштів субвенції отримали округи народних депутатів від "Народного фронту", тоді як на округи представників президентської фракції виділено 40%. У 2018 році розподіл коштів наступний: 19% коштів отримали округи депутатів від "Блоку Петра Порошенка "Солідарність", а 81% ̶ "Народного фронту".
Розподіл в межах округівБільше 122 млн грн направлено до 204-го виборчого округу, який у Верховній Раді представляє голова фракції "Народний фронт" Максим Бурбак. Друге місце за цим показником посів округ № 201 Миколи Федорука, який також входить до фракції "Народний фронт" — 79,6 млн грн. На третьому місці за кількістю виділених коштів субвенцій знаходиться округ № 202 Івана Рибака з фракції БПП — 22,7 млн грн, на округ № 203, який представляє Григорій Тіміш, також з фракції БПП виділено 22,2 млн грн.
Кількісний розподіл субвенційЩо стосується кількісного розподілу субвенцій, то найбільша кількість об’єктів знаходиться в окрузі Івана Рибака (218 субвенції) та Максима Бурбака (193 субвенцій). Менше — в окрузі Григорія Тіміша (104) та Миколи Федорука (26). Різниця в коштах, розподілених на соціально-економічний розвиток округів, демонструє нерівномірність та непрозорість відповідного процесу. Також, співвідношення кількості виділених коштів і кількості об'єктів на окрузі дозволяє порівняти середній розмір субвенції.
Так, найбільший середній розмір субвенції на окрузі Миколи Федорука, що складає близько 3 млн грн на об'єкт. На другому місці Максим Бурбак ̶ середній розмір складає близько 600 тис. На округах Григорія Тіміша та Івана Рибака відповідно близько 200 і 100 тис. грн.
Тематика розподілених субвенцій по округахЗагалом, найбільша кількість субвенцій безпосередньо пов’язана із закладами освіти – 321 об'єкт в області, на другому місті знаходяться медичні заклади – 70 об'єктів. На третьому – об’єкти зі сфери благоустрою, ЖКГ та розвитку інфраструктури (53 об’єкти), на четвертому ̶ соціально-культурна сфера (43 об'єкти), на п'ятому і шостому місці, відповідно, ремонт доріг (29 об'єктів) та дитячі та спортивні майданчики (25 об'єктів).
У окрузі № 201 найбільше виділено коштів на медичні заклади ̶ 18 об'єктів. 4 об'єкти - дитячі та спортивні майданчики, 3 стосуються закладів освіти та 1 об'єкт зі сфери благоустрою, ЖКГ та розвитку інфраструктури. На ремонт доріг та соціально-культурну сферу в окрузі субвенцій з Державного бюджету не виділено.
В окрузі № 202 найбільше об'єктів, на які виділені кошти, стосуються закладів освіти (127). Значно менше об'єктів фінансуються у сфері благоустрою, ЖКГ та розвитку інфраструктури (25), медичні заклади (21), соціально-культурна сфера (20), дороги (15) та дитячі/спортивні майданчики (10).
У окрузі № 203 теж найбільше фінансуються заклади освіти (41), на другому місці за кількістю об'єктів сфера благоустрою, ЖКГ та розвитку інфраструктури (21), на третьому медичні заклади (16), на четвертому ̶ соціально-культурна сфера (10), на п'ятому і шостому, відповідно, дитячі та спортивні майданчики (9) та дороги (7).
На 204 окрузі ситуація наступна: найбільше об'єктів, на які виділені кошти з субвенцій, стосуються закладів освіти (150). Значно менше фінансуються в окрузі медичні заклади (15), соціально-культурна сфера (13), дороги (7), сфера благоустрою, ЖКГ та розвитку інфраструктури (6) та дитячі/спортивні майданчики (2).
"Загалом механізм виділення коштів державної субвенції є досить непрозорим та значною мірою незрозумілим, оскільки кошти отримують не всі депутати, а тільки ті, які більше наближені до влади. За словами окремих народних депутатів, виділяються ці кошти за "правильне" голосування у парламенті. Разом з тим, народні депутати сприяють виділенню коштів в ті громади, де в них хороший контакт з місцевою владою, а туди де цього контакту немає, гроші не потрапляють. Показники розподілу субвенцій свідчать про залучення коштів на ті об'єкти, які не завжди вирішують проблеми сталого розвитку. Розпорошення фінансування на десятки, а то й сотні несистемних об'єктів свідчить про відсутність планування статегічного розвитку громади народним обранцем. Через "політизований" процес розподілу субвенцій депутати, які наближені до влади фактично купують своїх виборців, а останні в свою чергу думають, що тільки ці депутати працюють і роблять щось корисне для села. Хоча це витрачаються кошти з бюджету, але не гроші депутата. Набагато ефективніше було б ці кошти розподіляти на основі відкритого конкурсу", ̶ зазначає координатор спостереження за виборами Громадянської мережі ОПОРА у Чернівецькій області Тарас Прокоп.
Читайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram
18-03-2019, 22:29
0
1 966