
У звичайних школах на таких дітей уваги не звертають
– Чутки про те, що нашу школу хочуть закрити, ширилися вже давно, – заявила на профспілкових зборах учителька з 15-річним стажем Ірина Магун. – Але вголос це прозвучало аж тепер із вуст начальника облуправління освіти Валерія Крамара та його заступника Анатолія Швеця, які нещодавно побували у нас. На запитання, куди ж подіти 30 учителів, вони нічого конкретного не відповіли. На вулиці можуть опинитися і 100 дітей, адже не всі батьки мають змогу добиратися до Чернівців, Хотина чи до Чудея Сторожинецького району, де є аналогічні заклади.
За словами голови батьківського комітету спецшколи Галини Леб’юк з села Реваківців, такого високого рівня підготовки, який існує тут, немає у загальноосвітніх школах, де розумово відсталих дітей садять за "ослячу парту", і учителі зовсім не приділяють їм уваги. Пані Галина знає це добре, бо спецшколу закінчили двоє її синів, і тепер навчається й донька. Хоча перед цим вони відвідували звичайну школу, але там розумово відсталих дітей навіть до дошки не викликають.
– У звичайній школі два роки навчалася і одна з наших нинішніх учениць,– ділиться вчителька Любов Козак. – Прийшла дівчинка звідти, не знаючи букв, а тут за рік вивчила не лише весь алфавіт, а й почала читати. А в іншому випадку учень, прийшовши в інтернат, вимовляв лише дві фрази. А нині він вірші декламує. Ми, учителі, з власної ініціативи ходимо по лікарнях, по сільських радах і з’ясовуємо, де є фізично ущемлені діти, щоби потім взяти їх до себе на навчання і виховання. Натомість нині обласне керівництво освіти нам закидає, що ми не своєю справою займаємося, а "добро" на прийом в інтернат дає обласна медико-педагогічна комісія.
Закидають учителям і те, що вони не мають спеціальної освіти, а йдеться про дефектологічний факультет Кам’янець-Подільського педуніверситету. Хоча невідомо, чи доцільно його закінчувати, якщо педагоги інтернату й із дипломами інших педфакультетів мають відчутні здобутки. Адже будь-який учитель з розумово відсталими дітьми працювати не буде: для цього потрібен талант. Скажімо, Іван Погурський, директор, крім суто вчительської роботи, займається опікунством своїх вихованців, їх працевлаштуванням.
Чиновники кажуть, що на вихованців інтернату виділяють великі кошти
– У нас діти з восьми районів області вчаться до дев’ятого класу, а потім направляємо їх на навчання до чернівецьких профтехучилищ №4, №8, де для них функціонують спеціальні відділення, які готують малярів-штукатурів та швачок-мотористок, – продовжує Іван Погурський. – Харчуємо дітей п’ять разів на день, причому, меню досить різноманітне, а страви висококалорійні. Хоча ще декілька років тому діти хліб під матрацами переховували.
В інтернаті кажуть, що в обласному управлінні освіти одним з аргументів для його закриття є й той, що, мовляв, на утримання одного учня спецшколи затрачається набагато більше коштів, ніж у звичайній. Але на чому і на кому хочемо економити, запитують педагоги. А зарплата учителів– 525 грн на місяць.
Що ж до перспективи створення на базі спецшколи гімназії, то, за словами педагогів, приміщення для неї мали будувати ще десять років тому. З іншого боку, як вихід з ситуації– можна зробити районну гімназію на базі недобудованої школи в Мамаївцях.
– Головна причина, через яку виникло питання про закриття Кіцманської спецшколи-інтернату, – вважає перший заступник начальника обласного управління освіти Анатолій Швець,– це дедалі менша наповнюваність цієї школи дітьми. Скажімо, якщо раніше їх було понад 100, то цього року, без врахування випускників, тут є всього 84 школярі. Саме через некомплект в інтернаті немає підготовчого і першого класів. Це означає, що зростають витрати на утримання дітей – 14,7 тис. грн на одного учня, тоді як у звичайній школі цей показник становить 2000 грн. Якщо буде вирішено розформувати цю школу, дітей звідси переселимо до інших подібних закладів, яких в області п’ять, де кращі умови перебування і навчання. А у Кіцманській спецшколі лише троє педагогів мають дипломи дефектологів. Ну, а щодо працевлаштування тамтешніх учителів, нині важко сказати, де вони опиняться, адже інформації про вакансії ще немає. Зрештою, педагоги будуть потрібні і в навчальному закладі, який тут функціонуватиме. Наразі ситуація ще не вирішена остаточно.