Продовження існуючої євроколії з Вадул-Сірет до Чернівців є одним із наймасштабніших та найперспективніших проєктів. В умовах повномасштабної війни та блокування економічних зв'язків з агресором вона набуває реальних обрисів та шансів на реалізацію.
Про це сказав голова Чернівецької ОВА Руслан Запаранюк в інтерв'ю ІА Інтерфакс-Україна, пише molbuk.ua
Чернівці та Буковина стали відправною точкою для цього амбітного проєкту завдяки унікальному географічному розташуванню. Чернівецька область має найдовший кордон з Румунією, а отже - з Європейським Союзом. Це створює колосальні можливості для розвитку транскордонної торгівлі, туризму, культурного обміну, зазначив посадовець.
При цьому додав, що наразі транспортна інфраструктура в регіоні не відповідає цим викликам. Залізничне сполучення з ЄС відбувається через застарілі пункти пропуску, з перевантаженням на станціях через різницю в ширині колії. Це створює додаткові витрати часу та коштів, знижує конкурентоздатність українських товарів на європейських ринках.
"За попередніми розрахунками, пропускна здатність цієї гілки може скласти до 15 пар поїздів на добу. Це дозволить збільшити обсяги експорту української продукції - зернових, металів, деревини, продуктів харчування. А також забезпечить стабільний імпорт критично важливих товарів - палива, техніки, медикаментів.
Реалізація цього проєкту матиме колосальне значення для багатьох галузей та громад. Насамперед, він дасть потужний поштовх для розвитку експортно-орієнтованих підприємств регіону. Адже вони зможуть швидше, дешевше та зручніше доставляти свою продукцію на ринки ЄС. Це особливо актуально для аграрного сектору Буковини, який є одним з лідерів з вирощування плодово-ягідної продукції", - сказав Руслан Запаранюк.
Продовження євроколії також матиме значний соціальний ефект. Адже це нові робочі місця на будівництві та обслуговуванні магістралі, розвиток сервісної інфраструктури вздовж неї, зростання доходів місцевих бюджетів. А головне - це нові можливості для мобільності та комфорту буковинців, які зможуть швидко та зручно подорожувати до європейських країн без зайвих митних процедур.
Проєкт має і туристичний потенціал. Євроколія зробить Чернівці та область значно доступнішими для іноземних гостей, дозволить розвивати нові туристичні маршрути та продукти. Це особливо актуально в контексті розвитку відпочинкових зон на Дністрі, етно-культурного та історичного туризму в регіоні.
Продовження євроколії до Чернівців дозволить поєднати між собою одразу чотири країни - Польщу, Румунію, Молдову та Україну. Це відкриє нові можливості для розвитку міжнародної торгівлі, туризму, культурного обміну. Адже наразі залізничне сполучення між цими країнами ускладнене через різницю в ширині колії. А євроколія усуне ці бар'єри та перетворить Чернівці на ключовий транспортний хаб у регіоні.
Чернівецька ОВА активно просуває цей проєкт на національному та міжнародному рівнях. Перші важливі кроки в цьому напрямку вже зроблені, запевнив чиновник.
Зокрема, у січні 2024 року АТ "Укрзалізниця" подало проєктну пропозицію на розробку проєктної документації у рамках конкурсу CEF 2023 Transport Call. Вона передбачає реконструкцію залізниці з будівництвом колії 1435 мм та електрифікацією на ділянці Львів-Чернівці-Вадул-Сірет-Держкордон.
50% вартості проєкту планується покрити за рахунок гранту ЄС, а ще 50% - за рахунок власних коштів УЗ, держбюджету та кредитів. Результати розгляду заявки очікуються вже в червні-липні 2024 року.
Крім того, "Укрзалізниця" вже звернулася до Мінінфраструктури з пропозицією виділити частину фінансування у рамках нової бюджетної програми з розвитку мережі TEN-T. А також планує вже в III кварталі 2024 розпочати предпроєктні роботи, які включатимуть збір вихідних даних, визначення обсягів та орієнтовної вартості будівництва, оцінку впливу на довкілля.
Ці кроки свідчать, що процес будівництва євроколії Чернівці-Вадул-Сірет вже запущено і перебуває на стадії активної розробки. Попереду ще багато роботи - від розробки техніко-економічного обґрунтування до проведення тендерів та безпосередньо будівництва.
"Але ми віримо, що спільними зусиллями центральної та місцевої влади, "Укрзалізниці", європейських партнерів цей амбітний проєкт стане реальністю. І за кілька років ми зможемо почути гудок потяга, який без зупинок та митних бар'єрів помчить з Чернівців до Європи", - висловив сподівання Руслан Запаранюк.
Раніше повідомлялося, що в найближчі роки планується будівництво залізниці з європейською шириною колії 1435 мм з Чернівців.
Про це заявив премʼєр-міністр України Денис Шмигаль після церемонії початку будівництва євроколії Чоп-Ужгород 11 квітня.
“У найближчому майбутньому плануємо за рахунок коштів ЄС реалізувати аналогічні проєкти зі Львова та Чернівців”, – зазначив він.
Нагадаємо, раніше в “Укрзалізниці” повідомляли, що очікують в червні 2024 року на результати конкурсу проєктів Connecting Europe Facility (CEF), які мають затвердити фінансування проєктів розвитку залізничних пунктів переходу із Європейським Союзом на понад 80 млн євро.
Серед них, поміж іншого, передбачена підготовка стратегії розвитку євроколії Львівського залізничного вузла. Серед інших пропозицій – підготовка ТЕО впровадження колії 1435 мм на дільниці Чоп-Львів, реконструкція споруд залізниці з будівництвом колії 1435 мм та електрифікація дільниці Львів – Чернівці – Вадул-Сірет – Держкордон.