Регіональні онкодиспансери та державні установи закуповують ліки на 400% дорожче ніж міжнародні організації.
Таку статистику наводить Центр протидії корупції за результатами моніторингу закупівель ліків для онкохворих міжнародними організаціями та через систему Prozorro.
"394% склала різниця в цінах Закарпатського онкодиспансеру та міжнародної організації ПРООН за той самий препарат для лікування раку передміхурової залози, – розповідає Олександра Устінова, членкиня правління Центру протидії корупції.
Мова йде про препарат "Бікалутамід", виробництва компанії "Віста". 394 % різниці в ціні – це ті "відкати" які й далі осідають в кишенях дистриб’юторів, лікарів та голів тендерних комітетів. На жаль, ми мусимо констатувати, що більшість схем, які раніше працювали на державних закупівлях ліків і були ліквідовані через міжнародні закупівлі – перемістилися в регіони".
Серед найрозповсюдженіших схем завищення цін на препарати називають:
кулуарні домовленості між учасниками ринку;
об’єднання різних препаратів в один лот;
прописування технічних завдань під певного виробника чи постачальника, від чого не захищена система Прозорро;
реєстрація завищених цін на препарати в державному реєстрі.
"Наприклад, деякі учасники в технічному завданні прописують необхідність поставок річної партії препаратів негайно, або протягом 6 годин з моменту підписання контракту. Не дивно, що переможцем тендеру стає аптека, розташована на території лікарні, співзасновником якої є головний лікар закладу", – розповідає голова правління Центру протидії корупції Віталій Шабунін.
Однією з найбільших проблем, яка залишилася в регіонах, є закупівля ліків через недоброчесних дистриб’юторів.
Якщо у 2014 році під час закупівель МОЗ ліків для онкохворих частка виробників, які вийшли на торги складала лише 3%, то в 2017 в ПРООН ця цифра сягнула 57%.
Загальна економія по програмам з онкології в 2016 році, в порівнянні із цінами МОЗ в 2014 році склала 52% по програмі дорослої онкології, та 27% по програмі дитячої онкології.
93% препаратів для лікування дорослої онкології та 78% препаратів для лікування дитячої онкології було закуплено дешевше цін, за якими їх закуповувало МОЗ в 2014 році.
31 препарат, було додатково закуплено по програмі дитячої онкології, які раніше не закуповувалися державою.
У ЦПК стверджують, що держава покриває лише половину необхідних препаратів для лікування дітей, та 20% дорослих з діагнозом онкологія.
Велика кількість препаратів, які замовляються державою, не є основним лікуванням, а супердорогі ліки часто не використовуються.
Наприклад, за програмою дитячої онкології 40%, або майже кожен другий препарат, замовлений лікарями, є супровідним, а не основним лікуванням.
Деякі з цих дорогих супровідних препаратів, як то антибіотики чи протигрибкові засоби, не рекомендовані для використання Всесвітньою організацією педіатрів-онкологів. Фактично, багато з них закуповуються, проте не використовуються.
Експерти Центру протидії корупції стверджують, що антикорупційна реформа в публічних закупівлях ліків спрацювала перш за все тому, що всі процедури були виведені з-під дії українського законодавства.
"Препарати закуповувались на міжнародних майданчиках та через процедури, якими користуються по всьому світу. Жодна структура в Україні не могла заблокувати ці закупівлі, як це відбувалося раніше в разі спроби заходу на ринок нового гравця", – йдеться у повідомленні.
12-12-2017, 14:40
0
978