RSS logo rss  |  Вхід: Вхід в Молодий Буковинець
Головна | Війна з Росією | Допомога захисникам | ПРО ЧЕРНІВЦІ | Афіша | Історія успіху | Історія успіху Редакційна політика | Про нас | Підпишись Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів
  Новини: Чернівців | України | Світу | » Політика | » Економіка | » Культура | » Спорт | » Здоров'я | » Кримінал | » Життя | » Фото | » Відео |

26. Чт. Прп. Максима Іспов.

Преподобний Максим Сповідник




Преподобний Максим Cповідник народився в Константинополі близько 580 року і виріс в благочестивій християнській сім'ї. В юності він здобув різносторонню освіту: вивчив філософію, граматику, риторику, досконало володів Богословською діалектикою. Коли преподобний Максим поступив на державну службу, знання і сумлінність дозволили йому стати першим секретарем імператора Іраклія (611 – 641). Але придворне життя обтяжувало його, і він віддалився до Хрисопольської обителі (на протилежному березі Босфору – нині Скутарі), де прийняв чернечий постриг. Своїм смиренням він незабаром придбав любов братії і був вибраний ігуменом монастиря, але і в цьому сані, через свою незвичайну скромність, він, за власними його словами, "залишався простим ченцем". У 633 році на прохання одного богослова, майбутнього святителя Єрусалимського Патріарха Софронія (пам'ять 11 березня), преподобний Максим залишив обитель і виїхав до Олександрії.

Святий Софроній став відомий на той час як непримиренний противник монофелітської єресі. Після того, як IV Вселенський Собор (451 р.) засудив монофізитів, які сповідували одну (Божественну) природу в Господі Ісусі Христі, єретиками-монофелітами було введено поняття єдиної Божественної волі і єдиної (Божественної) дії, що приводило до визнання відкинутого монофізитського псевдовчення. Монофелітство знайшло численних прихильників у Вірменії, Сирії, Єгипті. Єресь, яка підсилювалася національною ворожнечею, стала серйозною загрозою церковній єдності Сходу. Боротьба Православ'я з єресю особливо ускладнилася тим, що до 630 року три патріарші престоли на Православному Сході були зайняті монофізитами: Константинопольський – Сергієм, Антіохійський – Афанасієм, Александрійський – Киром.



Шлях преподобного Максима з Константинополя до Олександрії лежав через Крит, де і почалася його проповідницька діяльність. Там він зіткнувся з єпископатом, який дотримувався єретичних поглядів Севера та Несторія. В Александрії та її околицях преподобний провів близько 6 років. В 638 році імператор Іраклій разом з патріархом Сергієм, прагнучи зменшити віросповідні розбіжності, видав указ, так званий "Екфесіс""Виклад віри", який остаточно повелівав сповідувати вчення про одну волю при двох природах Спасителя. Захищаючи Православ'я, преподобний Максим проповідував серед людей різних чинів і суспільних станів, і бесіди ці мали успіх. "Не тільки клір і всі єпископи, але і народ, і всі світські начальники відчували в собі якийсь незборимий потяг до нього", - свідчить його житіє.

В кінці 638 року помер патріарх Сергій, а в 641 році – імператор Іраклій. Імператорський престол зайняв жорстокий Констанс II (642 – 668), відвертий прихильник монофелітів. Посилилися напади єретиків на Православ'я. Преподобний Максим пішов до Карфагену і проповідував у ньому і околицях ще 5 років. Коли туди прибув наступник патріарха Сергія патріарх Пір, який покинув Константинополь через придворні інтриги, за переконаннями монофеліт, між ним і преподобним Максимом в червні 645 року відбувся відкритий диспут, на якому Пір всенародно визнав свої помилки і побажав навіть вручити папі Феодору письмове зречення від них. Преподобний Максим разом з Піром відправилися до Риму, де папа Феодор прийняв покаяння колишнього патріарха і відновив його в сані.

