У французькому Ліоні ухвалили так званий "транспортний безвіз" - угоду, що скасовує необхідність отримання двосторонніх та транзитних дозволів для українських далекобійників.
Відтепер, коли дорога рятує українське зерно, наші автоперевізники не обмежені бюрократією. За прогнозами, вітчизняний ринок автоперевезень уже наайближчими роками значно зросте. Крім того, нова ухвала врегулює всі питання з українськими посвідченнями водія в Європі.
Які перепони в роботі далекобійників уже позаду та коли почне діяти "транспортний безвіз".
Дозволи закінчувалися, і транспортний потік зупинявся на кілька місяців
Міжнародні дозволи раніше видавала кожна країна маршруту. Приміром, якщо треба доправити вантаж до Німеччини, необхідно було мати дозвіл і від Німеччини, і від Польщі. Від 2016 року, коли була підписана зона вільної торгівлі, в Україні товарообіг із країнами ЄС зріс вдвічі і кількість перевезень так само збільшилась, а кількість дозволів із багатьма країнами натомість зменшувалась.
Останні роки дозволи від польського уряду закінчувалися вже наприкінці літа. А Польща - основний транзитер України - через її територію українські фури доправляють вантажі у 12 країн ЄС. Це означало - зупинку всього транспортного вантажопотоку.
"Тобто, вересень, жовтень, листопад і грудень ми працювали в нуль. А що означає "в нуль" - це по факту - кордон став. Ми не змогли виїхати, вивезти свою продукцію", - говорить Мустафа Найєм, заступник міністра інфраструктури України.
Через це компанії-перевізники були змушені були нашвидкоруч будувати нові логістичні маршрути. Зокрема, через Словаччину, це перед новим роком, коли закінчились польські дозволи.
Дозвільна система стала фактично скляною стелею у розвитку міжнародних автоперевезень. Бюрократія спричиняла корупцію та головний біль для підприємств, а простої через брак дозволів - відсутність заробітку. Таким чином за останні чотири роки понад шість тисяч українських водіїв виїхали працювати до країн Євросоюзу.
Страждали й іноземні інвестори - бо не могли вчасно вивезти свою продукцію. А ще через дозвільний бар'єр багато українських компаній йшли з ринку.
Війна змінила ситуацію
Війна, розв'язана Росією, докорінно змінила ситуацію на дорогах. Потік вантажівок збільшився у рази.
Якщо до початку повномасштабної війни понад половина вантажів переміщувалося морем, то після блокади українських портів левова доля поставок лягла на залізничний та колісний транспорт Сьогодні дорога - рятує і Україну, і Європу, і світ. Більше чверті загального вантажопотоку з України припадає саме на автомобілі. Гостре питання вивзоу українського зерна та ввозення нафтопродуктів пришвидшило ухвалення рішення про скасування дозволів.
Тепер Україна може ввозити вантажі у необмеженій кількості до країн ЄС. Експерти прогнозують збільшення - і обсягів перевезень - у 5-7 разів до довоєнного показника, і - доходів компаній, і - зарплат водіів.
"Сьогодні можу сказати - це 1000-1200 доларів на хорошому автомобілі можна заробити. Для нас це хороший показник для середнього ринку українського - але ж він знає, як отримують там", - говорить Леонід Костюченко, президент асоціації міжнародних автомобільних перевізників України.
Окрім скасування дозволів, транспортний безвіз автоматично визнав у Європі всі українські посвідчення водіів. Зокрема - старого зразка, так звані "ламіновані". Українські "права" у Європі діятимуть без будь-яких обмежень.
"В нас зараз декілька мільйонів біженців, які поїхали з країни, не очікуючи, що їм потрібно буде там отримувати ці права європейського зразку. Зараз вони з цими правами перебувають там. Цією угодою ми по факту легалізували - вони мають право їздити там", - говорить Мустафа Найєм, заступник міністра інфраструктури України.
Попереду ще багато роботи
Перевізники щоправда кажуть - попереду ще багато роботи. Потрібно довести автопарк до екологічних стантартів "Євро-4", "Євро-5", яким сьогодні відповідають лише дві третини українських вантажівок. І дуже сподіваються, що "безвіз" в найближчій час хоч трошки зменшить час очікування на кордоні.
"Уявіть собі, коли звичайні вантажі проходять - вони проходять через чотири, п'ять діб. Тобто туди п'ять діб, тому п'ять діб, природно за такої температури 30-32 градуси жоден водій не витримує фізично", - говорить Володимир Гриненко, генеральний директор транспортної компанії.
"Транспортний безвіз" діятиме один рік - із можливістю подовження. Тепер, поки всі очікують його ратифікації парламентами ЄС, Міністерство інфраструктури вже працює над тим, аби вчасно продовжити термін його дії.
Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber | Instagram
4-07-2022, 21:13
0
1 596