"Це було справжнє пекло": 84 роки тому в Чернівцях відкрили гетто для євреїв

Про Чернівці / Новини Чернівців
525
0
"Це було справжнє пекло": 84 роки тому в Чернівцях відкрили гетто для євреїв

Воно займало третину міської території, його загородили парканом і колючим дротом, вдень та вночі вартували військові й поліцейські.

У газеті "Bucovina" від 16 жовтня 1941 року було вміщено повідомлення про те, що в суботу, 11 жовтня, в Чернівцях було сформоване тимчасове гетто, куди були переселені всі євреї з верхньої та центральної частини міста на територію довкола кладовища, залізничної станції, а також вулиць єврейського району. За різними свідченнями та документами, тут знаходилося приблизно 50 тисяч осіб.



Тулилися на горищах та в підвалах

Письменниця Марта Блум, яка тоді проживала в Чернівцях, теж потрапила з батьками в гетто. У своїй книзі "Горіхове дерево" вона згадує:

"Гетто: початок жовтня 1941 року. Розпочалося справжнє пекло. Голосні та грубі команди. Ми збираємо речі у простирадла, потім чотири кінці зв’язуємо докупи – все, що можна втримати в двох руках. Двері закривають, забирають ключі. На світанку вниз по довжелезній вулиці Святої Тройці до загального гетто – Umschlagplatz. Я дивлюся у спину батькові та матері, бачу, як вони йдуть вниз старою вулицею, яка носить ім’я християнського Бога у трьох іпостасях, і відчуваю щем у серці".



У Чернівецькому музеї історії та культури євреїв Буковини зберігаються вісники спогадів очевидців тих трагічних подій, яким вдалося вижити. Також є звіт румунської адміністрації про депортації.

– Вони тривали з 13 жовтня до 15 листопада 1941 року, – розповів директор музею Микола Кушнір. – Відселення або, точніше сказати, ув’язнення чернівецьких євреїв у гетто відбулося 11 жовтня. Але воно було створене значно раніше – впродовж серпня-вересня. Міська влада на чолі з примарем Трояном Поповичем підготувала окремий район, куди мали примусово переселити всіх євреїв Чернівців, незалежно від віку, професії, соціального статусу. Під загрозою смерті вранці 11 жовтня всі євреї залишили свої домівки і переселилися у відведену зону. Її загородили парканами і колючим дротом, поставили вартових. Було щонайменше два входи – біля церкви Параскеви і на початку нинішньої вулиці Сагайдачного, тому встановили дві меморіальні дошки. Територія гетто була досить великою і займала десь третину всієї міської площі. Вона не вся була придатна для проживання. Люди займали всі будівлі – лікарню, синагоги, єврейські товариства, притулок. Дехто тулився на горищах, у підвалах, під’їздах, навіть на вулиці.

Відправили 14 потягів

У гетто були і румунська адміністрація, і спеціально створена єврейська, яка, власне, відповідала за життєзабезпечення.

– Люди повинні були якось харчуватися, лікуватися, ховати померлих. Проте чіткого відпрацьованого механізму не було з тієї простої причини, що гетто існувало тимчасово – менше місяця. Його основним завданням було зібрати всіх євреїв та депортувати із Чернівців, – продовжив свою розповідь Микола Кушнір. – Цих 50 тисяч людей почали сортувати. Троян Попович та інші чернівчани якимось чином переконали румунський уряд у Бухаресті, що частину міських євреїв треба залишити в якості робочої сили. Аргумент був простий і прагматичний: "Без єврейських фахівців місто не може існувати". Надійшла офіційна вказівка, що треба вибрати в гетто євреїв певних професій і залишити їх у Чернівцях. Сформували список тих, хто підпадав під ці критерії. Гадаю, що були і зловживання, і спроби записатися під іншою професією.



Хоча люди тоді ще не усвідомлювали, що це шанс залишитися живими. Таким чином утворилися дві групи. Одні євреї отримували спеціальні документи-дозволи і йшли додому, інших відправляли потягами в Трансністрію. За даними румунської адміністрації, всього було 14 таких потягів з різною кількістю товарних вагонів. По дорозі багато людей помирало. Поступово гетто порожніло, і в другій половині листопада його ліквідували. Зняли загородження, і ця територія знову стала доступною для всіх.

За різними свідченнями, вижити вдалося лише третині буковинських євреїв, котрі були депортовані до Трансністрії, тобто приблизно 30 тисячам. Дехто називає цифру 50 відсотків, хоча вона документально не підтверджена. Люди, які вижили, повернулися на Буковину і в Чернівці, в свої домівки. Але тут на них не чекали. І тоді вони почали звертатися за документами на виїзд до Румунії. Деякий час проживали там, а потім роз’їхалися по інших країнах.

"Ці люди не розповідали про пережите навіть своїм дітям. Напевно, хотіли, щоби цей душевний тягар пішов разом із ними, – вважає директор музею. – Прикладом може бути доля Рози Цукерман. Вона перебувала у гетто, втратила всю свою родину, навіть маленького сина. Але не розповідала про це навіть своєму другому синові, який народився вже пізніше. Те, що принесла із собою з гетто і зберігала довгі роки, заповіла покласти їй у труну, щоби не залишити нічого майбутнім поколінням".

Спогади очевидців записані на початку 1990-х років, коли живими були ще чимало свідків тих страхіть, пояснив Микола Кушнір. Усі євреї Буковини – і дорослі, і діти – стали жертвами Голокосту. Скільки залишилося в живих – важко сказати. Після війни вони були розпорошені по всьому світу – від Австралії і Аргентини до Канади, також у США, Ізраїль, Німеччину, Францію… Тоді вони були маленькими дітьми, але до останнього дня памятали, що їм довелося пережити.

