На бивні мамонта – зображення оленя: археологи знаходять на теренах Буковини унікальні давні предмети

Буковинські береги Дністра продовжують вражати рідкісними знахідками.

Раніше molbuk.ua писав про унікальну стоянку, віком 150 тисяч років, біля селища Непоротове на Сокирянщині, де свого часу водилися бізони і мамонти.

Археолог розповіла про нову знахідку - бивень мамонта із видряпаними зображеннями оленів та лабіринтів, знайдений біля села Дорошівці. Вік артефакту – понад 22 тисячі років.

– Річ унікальна як за технологією виготовлення, так і за орнаментальною композицією. Це найдавніше зображення оленя в Україні, та, власне, і єдине наразі, – стверджує Лариса КУЛАКОВСЬКА, кандидат історичних наук, завідувач відділу "Археологічний музей" Інституту археології НАНУ.

За словами науковця, розшифрувати орнамент було досить складно. У цьому свого часу допомогли фахівці із Кунсткамери, що у Санкт-Петербурзі. На предмет нанесли силіконову плівку, на якій і відбився малюнок.

– Розміри його досить невеликі, довжина – 14,5 см, діаметр – від 2 до 4 см. З одного кінця на ньому вирізано невеликий шип. Поверхня артефакту вкрита численними гравіюваннями, які умовно можна назвати "лабіринтами". У п’ять таких "лабіринтів" вписані стилізовані голівки оленя. Про інші подібні знахідки у Середньому Подністров’ї не відомо, – пояснює пані Лариса.

Разом із бивнем у шарі знайшли цілі вістря із мамонтового бивня та кісток північного оленя. "Це свідчить про те, що давні мисливці добре знали технологію обробки цього матеріалу. Найчастіше в роботі вони використовували крем’яні різці", – додає археолог.

Щодо призначення знахідки пані Лариса припускає, що бивень могли використовувати як певну ритуальну річ у якомусь культі північного оленя. Ймовірно, його носили у якомусь шкіряному футлярі або часто тримали в руках, оскільки подекуди річ ніби відполірована.

Науковець також додає: цінна стоянка, де знайшли бивень, як і багато інших місць вздовж Дністра нині перебуває під загрозою зникнення.

– Якщо буде прийнята програма будівництва каскаду міні-ГЕС на Дністрі, вона буде повністю затоплена. Досвід такий на Дністрі вже є. Зникли такі всесвітньо відомі стоянки, як Молодово та Кормань. Розмивається водами Дністровського водосховища найдавніша на Дністрі пам’ятка Непоротове-7 віком 150 тисяч років, – зауважує пані Лариса. – І це лише поодинокі факти. А ще є залишки трипільських, слов’янських, давньоруських поселень. Подністров’я – один із найбагатших на археологічні пам’ятки регіон.

Науковець сподівається, що в разі спорудження каскаду гідроелектростанцій дослідникам дадуть якщо не кошти, то принаймні час дослідити якомога більше пам’яток, що, ймовірно, підуть під воду.

Приєднуйтесь до "МБ" у соцмережах: VK, Однокласники, Facebook
2-05-2017, 13:41

Бабюк заявила, що Чернівці можуть вчасно не розпочати опалювальний сезон
Секретар виконавчого комітету вважає тривожним те, що одне підприємство на все місто заборгувало НАК "Нафтогазу" 114 тисяч
Ільмі Умеров у Чернівцях: «Влада в Криму ніколи не була проукраїнською»
Кримськотатарський політик каже, що саме тому і сталася анексія півострова

Від діктатури до діктаДури і будуще горсовєта. Блог Мостіпаки
Про головні події тижня – у блозі Олександра Мостіпаки
«Заборонений», але вартий уваги. Блог Марини Кавкало
На жаль, робиться все, щоб українське кіно не процвітало
Чому хочуть повернути Путіна. Блог Ярослава Волощука
Як можна сідати за один стіл із диктатором, на совісті якого велика кількість злочинів?
Запрошуємо відвідати паб «Гойра» в самісінькому серці міста! (на правах реклами)

Улюблений паб "Гойра" у центрі міста вже цієї п'ятниці, 20 вересня, о 12.00!
Думаєте про страховку? Допоможе «ARX» (новини компанії)

Страхова система Євросоюзу справедливо вважається однією з найдосконаліших, ефективних і прогресивних в світі.
Якісні лабораторні аналізи стали ще доступніші в Чернівцях (на правах реклами)

Лабораторія "МедЛаб" рада повідомити, що в Чернівцях для зручності жителів міста відкрито нове відділення для забору біологічного матеріалу, яке знаходиться за адресою: м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, 226.
"Хочемо розвиватися у Чернівцях, щоб люди працювали вдома" (на правах реклами)

Як працюють на одному із найбільших підприємств Буковини ТОВ "Аутомотів Електрік Україна"
Мертве море в Чернівцях: про відкриття Салону «Edom» (на правах реклами)

Одним із закладів, де можна відпочити, відчути енергетику солоної води, вдихати справжній морський запах є Салону клімату Мертвого моря "Edom", відкриття якого відбулося 30 серпня.