У 647 році преподобний Максим повернувся до Африки. Там на соборах єпископів монофелітство засуджувалося як єресь. У 648 р. замість "Екфесіса" вийшов новий указ, складений, за наказом Констянтина, константинопольським патріархом Павлом – "Типос""Зразок віри", який забороняв всякі міркування так само як і про одну волю, так і про дві волі при визнанні двох природ Господа Ісуса Христа. Тоді преподобний Максим звернувся до папи Римського Мартина I (649 – 654), наступника папи Феодора, з проханням винести питання про монофелітство на соборне обговорення всієї Церкви. У жовтні 649 року був зібраний Латеранський Собор, на якому було присутньо 150 західних єпископів і 37 представників Православного Сходу, серед яких знаходився і преподобний Максим Сповідник. Собор засудив монофелітство, а його захисники – Константинопольські патріархи Сергій, Павло і Пір, були віддані анафемі.

Коли Констанс II отримав визначення Собору, він наказав схопити і папу Мартина, і преподобного Максима. Цей наказ був виконаний через п'ять років, в 654 році. Преподобного Максима звинуватили в державній зраді і ув'язнили. У 656 році він був засланий у Фракію, а потім знову привезений в Константинопольську в'язницю. Преподобного разом з двома його учнями віддали на жорстокі тортури: кожному відрізали язика і усікли праву руку. Потім їх заслали до Колхіди. Але тут Господь явив чудо: всі вони змогли говорити і писати.

Преподобний Максим передбачив свою смерть (+13 серпня 662 року). Він залишив Церкві велику Богословську спадщину. Його екзегетичні праці містять пояснення важких місць зі Священного Писання, тлумачення молитви Господньої і 59-го псалма, схолії до творів священномученика Дионісія Ареопагіта (+96; пам'ять 3 жовтня) і святителя Григорія Богослова (+389, пам'ять 25 січня). До екзегетики відноситься також пояснення Богослужіння – "Містагогія" ("Введення про таїнство").

До догматичних праць преподобного відносяться: виклад його диспуту з Піром, декілька трактатів і листи до різних осіб. У них міститься виклад Православного вчення про Божественну сутність та іпостась, про Боговтілення і про обоження людської природи.

Преподобному Максиму належать і антропологічні праці. Він розглядає природу душі і її свідомо-особисте існування після смерті людини. Серед моральних творів особливо важливі "Розділи про любов". Преподобний Максим написав також три гімни в кращих традиціях церковної гімнографії, які беруть початок від святителя Григорія Богослова.

Богослів'я преподобного Максима Сповідника, засноване на духовному досвідченому знанні великих отців-пустельників, яке використовувало мистецтво діалектики, розроблене дохристиянською філософією, було продовжене і розвинене в працях преподобного Симеона Нового Богослова (+1021; пам'ять 12 березня) і святителя Григорія Палами (+бл. 1360; пам'ять 14 листопада).

Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber | Instagram
26-08-2021, 09:00
Коментарів 0 Переглядів 1 053

• Новини партнерів
купити айфон 15 у Львові, ціни в Україні

ФОТОРЕПОРТАЖ Переглянути всі фоторепортажі
Представлені ексклюзивні речі та історії людей, які пережили тоталітарну систему.


Користуймося, але безпечно. Блог Юлії Пацаранюк
До того, що Чернівці в години знеструмлень перетворюються на вулик, який гуде генераторами, ми вже звикли.
Хто кому виставляє червоні лінії?Блог Ярослава Волощука
Вовочка знову заспівав свою стареньку пісеньку про свої залізні яйця у виді "орешніка".
ВІДЕО Переглянути все відео

Індивідуальний підхід, комфортність перебування в магазині, великий вибір товару (на всі смаки й гаманці), регулярне його оновлення, а також бонуси для клієнтів і стали виявом беззаперечної довіри до бренду "Оптика Люксор".

І минулого, і цього року компанія Bosch Car Service "Тандем" перемогла в конкурсі "Народний бренд" у номінації "Автосервіси". Цьогоріч перемогу в цьому конкурсі здобула ще й автомийка "Тандем".

Перемога знову! У 2024 році туристичний комплекс "Аква Плюс", розташований у с. Кам’яна поблизу Чернівців, отримав визнання як найкраща база відпочинку в регіоні в межах престижного конкурсу "Народний Бренд".