Бажання почергувати з працівниками ДАІ виникло у мене після того, як я стала свідком автоперегонів на центральних дорогах Чернівців. Молодики на розкішних спортивних машинах одне перед одним показували мистецтво "вищого пілотажу" – на шаленій швидкості тисли на гальма, тож їхні авто розверталися на 360 градусів. Такі показові дійства стали у Чернівцях нормою. Куди дивиться ДАІ? Тож одного дня кореспондент "МБ" переодягнулася у форму працівника ДАІ і вийшла на нічне чергування.
Перша настанова на інструктажі – не шукати "хлібних" місць
О 19-й годині разом з інспекторами ДАІ та окремою ротою патрульно-постової служби проходжу інструктаж. Заступник начальника відділу Державтоінспекції УМВС України в Чернівецькій області Вадим Сушинський дає нам кілька настанов перед початком роботи.
– Дотримуйтесь заходів, щоби запобігти ДТП, не шукайте "хлібних" місць та не зупиняйте кілька машин одразу. Кожен з вас відповідальний за відведений вам квадрат, зупиняйте машини насамперед у разі грубих порушень, обов’язково пояснюйте причину зупинки. Завданням на сьогодні є перевірка багажників на наявність зброї та наркотичних засобів. Ще раз нагадую – жезли повинні світитися. І прошу вас, не провокуйте та не дискутуйте з водіями, про нас у людей і так склалася негативна думка.
Після слів Вадима Васильовича відповідальний за інструктаж продиктував нам номерні знаки та марки викрадених авто, а також прізвища людей, котрі перебувають у розшуку.
На цей вечір моїми напарниками було призначено інспекторів Вітюка та Старащука. Відведений нам квадрат для чергування охоплював вулиці Червоноармійську, Стасюка, Комарова, проспект Незалежності. Зрозуміло й без того, що однієї патрульної машини на таку велику ділянку не достатньо – щось обов’язково не догледиш.
Жінку-інспектора
ДАІ водії розглядали,
як сюжет "Прихованої камери"
Місцем першої нашої зупинки було перехрестя Комарова-Стасюка. Не минуло й двох хвилин, як виявився перший порушник, що зігнорував знак світлофора. Хлопець абсолютно спокійно себе поводив, незважаючи на те, що всіх необхідних документів на керування авто у нього не було. Доки мій напарник Микола складав протокол про правопорушення, я почала помічати дивну реакцію людей на мене. Водії автомобілів мало не вилізали з вікон, щоби поглянути в мій бік із саркастичною посмішкою. Коли колега зупинив за аналогічне правопорушення ще один автомобіль і я наблизилася до його дверцят, водій вже не міг стримати свого сміху.
– А що, тепер патрулюватимуть на дорогах панночки? Це ж треба. Ви серйозно? Це, мабуть, таки прихована камера. Ні, я бачив жінок, що патрулюють на дорогах Києва, але щоб у Чернівцях? Ви зовсім не подібні до працівника ДАІ – потренуватися вам треба чи що? Ну, нічого страшного, з жінками завжди можна домовитися, то, може, й на краще…
Я таки розгубилася, та форма зобов’язувала поводитися серйозно. Попросила пред’явити документи та показати багажник. Молодий чоловік без зайвих слів виконав всі мої вимоги, але посмішка з його обличчя вже так і не зникла.
До такої реакції чернівецьких водіїв я навіть почала звикати. Не дивувало й те, що всі пасажири автобуса, що проїхав повз нас, посміхаючись, пильно мене розглядали, мало не тикаючи пальцем. На що інспектор Михайло мені сказав: "Ось бачите, вам випала честь стати першою жінкою, що патрулює на дорогах у Чернівецькій області, досі в нас таких прецедентів не було".
У місцевій державтоінспекції, виявляється, працюють лише троє жінок, і не те, щоби було якесь упереджене ставлення до жіночої статі. Працівники ДАІ навіть впевнені, що жінки-інспектори працювали би набагато краще й відповідальніше, та на таку службу не кожна зважиться.
Дружина випрала штани з талоном
на право керування
За якихось півгодини ми склали чотири протоколи про правопорушення. Дивним було тільки те, що мої колеги з усіма цими порушниками вже неодноразово зустрічалися. Та й самі водії з ними спілкувалися як зі старими добрими знайомими. Так, ніби виказуючи своє ставлення – ви виконуєте свою роботу, а ми собі знаємо своє – заплатили штраф – та й по всьому.
– Для працівників ДАІ – це справжня проблема, – каже мій колега, інспектор ДАІ Михайло. – Штрафи за правопорушення мізерні, хотілося, щоби збільшили відповідальність для грубих порушників правил дорожнього руху. Зараз за більшість правопорушень сплачується штраф 8,5-17 гривень. Звісно, для власників дорогих машин це не гроші, і вони дозволяють собі багато зайвого. З такими штрафами вони можуть порушувати всі можливі заборони мало не щодня.
