«Глина – найкращий крем для рук»

---
3 330
0
"Хіба ви не чоловік?" – дивувалася відомий столичний мистецтвознавець, коли вперше побачила Валентину Джуранюк – косівську майстриню з кераміки.
– То вже тепер я роблю якісь більш здрібнілі форми. А раніше мої роботи справді були подібні до чоловічих. У мужчин руки більші, тому і їхня кераміка не така, як жіноча – крупні форми, крупний розпис, – каже Валентина.
Чоловіки ліплять, жінки – розмальовують
По закінченні навчання в училищі Валентину Джуранюк скерували до керамічної майстерні. Аж там вона по-справжньому познайомилася з майстрами та самою косівською керамікою. Молодих майстрів було тоді багато. Чоловіки формували вироби з глини, жінки – розмальовували.
– Із самого початку мене цікавив не тільки розпис, а й формування на гончарному крузі. Усі речі, які є у моїй майстерні, я виконую сама. Єдине – не роблю випалу.
Святая святих майстра – його майстерня. У пані Валентини вона особлива. У майстерні нема жодної сучасної речі, окрім хіба що гончарного круга (він обладнаний мотором). Старий ткацький верстат. Крісло – спадок ще від діда чоловіка пані Валентини, дивної форми старовинні пляшки і, звісно, давня кераміка. Особливо помітна коломийська кераміка. Геть не така, як косівська: дуже витончений розпис, не така колоритна гама.
– Формування на гончарному крузі – це така фантастична річ, – каже пані Валентина. – Зі шматка глини просто виростає виріб. І це все – лише руки майстра і сировина.
Глина має бути чистою. Раніше її вручну очищували від камінців, нині цей процес механізовано.
– Глина – найкращий крем для рук, – жартує майстриня. – Я ще не бачила, аби якийсь гончар, коли поріжеться, забинтовував рану – у глині воно саме добре гоїться.
"Мені шкода щось продавати"
Кожна керамічна річ у майстерні пані Валентини – справжній витвір мистецтва.
– Мені шкода щось продавати. Але таке життя, – каже вона. – З чого має виживати майстер? Що зробив, те продав, на вторговане і живеш. Комбінат розпався, кожен майстер почав працювати окремо. У цьому є і якийсь позитив. Молодому майстрові, можливо, справді, краще працювати спочатку у колективі, а згодом, коли набираєшся власного досвіду, краще переходити на свої хліби.
Колись пані Валентина ходила сама на базар торгувати своєю керамікою, але не тому, що подобалося продавати.
– Наш косівський базар – це такий собі Монмартр. Майстри збираються поговорити про свої справи, про роботу, – розповідає вона.
Нині майстриня сама на базар не ходить. Ті, хто хоче щось купити, її хату й так знайдуть. Будь-хто на базарі знає, де живе Валентина Джуранюк. А кожному гостеві вона рада.
– Нині ужиткових речей уже не купують. Хочуть чогось декоративного. Навіть кахлі купують декоративні. То колись гуцули такими плитками печі викладали. Зараз ними прикрашають кухні, – каже пані Валентина. – Туристів чимало приходить щось купити. Є українці, а є й американці, поляки, канадці, навіть французи, але усі переважно українського походження. Адже українська душа прагне чогось свого. Ми тут цього так не шануємо, сприймаємо як належне. А тих, хто виїхав за кордон, де народне мистецтво практично пропало, мабуть, душа болить, хочуть мати часточку чогось свого.
Найбільше купують пласкі речі – кахлі, тарелі, котрі можна на стіну почепити.
На кахлях майстриня часто зображає сюжетні малюнки. Кольори традиційні для Косівщини – жовтий, зелений, коричневий, орнамент – зубці, копитця. Але той, хто бодай раз бачив кераміку пані Валентини, ніколи не сплутає її з жодною іншою. З одного боку, цілком збережено гуцульські традиції, з іншого – яскраво виражена власна манера і стиль. Особливість джуранівської кераміки – дерево життя, а на ньому – різні птахи чи звірі.
У Косові залишилося 17 майстрів кераміки, а було колись 50
– Є речі, з якими я ніяк не хочу розлучатися. Ось двоячки. У таких колись їжу із собою брали. Ці стоять у мене давно, – показує на шафу пані Валентина. – Часто так трапляється, що щось не хочу продавати, аж доки не зроблю кращого, більш досконалого.
Вінець усієї справи – піч. Саме від випалу залежить, яким буде потім виріб. Майстер не може заздалегідь знати, як виглядатиме річ. Адже глина потім усихає на 16%. Треба вгадати, передбачити. У художніх майстернях, там, де раніше працювали, є велика піч. Майстри збираються із своїми роботами, аби випалити глину.
На підвіконні у майстерні пані Валентини є дивний підсвічник. Він зовсім не подібний до всього того, що є тут – не така форма, не такий колір і водночас якась несамовита таємничість.
– Цей підсвічник я також сама робила, але його неправильно випалили. Він зіпсований.
Як і в кожного художника, у Валентини Джуранюк є плани і мрії:
– Добре, щоби Бог дав мені здоров’я ще працювати, бо бажання є, були б сили. Є, звісно, плани, але говорити про це не хочу, аби не зурочити.
Немає наразі майстриня своїх послідовників. Доньки вибрали інший напрямок.
– Не люблю, аби була одноманітність у родині. Нас усіх об’єднує, що ми працюємо у народному мистецтві. Хіба що онук підросте. Йому ж тільки два рочки. Хоч він і дуже непосидючий, але у майстерні нічого не чіпає. Лишень коли йому дозволять щось узяти.
Залишилося нині у Косові десь сімнадцять майстрів з кераміки, а колись було п’ятдесят. Та й кераміку більше ніхто не купує для господарства. Вона тільки прикрашає оселю. 
Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач. Ми рекомендуємо Вам зареєструватись або зайти на сайт під своїм ім'ям.

0 коментарів

Ваше ім’я: *
Ваш e-mail: *
Код: Натисніть на зображення, щоб оновити код, якщо він нерозбірливий
Введіть код:
Читають Коментують