RSS logo rss  |  Вхід: Вхід в Молодий Буковинець
Головна | Війна з Росією | Допомога захисникам | ПРО ЧЕРНІВЦІ | Афіша | Історія успіху | Історія успіху Редакційна політика | Про нас | Підпишись Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів
  Новини: Чернівців | України | Світу | » Політика | » Економіка | » Культура | » Спорт | » Здоров'я | » Кримінал | » Життя | » Фото | » Відео |
Молодий буковинець » Новини Чернівців » Невідома Буковина: як курсували трамваї в Чернівцях

Невідома Буковина: як курсували трамваї в Чернівцях

18 липня 1897 року в Чернівцях відкрили трамвайний рух.

У святково прикрашених вагонах першими проїхалися бургомістр, голова крайового управління та інші офіційні особи. А потім до 11 години вечора возили всіх охочих.



Перший трамвай відправлявся від зупинки "Гартенгасе" (нині вулиця Садова) до річки Прут о п’ятій годині ранку, а останній від вокзалу – о 23:00. Інтервал руху був 12 хвилин.

Відповідно до правил, пішоходам забороняли перебувати на трамвайних коліях під час руху вагонів, про що попереджали спеціальним дзвінком. До порушників застосовували суворі покарання і штрафи.

Через складності тарифної системи кондуктори брали за проїзд із пасажирів стільки, скільки хотіли, що призводило до різних зловживань. Вони повинні були також відмічати олівцем на квитках день і час поїздки, аби їх не використовували повторно. Щоденна виручка становила майже 350 гульденів.

"Від неділі їздить трамвай по Чернівцях "правильно" остілько, що вниз до Прута їде гладко, а в повороті під гору мусять єю пхати, – писала газета "Буковина" 22 липня 1897 року. – Кромі того, черновецька публика заховуєся дуже по-дитинному супротив трамваю, пхається у вози, як оселедці в бочку, і з роззявленим ротом стоїть на коліях. Візники видзвонюють безнастанно, аби люди втікали".

Трамвай став причиною багатьох нещасних випадків та аварій у місті. Зокрема, газета "Буковинер Нахріхтен" повідомляла 24 серпня: "Вчора післяобідньої години п’ятирічна дитина вискочила з парку Франца-Йозефа і була серйозно поранена вагоном електричного трамвая в голову та обличчя. Тільки завдяки швидкій реакції вагоновода, який вчасно загальмував вагон, дитина не була роздавлена. Як пізніше було встановлено, няня дитини розмовляла в парку з якимось солдатом і дитина, залишена без догляду, вибігла з парку на вулицю. Батьки в цьому випадку повинні добре розбиратися в тих, кому довіряють своїх дітей".

14 вересня ця ж газета писала про ще одну трагедію: "Вчора чоловік, який ніс два глечики з водою біля Урмахергасе (зараз вулиця Кароля Мікулі) попав під трамвай. Міський радник Пікер надав важко пораненому першу допомогу і розпорядився відправити його до крайової лікарні".

А вранці 28 вересня трамвай збив на смерть вихованця будинку престарілих Альберта Водира. Також вагон травмував селянку з Ленківців, яка перебігала через колію. Ще один смертельний випадок трапився в грудні з 70-літнім землевласником П. Максимюком, який їхав вулицею на коні. Тварина злякалася трамвая і скинула чоловіка на рейки. Той розбив собі голову і помер на місці.

Перша важка аварія сталася 5 травня 1898 року о 17:30 на спуску від Фонтанної площі до вокзалу. У трамвая на великій швидкості відмовили гальма, вагон зійшов з рейок і перекинувся. При цьому підім’яв на своєму шляху віз, кінь загинув. Вагоновод Теодор Патер і кондуктор Якоб Дітмар отримали важкі травми. Після цього президент краю барон Бургіньйон заборонив рух трамвая на 14 днів для перевірки гальм усіх вагонів. Для розслідування цієї пригоди з Відня прибула спеціальна комісія. Звільнили керівника трамвайного депо Я. Плішке. Відтепер трамвай повинен був їхати на крутих спусках з максимальною швидкістю п’ять кілометрів за годину.

Невідома Буковина: як курсували трамваї в Чернівцях
Невідома Буковина: як курсували трамваї в Чернівцях
Невідома Буковина: як курсували трамваї в Чернівцях
Невідома Буковина: як курсували трамваї в Чернівцях
Невідома Буковина: як курсували трамваї в Чернівцях


Цікаві факти

* У вечірній час на кожному вагоні трамваю світилися кольорові ліхтарі: на маршруті "Гартенгасе – головний вокзал" – білого кольору, "станція Фольксгартен – головний вокзал" – зеленого, "головний вокзал – Прут" – фіолетового, всі останні вагони – синього.

* Трамвайну лінію поділили на три великі секції. Проїзд по всій секції в першому класі коштував 14 крейцерів, у другому – 10. А за одну секцію треба було заплатити сім або п’ять крейцерів. Квитки видавали лише на одну поїздку, їх не можна було передавати іншим особам. Запровадили також пересадочні квитки, що були дійсними протягом години. Пасажирам дозволяли перевозити тільки такий багаж, який вміщався під лавкою і не заважав іншим. Дітей до трьох років везли безкоштовно без надання Забороняли перевозити собак та інших тварин. Заходити у вагони можна було лише через задні двері, а виходити – через передні.

*У вагоні було 27 місць: по 12 сидячих у двох класах і три стоячих. Пасажирам не можна було палити, вискакувати з вагона під час їзди, торкатися електрообладнання.

Читайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram
Редактор: Надія Будна
20-11-2019, 22:00
Коментарів 0 Переглядів 5 659

• Новини партнерів
купити айфон 15 у Львові, ціни в Україні

ФОТОРЕПОРТАЖ Переглянути всі фоторепортажі


«Зараз найгостріша фаза». Блог Ігоря Буркута
Зараз найактивніша фаза російсько-української війни, яка розпочалася ще у 2014 році
Чому всі заздрять українцям? Блог Ярослава Волощука
Не знаю, чи робив хтось дослідження, хто у світі найбільше задоволений своєю владою
ВІДЕО Переглянути все відео

Провайдер INTELEKT пропонує декілька надійних способів залишатися онлайн незалежно від перебоїв з електропостачанням.

Уже цієї неділі – 24 листопада – у Чернівцях, за сприянням "Словацько-Українського культурно-освітнього товариства", відбудеться зустріч із представниками освітньої програми Free Student.

22 серпня 2023 року Президент України підписав закон, що стосується обов’язкового облаштування бомбосховищ у новобудовах. Як відреагували на ці зміни забудовники й що вони вважають пріоритетним у процесі зведення своїх новобудов, ми поцікавилися у Василя Воєвідка, генерального директора відділу продажів будівельної компанії "Родоліт".

В Україні є чимало компаній, що працюють в галузі архітектурного проєктування та дизайну. У міру того, як між ними зростає конкуренція, підвищується і професійний рівень архітектурних бюро. Про особливості роботи одного з таких чернівецьких бюро ми розпитали у Дарії Олексюк, операційного директора бюро архітектури та дизайну DAR group&partners.