
– Можливо, буде тенденція до вилучення одно-, двокопійкових монет з обігу. Монет від однієї до п’ яти копійок не вистачає уже декілька років, але сьогодні ми маємо проблему з монетами усіх номіналів, навіть 50-копійкові мають великий попит, – розповіла Галина ЛИСЕНКО, начальник відділу готівкового обігу і касових операцій управління Нацбанку в області.
Версій дефіциту висувають декілька: монети у великій кількості вивозять за кордон, їх збирають як дешевий метал для переплавляння, люди просто гублять дрібні гроші (чи часто ви бачили, щоби на вулиці хтось нахилявся і вишпортував з пилюки дві копійки?). Помічено навіть, що народні умільці використовують п’ятаки замість шайб для шурупів. У деяких маршрутках "Газелях" такими шайбами закріплено внутрішню обшивку.
– Монети дрібних номіналів регулярно до нас надходять з Києва, але ми не можемо повністю забезпечити ними усіх замовників. Навіть для своїх потреб мало копійок використовуємо, – каже Г. Лисенко.
Комерційні банки купують копійки в НБУ і перепродують їх клієнтам за своїми тарифами. Здебільшого замовниками копійок є великі магазини. Так, один з торгових центрів, який невдовзі відкриється у місті, уже подав заявку на придбання великої кількості "дріб’язку".
– Білого "дріб’язку" не вистачає, – розповіли у філії банку "Форум". – Монети "розсмоктуються" між людьми і до банку не повертаються. "Велику кишеню" розмінними монетами ми поки що забезпечуємо, постійно маємо замовлення. Ціни там "з хвостиком" – 35 копійок, 49 копійок, і якщо продавець не дає здачу, покупець вже на нього підозріло дивиться, думає, що той собі гроші забирає. Дефіцит відчуваємо лише одно-, двокопійкових монет, інших монет поки що вистачає.
– Монети в одну і дві копійки поступово виходять з обігу, – кажуть у філії "Приватбанку". – Уже буває, що бракує п’ ять і десять копійок. Нічого не повертається від клієнтів, лише за рахунок Нацбанку ми забезпечуємо великі магазини.
Видача на здачу цукерок або сірників – це порушення правил торгівлі і, відповідно, прав споживачів, повідомили в обласному управлінні у справах захисту прав споживачів. Якщо клієнт не хоче брати запропонований йому замість копійок товар, він може звернутися до директора (власника) магазину або зробити запис у книзі відгуків, скарг. У разі повторення аналогічного випадку слід писати письмову заяву у крамницю чи до управління. За такі дії торговий заклад можуть навіть оштрафувати.