Коли йдеться про безпеку авто, більшість може згадати лише ремені. Але сучасні стандарти передбачають ще чимало інших вимог. Про них власники "Таврій" і ВАЗів навіть не можуть мріяти. Так, подушки безпеки, без яких авто у багатьох країнах продавати давно заборонено, на моделі ЗАЗ і ВАЗ встановити неможливо.
У світі давно стали звичними краш-тести – випробування міцності авто за різних умов. З авто, що збираються в Україні, краш-тести за європейськими
нормами пройшли три моделі – Daewoo Lanos і Sens, Chevrolet Matiz і Chevrolet Aveo другого покоління. З п’яти можливих зірок Lanos і Matiz отримали дві з половиною, Aveo – півтори.
Рейтинг безпеки за краш-тестами визначається за трьома критеріями: для дорослих пасажирів, для дітей і для пішоходів. До речі, з кількох десятків європейських, японських і корейських авто, випущених у 2002-2006 роках, жодне не отримало три п’ятірки. Найкращий результат показав Citrоen C6 – 5 зірок безпеки для дорослих і по 4 – для дітей і пішоходів.
У нас – свої стандарти
ЗАЗи і ВАЗи краш-тести за європейськими стандартами не проходили. Але свій полігон є в Росії, де 2004 року здійснили випробування цих популярних моделей. Російський краш-тест засвідчив, що під час лобового зіткнення зі зміщенням на швидкості 64 км/год водій і передній пасажир ЗАЗа гинуть. Водія вбиває рульова колонка, яку виштовхує у салон запасне колесо, пасажира – торпедо, зміщене через сильну деформацію кузова. Крім того, кріплення капота не витримує перевантажень – він зривається з фіксаторів і може навіть відрізати голову водію. До того ж при ударах клинить одні з бокових дверей. Отож дістати людину з того боку можна лише із застосуванням спеціальних інструментів. Ситуація з ВАЗами трохи краща.
Із засобів безпеки обов’язковим за чинним українським законодавством є лише ремені для водія і переднього пасажира. Подушки безпеки до базової комплектації входять лише у дорогих авто. Для "Ланосів" і "Сенсів" одна або дві подушки безпеки можливі як опції за додаткову плату. Аналогічна ситуація із Chevrolet Aveo. Як розповіли в кількох чернівецьких автосалонах, до базової комплектації принаймні дві подушки безпеки входять у всіх Hiundai, Kia, Skoda, а Volkswagen пропонує вже десяток подушок. Тобто йдеться про авто за ціною щонайменше 13 тисяч доларів.
Розумні системи безпеки
Європейські країни нині ставлять значно вищі вимоги до безпеки автомобілів. Там звичними стали різноманітні складні системи, які допомагають уникнути аварій. Наприклад, ABS – система попередження блокування коліс під час гальмування, ESP – програма стабілізації руху (пристрій, який одночасно управляє антиблокувальною і антипробуксовувальною системами і дросельною заслінкою). На ВАЗи і ЗАЗи згадані системи встановити просто неможливо.