Хочу додати, що на сьогодні найбільше правопорушень на дорогах чинять молоді люди. Для більшості з них правил дорожнього руху просто не існує. Відтак, як мені вдалося помітити, люди зрілого віку, надивившись на вибрики молодих, теж починають ігнорувати правилами, виправдовуючись словами – "А що, їм можна, а мені – ні?".
Довелося спілкуватися і з дуже емоційними водіями. Так, зупинивши авто марки "Мерседес" з метою перевірки номерних знаків та документів (оскільки подібний автомобіль є серед викрадених), ми одразу наразилися на скандал. Водій почав кричати та звинувачувати нас у неправомірній зупинці.
– Я не пив, віддай документи. Що ти собі дозволяєш просто так мене зупиняти? – звернувся зі зневагою водій іномарки до мого напарника.
Перевіряючи документи, інспектор ДАІ виявив, що талон на право керування у цього водія складається з маленьких потертих клаптів паперу.
– Ну, і що з того, ось беріть тепер і заарештуйте мене! Хіба я винен, що дружина прала мої штани й не подивилася, що в кишені документи? Ну, що ще вам показати? Беріть тепер і покарайте мене! – знервовано прокричав водій "Мерседеса".
Михайло із сумом подивився на мене, сказав, що якщо ще кілька років тому за такий стан талона вилучалося посвідчення водія та видавалося тимчасове, то тепер доводиться обходитися лише попередженням.
Мені все-таки запропонували хабар
За кілька годин я вже майже вправно водила жезлом та зупиняла автомобілі. Щоправда, незважаючи на те, що в мене у самої є водійське посвідчення, про порушення правил підказували напарники.
Хотілося перевірити, чи готові водії сплачувати штраф на місці, тож я запропонувала працівникам ДАІ провести з черговим порушником операцію "Хабар". За нашою спільною домовленістю, я повинна була запропонувати водієві за порушення сплатити штраф на місці. Щоби було цікавіше, суму штрафу трохи завищила – аж до 50 гривень. Зізнаюся, водій з івано-франківськими номерами одразу ж наполіг на складанні протоколу, хоча сума штрафу його зовсім не здивувала, сказав навіть, що чув про їх підвищення.
Та хабар мені все ж таки запропонували. Водій мікроавтобуса "Мерседес", що проїхав на червоне світло, між документами поклав чотири гривні. Як з’ясувалося, це був працівник однієї з відомих транспортних фірм. Він дуже поспішав додому, тому, не заперечуючи своєї провини, звернувся до мене зі словами:
– Сонечко, на тобі кілька гривень, купиш собі шоколадку. Бо я так поспішаю, що навіть пропустив знак світлофора.
Мої напарники розповіли, що не так вже й часто зустрічаються водії, котрі визнають, що порушили правила дорожнього руху. Зазвичай починають доводити свою правоту або ж просто звинувачують працівників ДАІ в наклепі.
– Гадаю, водії не мають впливати на нас емоційно, – каже інспектор ДАІ Михайло. – Та, мабуть, єдиним виходом зі цієї непростої ситуації є встановлення на дорогах камер, котрі би фіксували всі порушення. Хтозна, може, в такий спосіб вдалося би відновити гарну репутацію служби ДАІ.
Якщо вас зупинив інспектор
- За вимогою співробітника міліції (інспектора дорожньо-патрульної служби) слід зупинитися з дотриманням Правил дорожнього руху.
- Не виходьте з машини. Жоден нормативний акт не зобов’язує до цього.
- Уважно вислухайте, як співробітник ДАІ представляється. Відповідно до частини 2 статті 5 Закону України "Про міліцію", він повинен назвати своє прізвище і звання.
- Перепишіть номер жетона співробітника ДАІ.
- Дізнайтеся про причину зупинки.
- Ви маєте право вимагати від інспектора пред’явити службове посвідчення на підставі ч. 2 ст. 5 Закону України "Про міліцію". Прізвище, ім’я, по батькові, звання і посаду з посвідчення слід переписати для можливої подачі скарги в прокуратуру чи до суду.
- За вимоги пред’явити вміст багажника чи салону автомобіля вимагайте пояснення причин огляду транспортного засобу.
- Поясніть працівникові ДАІ, що огляд транспортного засобу здійснюється тільки у разі адміністративного затримання і затримання осіб, підозрюваних у скоєнні злочину.
- Якщо працівник ДАІ наполягає на огляді, запропонуйте йому скласти протокол адмінзатримання або протокол затримання за підозрою в скоєнні злочину.
- Вимагайте роз’яснити права затриманої особи і вручити їхнє роз’яснення в письмовому вигляді, керуючись частиною 8 статті 5 Закону України "Про міліцію".
- Майте на увазі, що всі дії, які збирається здійснити працівник ДАІ, вимагають присутності двох понятих і обов’язкового складання протоколу огляду чи обшуку.
- Незаконні дії працівників ДАІ ви маєте право оскаржувати до прокуратури чи суду.