Маланка – це свято… весни

---
7 591
0
Дослідники української етнографії давно дійшли висновку, що
більшість наших народних звичаїв та обрядів походять із язичництва, з дохристиянських часів. Буковинський народознавець Авксентій Яківчук вважає, що це особливо помітно на прикладі так званого старого Нового року.
– Багато передноворічних святкових дій пов’язано з весняними роботами (сіяння, побажання гарного врожаю, приросту тварин тощо). Це пояснюється тим, що наші далекі предки новий рік зустрічали навесні. Ще донедавна у селах Буковини побутував дуже гарний новорічний звичай "гейкання" – по суті, весняний.
Вранці 13 січня невеличкі гурти дітей ходили попід вікнами і промовляли речитативом:


Гей, гей! Кілько в решеті дірочок,
а на оборі овечок.
Гей, гей! Кілько в плоті коликів,
а на оборі воликів.
Гей, гей! Дванадцять волів,
дванадцять коров,
Аби наш газда був здоров!


Господарі дякували за привітання і обдаровували дітей. На жаль, ця традиція зараз зникла, зате залишилися інші, пов’язані з настанням нового року. Зокрема, маланкування – особливо популярне і поширене на Буковині. Маланка – це карнавал, який, до речі, у більшості народів ще й зараз влаштовують навесні. У Маланці, чи, як її ще називають на Буковині, переберії дуже мало регламентованого і багато імпровізації. Звичайно, є певні обов’язкові персонажі, але навіть для них немає чітко визначеного сценарію і текстів.
Не втрачено і звичай сіяння. Діти, набравши повні кишені зерна, поспішають засівати. Господарі приймають їх із радістю, бо вважається, що коли новорічного ранку першим до хати увійде хлопчик – в ній весь рік пануватиме добробут і щастя. Згідно з давнім звичаєм, посівальники йшли насамперед до своїх хрещених батьків та родичів. Сіяти годилося лише до початку святкового богослужіння в церкві. 


Персонажі Маланки
Здебільшого до вас під час Маланки можуть завітати сама Маланка (хлопець, переодягнений у дівчину), її наречений Василь, Козак, Дід, Баба, Циган, Циганка, Ведмідь, Коза, Лікар, Коваль, Сажотрус.
Кожен із персонажів має виконувати свою роль під час маланкування. Ведмідь намагається повалити когось на землю, а Циган його втихомирює. За це той, кого він боронив, мусить заплатити. Коза буцається. Коли вона нападає на Діда, він дістає дерев’яного ножа і нібито намагається її зарізати. Коза втікає, перевертаючи все довкола. Щоби вона не зруйнувала домівку, Дідові слід заплатити, і він її заспокоїть. Коваль, Лікар, Сажотрус пропонують господарям свої послуги. Від них також краще відкупитися.


Пісня-щедрівка про Маланку
Ой на Маланки із вечора
Пасла Маланка два качура,
Ой пасла, пасла – загубила.
Пішла шукати – заблудила.
Ой, приблудила в чисте поле,
Ой, там Василько плужком оре.
– Ой ти, Василю, Василечку,
Виведи мене на стежечку.
Я буду тебе шанувати,
По тричі на день годувати,
Щосуботоньки цілувати,
Щонеділеньки милувати.


Віршик для посівальника
Сійся-родися, жито, пшениця
І всяка пашниця…
Хай пропаде весь кукіль
І не мучить вас мозіль.
І не кашляйте ніколи
Від Миколи до Миколи…
Щоб мука була смачна
І не видно в скрині дна,
І не було сварки в хаті,
Ані вітру на загаті,
Щоб усе був хліб і ніж,
Як голоден – сядь і їж…
Щоб водилися при хаті
І без чубка, і чубаті,
М’ясні, носні і поросні.
І гніді, й довговолосні,
І капуста головчаста,
І петрушка коренаста,
І щоб діти всі здорові,
Кашу їсти всі готові!
Щоб вам з них була потіха,
Ну, а грошей – хоч з півміха!..


Анонс
На Маланку запрошує музей під відкритим небом.
13 січня, об 11 годині, розпочнеться свято Маланки у Чернівецькому музеї народної архітектури і побуту. Усіх охочих посвяткувати у старовинному, так би мовити, антуражі, серед справжніх сільських хат минулих століть, запрошують на свято.

Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач. Ми рекомендуємо Вам зареєструватись або зайти на сайт під своїм ім'ям.

0 коментарів

Ваше ім’я: *
Ваш e-mail: *
Код: Натисніть на зображення, щоб оновити код, якщо він нерозбірливий
Введіть код:
Читають Коментують