До кінця травня у "Видавництві 21" побачить світ книжка літературознавця, культуролога, доктора філологічних наук Ярослава Поліщука "Гібридна топографія. Місця й не-місця в сучасній українській літературі".
Це одна із найсвіжіших новинок, які видавництво представить на VІІІ Міжнародному фестивалі "Книжковий Арсенал". А перша презентація видання відбудеться 26 червня під час ІХ Міжнародного конґресу україністів (Київ, 25–28 червня) у книгарні "Є" на Хрещатику, 46 (початок о 19:00; модератор – Віктор Іщенко).
"Гібридна топографія. Місця й не-місця в сучасній українській літературі" – це літкритика з елементами есеїстики. Ярослав Поліщук представив концептуально цілісний проект, на прикладі сучасної художньої літератури він вибудовує уявну географію, говорить про символічне освоєння простору засобами культури. Серед авторів, про яких мовиться у книзі, – Юрій та Софія Андруховичі, Володимир Лис, Сергій Жадан, Володимир Рафеєнко, Надія Мориквас, Василь Шкляр.
Головний концепт праці "гібридна топографія" одразу викликає асоціативний зв’язок з іншим особливо актуальним поняттям – "гібридна війна". Про те, чи пов’язані ці два поняття і яким чином, автор відповів наступне:
"Так, зв’язок є. Пробую доводити, що саме література (як культурна інституція та стратегія) знакує простір, освоює та присвоює його. Фізична топографія, тобто належність до країн-держав, іде слідом. Це особливо важливо усвідомлювати тоді, коли кордони "перекроюють", як-от в актуальній ситуації України. Габридність – це також технологія (як війни, так і культури). Потребу її осмислення виразно засвідчують твори Сергія Жадана, Володимира Рафєєнка, Юрія Андруховича, які аналізовано в книжці".
Безперечно, поява такого дослідження зумовлена самим часом, необхідністю осмислити те, що відбувається нині в Україні (з Україною) – витоки цих процесів та їхні можливі наслідки. "Книжка укладена таким чином, щоб у її структурі представити місця пам’яті та не-місця, а також означити "сейсмічну зону", якою нині є Схід і війна на Донбасі.
Сприйняття місць і не-місць визначає ідентичність сучасної людини, а в чомусь заповідає майбутнє. Разом з тим "гібридна топографія" зворотним чином проектується на час, тобто апелює до минулого, в якому формувалися наші уявлення простору. Сучасна художня література дає добротний матеріал, аби над цим замислитися", – каже Ярослав Поліщук про головний меседж своєї книжки і далі міркує стосовно того, чим вона є для нього самого: "Книжка є спробою осягнути стан культури в добу суперечливої суспільної трансформації. І заохоченням до рефлексії над проблемою гібридності – в ідентичності, пам’яті, художній уяві. Для автора особисто – пошук відповіді на виклики гібридної війни й тотальної пропаганди".
Сторінка книжки на сайті "Видавництва 21". Довідка про автора:Ярослав Поліщук (5 грудня 1960, с. Самостріли, Рівненщина) – літературознавець, культуролог, краєзнавець, доктор філологічних наук, професор професор Познанського університету імені Адама Міцкевича. Автор 8-ми наукових монографій: Реактивність літератури (2016), Ukraińskie rozstaje (Białystok, 2015), Пейзажі людини (2008, друге вид. – 2013); РЕвізії пам’яті (2011); "І ката, і героя він любив…" Михайло Коцюбинський. Літературний портрет (2009); З дискурсів і дискусій (2008); Література як геокультурний проект (2008); Міфологічний горизонт українського модернізму (1998, друге вид. – 2002). Автор 200 наукових статей у вітчизняних та зарубіжних виданнях.
Читайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram