Навіть експертам поки що достеменно невідомо, чим займатимуться новостворені райради.
Про це molbuk.ua розповів експерт із децентралізації, секретар товариства "Український Народний дім" Тарас Халавка.
"Управління майном, яке залишиться"
Повноваження районних рад прописані у Законі України "Про місцеве самоврядування". Проте це застарілі норми. Наразі очікують прийняття нової редакції Закону України "Про місцеве самоврядування", в якому мають чітко прописати теперішні повноваження райрад. Утім, реформи децентралізації Верховна Рада чомусь розглядає дуже повільно, зауважує Т. Халавка.
Очевидно одне: повноваження райрад будуть відчутно обмежені:
"Проблема цих районних рад ще й у тому, що з 1 січня вони не будуть у прямих міжбюджетних відносинах з державним бюджетом. Вони лише отримуватимуть трансферти з області – те, що обласний бюджет або об’єднані територіальні громади (ОТГ) їм вирішать передати", - каже фахівець.
Чи не найважливішою функцією райрад залишаться повноваження, пов’язані з ремонтом доріг, а також управління майном, яке залишиться у спільній власності цієї райради. Утім, майна навряд чи буде багато, каже Тарас Халавка:
"Зараз колишні районні ради масово передають все майно ОТГ. Ці структури для них зрозумілі. Наприклад, у Глибоці знають, де є Глибоцька ОТГ, Глибоцька селищна рада, хто голова, вони розуміють, що питання тієї власності, що на території Глибоки, більше "болітиме" власне Глибоцькій владі, а не якомусь Чернівецькому району, який за 20 кілометрів".
Окрім цього, ще треба знайти приміщення для розташування районної державної адміністрації, а також провести перерозподіл повноважень між РДА і райрадами.
"Забезпечуйте себе самі"
Тарас Халавка зізнається, що функції новоствореної Чернівецької райради йому нагадують діяльність колишніх районних у місті рад, які він називає "рудиментом".
"Колись я двічі був депутатом Першотравневої райради. Там бюджет на 98 відсотків залежав від того, що виділяла міська рада. Це був такий собі рудимент. Тобто ти насправді ні на що не впливаєш, від тебе нічого не залежить. Що нам дали, те ми й мали. І по суті коли вони давали, то зазвичай і розписували, на що ті кошти повинні витратитися. І це мені до певної міри нагадує ці нові районні ради. Бо вони самі майже не будуть заробляти грошей, все отримуватимуть із трансфертів з області чи ОТГ. А ті будуть їм виділяти і казати, на що їх треба витратити".
Наразі виглядає так, що районні ради "нічийні" і що з ними робити, ніхто не знає.
"Нам голова районної територіальної виборчої комісії (ТВК) розповідав, що коли члени комісії перед виборами попросили, щоб їх забезпечили масками та іншими необхідними речами, то навіть не мали до кого звернутися. Бо обласна ТВК з такими питаннями зверталася до обласної ради, міська – до міської ради. А цим нікуди звертатися, бо районних рад досі ще не було. Тож їм сказали - забезпечуйте себе самі. Це дрібниця, але демонструє загальне ставлення до цих нових районів", - розповідає Т. Халавка.
Не дивно, що через отакі прогалини в законодавстві більшість кандидатів, які одночасно пройшли в інші рівні рад, де зрозумілі повноваження, формування бюджету, відповідальність, там і залишились, не бажаючи йти до райрад, каже експерт.
Зауважимо, новостворена Чернівецька райрада складатиметься з 54 депутатів, – представників 10 партій.
Читайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram