
По телевізору дедалі частіше можна побачити сюжети про "неймовірну користь" від "диво-товарів" – поясів для схуднення, пігулок для збільшення грудей, масажерів, швейних машинок тощо. Переконують телемагазини історіями з хепі-ендом: молоді люди зі стрункими фігурами розповідають, як їм допомогли таблетки для схуднення, бадьорі дідусі – про те, як вилікували радикуліт, щасливі чоловіки – як швидко відновили потенцію, а жінки з великими грудьми скористалися засобами для збільшення бюсту.
Надія КУТИНІНА, головний спеціаліст обласного управління у справах захисту прав споживачів:
До нас неодноразово звертаються люди з приводу придбаних через телемагазини товарів. Вони скаржаться, що цей товар зовсім не такий, як у телевізорі. Машинки та масажери після другого вмикання вже не працюють, а таблетки та креми не допомагають. Причому приходять до нас далеко не заможні особи та люди похилого віку. Наприклад, звернулася жінка з приводу таблеток для збільшення об’єму грудей, за які заплатила декілька тисяч гривень. Вона й не дуже обурювалася, а запитувала: "Може, ще замовити, щоби допомогло?".
Так само й немолодий чоловік приніс амулети для "привороту жінок". Каже: "Не допомагає, напевно, треба ще купити". Інший літній чоловік віддав чотири тисячі гривень за пігулки для "оздоровлення організму". За словами людей, на фірмі їм відповідали: "З вами розмовляв некомпетентний працівник – ми його звільнили. А я вам вишлю саме те, що вам неодмінно допоможе".
Була в нас жінка зі швейною машинкою. Каже: "По телевізору машинка виглядала гарно, показували, як вона працює, а оця – схожа на іграшкову, зробила одну строчку – і все". Власне, і допомогти управління не може, бо люди не мають жодних документів та відомостей про продавця. Хоча трапляються випадки, коли на чеку вказано адресу, а насправді її не існує. Відтак нікому пред’явити претензії, – зазначила Н. Кутиніна. Щоправда, є телемагазини, де дрібним шрифтом вказано номер свідоцтва про державну реєстрацію, фірму-виробника і назву та адресу продавця. Та це – рідкість.
Фахівці запевняють, що в рекламах телемагазинів враховано слабкості людини. Зокрема, обіцянками красивого життя, сподіваннями на те, що річ і справді допоможе, вилікує без зайвих зусиль. Розрахована реклама переважно на категорію глядачів, котрі не працюють, бо транслюється в будні, коли телевізор дивляться здебільшого домогосподарки та пенсіонери.
Один з дієвих способів зачепити клієнта – не вказувати в рекламі ціну товару. Якщо раніше ціна вказувалася майже в кожному ролику, то тепер, щоби дізнатися вартість товару, потрібно телефонувати.
За словами потерпілих, у телемагазинах пропонують товар у декілька або й у десятки разів дорожче, ніж він насправді коштує.
Поради
Як убезпечитися від обману
- Перш ніж віддати гроші за товар з телемагазину, поцікавтеся, чи має продавець свідоцтво про державну реєстрацію суб’єкта господарювання, юридичну адресу, реквізити. За можливості перевірте цю інформацію. Також вам обов’язково повинні надати чек про оплату.
- Запам’ятайте, що, згідно з висновками державної санітарно-епідеміологічної експертизи, продаж харчових добавок, шортів для схуднення, тренажерів, засобів для збільшення бюсту тощо повинен відбуватися лише через аптечну мережу чи спеціалізовані відділи магазинів.
- Статтями 12 і 13 Закону України "Про захист прав споживачів" регламентовано захист споживачів, які бажають придбати товар через Інтернет або телемагазин. Тут зазначено, що перед здійсненням операції купівлі-продажу сторони повинні укласти письмову угоду (або за допомогою електронного повідомлення), у якій слід передбачити дату укладання договору, визначити найменування та місцезнаходження продавця, найменування продукції, ціну (включаючи плату за доставку та умови оплати), терміни виконання робіт (або надання послуг).
- Якщо споживачеві під час купівлі не надано документ, який засвідчує факт продажу товару, чи просто товар не сподобався, він має право відмовитися від послуг телемагазину.