Факти
*Протягом 1941-1942 років із території Буковини депортували до Трансністрії 90 284 євреї. У тому числі із сільської місцевості – 57 849. Вижити вдалося лише третині з них, решта загинули.

* У жовтні-листопада 1941 року з чернівецького гетто до Трансністрії депортували 28 341 особу.

* Отримали дозволи і залишилися в Чернівцях 16 569 осіб.

*У червні 1942 року з Чернівців було депортовано 4 094 євреї.

*Восени 1942 року в Чернівцях залишилося 16 390 євреїв. А всього на території Буковини – 19 089 осіб.

Зі спогадів очевидців
"Не хочу вмирати! Ні!"


* У 1941 році я з батьками, бабусею, дідусем, братом і сестрою проживали в Чернівцях. У жовтні було організоване гетто, куди серед інших помістили всю нашу сім’ю, – згадував Нухім Бендит. – Через два або три тижні нас підняли серед ночі, дозволили взяти лише ручний багаж і в складі великої колони під румунською охороною погнали по вулиці Синагоги через Калічанку на товарну станцію. Під дулами автоматів нас завантажили у товарні вагони і повезли в молдавське містечко Маркулешти. Там нас вигнали з вагонів, відібрали все цінне і погнали пішки в Косоуцький ліс. По дорозі над нами знущалися, ми бачили трупи розстріляних людей…

*У жовтні 1941 року закінчилося моє дитинство. Нас вигнали з рідного дому і змусили жити в єврейському гетто, – зі спогадів Сільви Шибер. – В маленькому приміщенні жило чотири сім’ї, було дуже холодно і голодно. Потім нас посадили у товарні вагони і повезли невідомо куди. Висадили в Атаках і кинули на березі Дністра під сильним дощем… Нас помістили у будівлі колишнього клубу, стояли 30-градусні морози. Люди спали на голій підлозі, щоранку виносили трупи.

*Нас погнали на вокзал, завантажили в холодні вагони. Матері шукали своїх дітей, які плакали. Куди везуть – ніхто не знав, – згадувала Сара Вишневська. – Через години дві потяг зупинився. Нас повели полем до Печерського табору смерті. Із всієї нашої сім’ї в живих залишилася тільки я одна.

*По дорозі померли мої мама і сестра. Дуже багато людей залишилося на цій дорозі, – свідчила Регіна Чемелінська. – Батько і брат лежали з обмороженими ногами, по яких повзали воші. З осені до весни 1941року в живих залишилася лише четверта частина людей, яких сюди зігнали.

*Муся Готфрід не знала, де могила її батька, який помер і таборі від тифу.

"Щодня помирало по 100 людей. Їх збирали і скидали на купу. Наступного дня приїжджала підвода, – згадувала жінка. – Ми з сестрою теж перехворіли тифом, опухли від голоду. Дивом залишилися живі".

*Нас помістили у колишній корівник без їжі та води, було дуже холодно, – розповідала Салі Фішер. – Почалася епідемія тифу, яка забрала більшу частину людей. Померла і наша мама.

*У колгоспний корівник помістили десь три тисячі людей, дві з половиною тисячі з них померли протягом зими від голоду та холоду, – розповідав Яків Шпасер. – Серед них – моя мама, сестра і брат.

*Ми жили під відкритим небом. Мама вирішила вийти за загороджену зону, щоби поміняти останню хустку на шматочок хліба, її розстріляли, – згадувала Голда Грушанська. – Моя сестра захворіла на тиф і померла. Чоловіка вивезли невідомо куди.

*З розповіді Ефімії Розенблат: "Найважчою була зима 1942 року. Людей спочатку ховали на цвинтарі у братських могилах, а потім у ровах, які ми самі копали. Першими померли дві моїх тітки, але ніхто не зронив і сльозинки. Кожен чекав своєї черги.

*У концтаборі на Вінничині 16 грудня 1942 року померла від тифу депортована чернівчанка Зельма Меєрбаум-Айзінгер. Їй було лише 18.

"Я хочу жити, я хочу сміятись, дітей родити. Хочу боротись, творити, кохати. Я хочу небо на руки взяти! Дихати вільно, співати пісні! Не хочу вмирати. Ні! Ні!", – ці рядки юної поетеси датовані липнем 1941 року. У цьому таборі також загинули батьки Зельми і Пауля Целана.

Підготувала Надія БУДНА
Фото з музею історії та культури євреїв Буковини.


Читайте новини "МБ" у Google News | Facebook | Telegram | Viber | Instagram

0 коментарів

РЕКЛАМА
Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач. Ми рекомендуємо Вам зареєструватись або зайти на сайт під своїм ім'ям.
Ваше ім’я: *
Ваш e-mail: *
Код: Натисніть на зображення, щоб оновити код, якщо він нерозбірливий
Введіть код:
ТОП 10


Logo
“Здійснено за підтримки Асоціації “Незалежні регіональні видавці України” та Foreningen Ukrainian Media Fund Nordic в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів” в рамках реалізації
грантового проєкту Хаб підтримки регіональних медіа.
Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів”


Copyright 2024. Всі права захищені. Використання будь-яких матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється
при розміщенні посилання (для Інтернет-видань - гіперпосилання) на molbuk.ua. Посилання
(гіперпосилання) обов'язкове в незалежності від повного або часткового використання матеріалів.