RSS logo rss  |  Вхід: Вхід в Молодий Буковинець
Головна | Війна з Росією | Допомога захисникам | ПРО ЧЕРНІВЦІ | Афіша | Історія успіху | Історія успіху Редакційна політика | Про нас | Підпишись Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів
  Новини: Чернівців | України | Світу | » Політика | » Економіка | » Культура | » Спорт | » Здоров'я | » Кримінал | » Життя | » Фото | » Відео |

Маланка – це не кітч, це буковинський концептуалізм

Коли Володимир Великий похрестив Русь, насильно загнавши люд до Дніпра, ще триста років потому, у селах, як найконсервативніших спільнотах, знаходили язичницьку символіку. Минуло багато часу, доки традицію "перевинайшли", однак деяким обрядам пощастило, і вони, значно трансформувавшись, дожили й до наших часів.

Мова йде про Маланка-переберію. Ті, кому доводилося бути у Красноїльську або Вашківцях, бачили переберію максимально наближеною до традиційної її форми. Хоча дивний мікс християнства та язичництва іноді викликає когнітивний дисонанс, поробити з цим нічого не можна. Але що в цей час відбувається у місті?

Останні роки фестиваль адаптувався й до міського середовища, а минулого року у ньому взяло участь 49 команд, в тому числі й Румунії та Молдови. Подейкують, що навіть японці приїздять на Західну Україну, спеціально аби глянути на Маланку. Деякі городяни жаліються на свято, мовляв надто багато бурлеску та шуму: діти лякаються, затори, сміття, п’яні маланкарі, тому фестиваль потрібно вигнати з міста. Інші навпаки тішаться театралізованими шоу, які протягом року готують команди.

Маланка – це не кітч, це буковинський концептуалізм


Маланкарі розказують, що власнокошт збирають та конструюють рухомі механізми та каркаси для драконів, кораблів та величезних псів (цьогоріч величезний пес Скубі-Ду, виготовлення якого ймовірно пов’язане з роком жовтого земляного пса, теж візьме участь у Маланці).

Попри все, те, що відбувається у місті, традиційною Маланкою-переберією це дійство назвати важко – порушено багато канонів. Побачити тут можна і Путіна, і Трампа, і Тимошенко, і піратів, і троянського коня, і стриптизерш. До класичного сценарію маланкування це жодного стосунку не має. Але чому буковинці так "хайпують" на Маланці саме у такій неканонічній формі? Чому саме такий бурлескний, майже кітчевий, формат збирає тисячі глядачів, десятки репортажів та сотні лайків? Тут ми підходимо до найцікавішого: постмодерн, деконструкція, антропологія.

Не будемо заглиблюватися в теорію, іноді навіть мені, людині яка розуміє квантову механіку, роботи Бодріяра видаються складнішими за триповерхові формули. Агресивна глобалізація крокує світом, навіть деякі африканські племена роблять стріми своїх обрядів у YouTubе. Але коли культурний спадок Західної цивілізації, масова культура та герметичні традиції зустрічаються, то виникає щось на зразок того, що ми маємо змогу бачити кожен січень на вулицях міста. Для порівняння, коли у Великому адронному колайдері стикаються якісь елементарні частинки, то народжуються інші, відмінні від попередніх. Щось схоже відбувається й тут.

Маланка – це не кітч, це буковинський концептуалізм


Ви, скоріш за все, чули про колективне підсвідоме. Так ось, підсвідоме городян, прагне якогось переосмислення та інтерпретації подій, які відбуваються у світі та країні. Сучасне мистецтво, з його contemporary art, тоннами пояснювальних записок до незастеленого ліжка у центрі виставкової зали, полотен, написаних блювотиною, не може дати цього переосмислення пересічному українцю. Тому підсвідомо, те, що роблять маланкарі, вбудовуючи до традиції нові елементи, які вони отримали з facebook та кінотеатрів – це свого роду грандіозний перформенс, не гірший за те, що робить Марина Абрамович, а у своїй щирості та непідробності – навіть цікавіший.

Ці всі дракони, центуріони та єгиптяни – це спроба створити дискурс, при чому не десь у напівпорожніх галереях, а у міському середовищі. І все це з метою, може й несвідомою, проговорити свою роль у контексті світової історії. Адже саме симулякри за Бодріяром, у вигляді хмільних хлопців у масках Трампа та Путіна, демонструють наше ставлення до сучасності: бурлеск, веселощі під час чуми та криза ідентичності.

Маланка – це не кітч, це буковинський концептуалізм


Можна багато говорити про інфраструктуру й логістику фестивалю, про недоліки та ризики, про цензуру та традиції, однак Маланка – це явище, яке потрібно не лише відвідувати, фотографувати та фільмувати, а й вивчати через призму культурології. Не шароварної, яка консервує, а сучасної – яка препарує та докопується до першопричин.

Мені дивно, що деякі чернівецькі хіпстери та арт-куратори соромляться Маланки, обираючи натомість арт-хаусне кіно з торренту. Маланка – це ризома за Дельозом, "тут і зараз", арт-терапія від серйозності глобалізації. Це буковинський концептуалізм, який тягне ідеї та матеріали з Калинки, Ратуші, контрабанди на КПП Порубне та Інтернету.

Андрій Тужиков

Читайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram
Редактор: Микола Кобилюк
11-01-2018, 20:33
Коментарів 0 Переглядів 3 980

• Новини партнерів
купити айфон 15 у Львові, ціни в Україні

ФОТОРЕПОРТАЖ Переглянути всі фоторепортажі

Олена Рєпіна – випускниця Міжнародної програми "Капеланська академія"


«По ліки їду дев’ять кілометрів». Блог Людмили Осадчук
Як живуть мешканці села Чорнівка, яке приєднали до Чернівецької територіальної громади
Долар не буде вищим за 47 гривень. Блог Богдана Сторощука
Які будуть ціни, курс долара та інфляція у 2025 році
ВІДЕО Переглянути все відео

Паровоз не курсував уже понад 60 років

Чернівецька філія Державного підприємства "Івано-Франківський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" — це надійний партнер із забезпечення точності вимірювань, сертифікації продукції та відповідності стандартам. Філія запрошує до співпраці місцевих виробників, організації та фірми, які займаються виробництвом, експортом та імпортом, реалізацією продукції.

"Профі-Центр" — це не стереотипне середовище для вивчення іноземної. Насамперед це осередок, який має не тільки ефективну навчальну базу, яку може запропонувати студентам, а й відповідні підтвердження цьому.

Кожен маленький гість отримає солодкий подарунок за віршик чи талант. Варто лиш продекламувати віршик чи розповісти, яким чемним був цього року.