Коли за два дні Інна прийшла забирати одяг, його в хімчистці не виявилося. Сказали прийти через тиждень, мовляв, пошукають. Потім попросили почекати ще тиждень, потім – ще... Так тривало півроку, доки в хімчистці нарешті не визнали: пальто вкрали. І – запропонували Інні компенсацію, аж (!) у 100 гривень. Звісно, Інна відмовилася і поскаржилася до управління у справах захисту прав споживачів. Після перевірки хімчистку оштрафували, а запропонована компенсація клієнтці зросла до 250 гривень. Жінка взяла довідку в магазині, де купувала пальто, про його ціну, і звернулася до суду.
Цього тижня має відбутися чергове і, можливо, не останнє засідання суду в справі зниклого пальто. "Директор хімчистки погоджується вже на 400 гривень компенсації, але я не укладу мирову угоду навіть якщо мені тисячу запропонують, – каже Інна. – Хочу виграти цю справу, щоби суд визнав вину хімчистки. Після того, як я десять разів ходила до тієї хімчистки, як мене облаяли і врешті-решт вигнали звідти, це вже справа принципу".
Щоби не мати проблем з хімчисткою, потрібно правильно поводитися з самого початку, коли здаєте річ, пояснив Олесь МАТВІЄВ, провідний спеціаліст обласного управління у справах захисту прав споживачів. У кожній хімчистці видають бланк прийому речі. Споживач повинен простежити, щоб у цьому бланку було вказано:
усі недоліки одягу, який здається (це може бути відірваний гудзик, чи потертий рукав);
оціночна вартість речі – за погодженням працівника хімчистки і клієнта визначається, скільки може коштувати цей одяг (скажімо, дублянка, яку ви рік тому купили за 2 тисячі гривень, тепер може вартувати тисячу);
зауваження щодо якості робіт – фахівець хімчистки може написати, що пляма від фарби на рукаві після чищення може залишитися. Такі примітки припустимі. Якщо клієнта це не влаштовує, краще не віддавати річ до цієї хімчистки.
Один примірник такого бланка залишається в хімчистці, другий – у споживача. Також клієнт отримує чек із вказаною вартістю чищення.
Якщо річ з хімчистки зникне, клієнтові не потрібно ходити і сваритися з працівниками. Слід лише письмово написати заяву на ім’я власника чи керівника хімчистки з вимогою повернути кошти за втрачену річ. Якщо впродовж 14 днів з дня вручення чи надсилання поштою такої заяви хімчистка не відреагувала, споживач може звертатися до суду чи управління у справах захисту прав споживачів. Там зобов’яжуть хімчистку повернути гроші і можливо, ще й накладуть штраф.
Якщо у квитанції не зазначено оціночної вартості речі, довести свої права споживачеві буде значно важче. Доведеться брати довідку з магазину, де продається подібний одяг.
– У більшості скарг на хімчистку люди пишуть, що їм зіпсували речі, – каже Олесь Матвієв. – У цьому разі теж важливо знати оціночну вартість одягу. Тоді власник хімчистки може відкупити зіпсовану річ і повернути споживачеві гроші.
Детальніше про свої права клієнти хімчистки можуть дізнатися з інформації у куточку споживача, який повинен бути у кожному закладі сфери обслуговування (Н. Макушинська).