Тут були красиві зали очікування з вітражами та ліпниною, ресторани, сучасні вбиральні, центральне опалення.
Старий залізничний вокзал прослужив чернівчанам понад 40 років. Він був споруджений на мочарі, постійно підмокав. На початку ХХ століття вокзал обслуговував щороку 500 тисяч пасажирів.
У січні 1900 року магістрат звернувся із клопотанням про будівництво нового вокзалу до міністерства залізниць у Відні. 16 вересня 1906 року до Чернівців прибув міністр залізниць доктор Дершатта. Він підписав пергаментну грамоту, яку заклали у фундамент нового вокзалу. Територія була заболочена, тому встановили міцні бетонні опори.
На місці привокзальної площі тоді знаходилися міські свинарники, які необхідно було викупити у власників. Бруківку на площі виклали за кошти мерії. Тоді чернівчани вперше побачили трамбувальний каток на паровій тязі.
У квітні 1909 року навпроти нового вокзалу, який будували, стався зсув. Його вдалося зупинити підпірною стіною. Дерев’яні халупи, що стояли на тому місці, викупило Міністерство залізниць Австрії. Тут облаштували сквер, який зберігся досі.
Роботи тривали понад три роки. Керував ними чернівецький архітектор Морітц Еллінг. Урочисте відкриття нового залізничного вокзалу відбулося 30 листопада 1909 року. Подивитися на нього прийшли сотні містян, які заполонили привокзальну площу.
Вокзал став одним з архітектурних шедеврів Чернівців. Двоповерхова споруда в стилі модерн мала форму витягнутого прямокутника з підвищеною центральною частиною. Великий центральний зал розміром 14 на 14 метрів із високим металевим куполом та художніми віконними вітражами на висоті 16 метрів. Зали очікування і ресторани поділялися на три класи, відокремлені один від одного. Особливою гордістю стали сучасні вбиральні та центральне опалення. Стіни та стеля були вкриті чудовою ліпниною з орнаменту квітів, листя, жіночих голівок і масок. Серед недоліків, на думку пасажирів, було те, що вокзальний годинник і табло із розкладом руху потягів розміщувалися надто високо. Отож доводилося інколи позичати службовий бінокль, щоби їх розгледіти.
Увагу привертає фронтон будівлі, на якому зображена давньогрецька богиня-вісниця Ірида. Піднята рука скульптури свідчить про вітання гостей міста та душевне прощання з ними. З обох боків її оточують четверо янголят: Вони символізують гостинність чернівчан.
Цікаві факти
*Перший потяг до Чернівців прибув першого вересня 1866 року на старий залізничний вокзал.
*Колись потяг називали "цугом". З Чернівців він вирушав уранці о 7 годині 40 хвилин. На вокзалі оркестр виконував улюблену містянами мелодію "Сім-сорок". Безліч людей приходили послухати її.
*Навесні 1910 року розібрали старий вокзал, а на його місці з’явилося відоме депо провідників. Поступово привокзальний квартал заповнився багатоповерховими будинками, де мешкали переважно працівники залізниці.
*Значних руйнувань залізничний вокзал зазнав під час Першої світової війни. Російські війська влаштували тут конюшню, а згодом спалили.
*Відбудова споруди тривала протягом двох років, але вже без такого гарного оздоблення, яке вона мала раніше.
*У роки Другої світової війни вокзал теж зазнав значних пошкоджень, відновлювальні роботи проводилися у 1945 році.
Підготувала Надія БУДНА
Фото з колекції Едварда ТУРКЕВИЧА
Урочисте відкриття нового залізничного вокзалу відбулося 30 листопада 1909 року.
Під час Першої світової війни росіяни спалили вокзал.
Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber | Instagram