Ціни на пальне в Україні впали. Бензини і дизпаливо за місяць подешевшали на 10-17 копійок, автогаз – на 34. Хоча були передумови до того, щоб цінники на стелах автозаправних мереж пішли вгору. Так, з 1 червня Росія обмежила поставки нафтопродуктів до України через свою територію.
Чи продовжать ціни на автомобільне паливо падати і в липні, з'ясовував сайт "Сьогодні", пише molbuk.ua.
Що вплинуло на падіння цін в червніЗа місяць дизпаливо впало в ціні на 17 коп/л, а бензини – на 10-12 коп. /л.
На ціни вплинули попит і пропозицію, говорить експерт енергоринку Леонід Косьянчук. Перебої постачання нафтопродуктів були, але швидко улагодилися.
"Коли Росія ввела обмеження, була небезпека зриву поставок. Але ринок відреагував досить адекватно і спочатку ціни зросли. А коли стало зрозуміло, що ресурсу вистачає, то ціни пішли вниз. Курс гривні теж не вплинув, оскільки тримається стабільним", – говорить Косьянчук.
Ціни на автогаз з 3 червня по 1 липня по Україні знизилися на 34 копійки. АЗС опустили ціни, тому що вони були завищені через ризик скорочення поставок з Росії та Казахстану. Зрив поставок дійсно був реальний. Через російські обмеження на провезення нафтопродуктів до України казахи призупинили поставки скрапленого газу до нашої країни.
"Великого скорочення поставок, як очікували трейдери, не відбулося. Тому ринок почав стабілізуватися і ціни відкотилися назад", – розповідає Артем Куюн, заступник директора "Консалтингової групи А-95".
На липень квоти на ввезення до України нафтопродуктів РФ все-таки скоригувала. І загрози обмежень поставок вже немає. Це і вплинуло на зниження і стабілізацію цін як бензинів і дизпалива, так і автогазу.
"Питання з поставками наразі вирішено, ми не очікуємо збоїв. Але від російських чиновників можна чекати чого завгодно", – зазначає Куюн.
Що буде з цінами в липні
На вартість пального можуть вплинути нововведення від уряду. Щоб зберігати і продавати нафтопродукти, треба отримати ліцензію. З 1 липня в Україні розпочалася реформа системи контролю обороту пального. Це повинно зменшити частку "сірого" ринку. За даними Нафтогазової асоціації України, 20% дизеля і 50% автогазу в країні продаються нелегально .
За новими правилами, всі суб'єкти, які зберігають і продають пальне, повинні отримати ліцензію. Це стосується і агросектора, який закуповує дизпаливо в великих обсягах. Всі, хто отримає ліцензію, перебуватимуть в базі Фіскальної служби, і можна буде легко перевірити, легальна АЗС, чи ні. Крім цього, на нафтобазах встановлять акцизні лічильники з видачі палива – тобто введуть тотальний контроль за переміщенням нафтопродуктів.
"Дійсно, є проблема. Велика кількість суб'єктів на 1 липня не отримали ліцензії. Наразі цього не помітно, але якщо держава підійде до цієї ситуації жорстко, то це може спровокувати дефіцит на регіональних ринках і це може призвести до зростання цін. У великих містах навряд чи, тому що там працюють великі мережі. А що стосується провінції, то там є проблеми. У ході легалізації ринку заправних станцій може стати менше, і це матиме відповідні наслідки", – говорить Дмитро Марунич, співголова Фонду енергетичних стратегій.
На сьогодні є передумови для стабільності, вважає Артем Куюн. При цьому ще якийсь час може продовжитися коригування цін до низу: "На ринку є достатній запас міцності, щоб стримувати ціни. Перспектив для зростання цін точно немає, але і до істотного падіння причин теж немає".
Якщо росіяни, припустимо, введуть санкції, як очікувалося, то це може призвести до різкого зростання цін. Цього наразі не сталося.
Що впливає на ціни.
Що впливає на ціни?"Ми купуємо бензин за валюту, держава нараховує податки на паливо в євро – валюті, яка в Україні не ходить, і перераховується за курсом Нацбанку. А потім оператори через міжбанк пробують за виручені від продажу гривні купити євро, щоб закупити нову партію", – пояснює Леонід Косьянчук.
Коли національна валюта падає, то наступна закупівля нафтопродуктів обходиться АЗС дорожче, через що доводиться піднімати ціни.
В Україні ціни на нафтопродукти – бензин, дизпаливо – залежать від їх вартості в Білорусі, Росії та Литві. Більш ніж половина експорту палива приходиться на ці три країни. В Україні переробляється не так багато нафти, щоб ці обсяги впливали на ціни. Значний вплив на вартість автомобільного палива надає курс валют. За прогнозами Світового банку, середня ціна на нафту в 2019 і 2020 роках становитиме до 67 доларів за барель. Ціни на пальне в Україні залежатимуть від зовнішнього ринку і курсу долара. Національний банк України прогнозує, що долар 2019-го може коштувати 29,4 грн. До того ж, щомісяця на вартість палива впливає і акциз, оскільки він нараховується в євро, тобто, залежить від стабільності гривні.
3-07-2019, 22:17
0
1 684