За рік відремонтували вісім тисяч антикварних годинників
– Пане Оресте, скільки годинників ви полагодили за своє життя?
– Справжній майстер за зміну може відремонтувати чотири-п’ять годинників, а не втричі більше – є й такі "майстри". Головне – не швидкість, а якість. Це золоте правило засвоїв після того, як після закінчення Львівської політехніки приїхав на роботу до чернівецької "Ремпобуттехніки". Тоді, у 1972 році, ми організували окрему дільницю з ремонту антикварних годинників, єдиний такий підрозділ у Союзі. Тоді майже всі майстри-годинникарі були євреями за національністю. Це були своєрідні цехові клани, які мали свої таємниці, і потрапити до них вважалося за честь, бо треба було справою довести, що ти теж можеш працювати на високому рівні. Приміром, таких годинникарів-асів, як Зільберман чи Мейлер знали не лише у Чернівцях. Ось я і вчився у них. Знаєте, щиро шкодую, що пізніше вони емігрували за кордон. А тоді, у 1972 році, ми відремонтували понад вісім тисяч антикварних годинників. Бо любили свою справу не тільки за гроші. Всі годинники були механічними, чимало з них – унікальні реліквії, так звані "репетири", з музикою через кожні чверть години, з незвичайним ювелірним оздобленням і тривалістю ходу в декілька тижнів. Такі, наприклад, як "Павел Буре". А один з годинників заводився навіть один раз на чотириста днів. Ремонтувати старі годинники – саме задоволення. Одному триста років, іншому – сто. Одного робили швейцарці, а оздоблювали німці.
– А тепер є такі екземпляри?
– Трапляються. Іноді до мене такі годинники приносять любителі антикваріату, які займаються скуповуванням на вул. Л. Кобилиці. Там можна придбати реліквії за 50-100 американських доларів. Але основна частина годинників, які доводиться лагодити, – радянського чи російського виробництва. Існує проблема із запчастинами, адже в Україні немає годинникового виробництва, тому кожен майстер самотужки шукає вихід. Щоправда, віднедавна деякі запчастини можна придбати у кавказців. Раритетні ж годинники я сам полагодити не можу, потрібні суміжники – токар і майстер по дереву, які в мене працюють. Це копітка і ювелірна робота. Іноді буває і так, що клієнти забувають про свої годинники. Але я терпляче чекаю – рівно три роки. Обманювати ж відвідувачів – не в моєму стилі.
Батька вивезли
до Караганди, а мати померла у в’язниці
– Як сталося, що ви, син греко-католицького священика з родини Шухевичів, з якої походив і командир УПА Роман Шухевич, стали годинникарем?
– Я й лікарем міг стати, адже ще до армії закінчив медучилище, але не склалося, та я й не шкодую. Народився на Львівщині, в родині священика. Нас було четверо дітей, коли 1948 року батька заарештували й вислали до Караганди. Мама ж померла у львівській в’язниці – від допитів. Найменшій сестрі було тоді два роки, а найстаршій – десять. На вугільних шахтах батько ледь не загинув, а нас хотіли здати до дитбудинку, але знайшлися добрі люди, які забрали нас до себе. Пізніше про нас турбувалися тітка і рідний брат батька. Коли ж батько повернувся до України в 1957 році, йому заборонили вдома прописуватися. Тому він змушений був оселитися у селі Арбузинка Миколаївської області, де працював на лісопильному заводі. Невдовзі нелегально переїхав до села Звір Самбірського району, де влаштувався працювати лісорубом. Батько потайки й правив – як священик УГКЦ. Каральні органи знали про це, але впіймати тата на гарячому не змогли, тому 1962 року організували нещасний випадок у лісі. Пізніше я зустрічався з убивцею батька, але він не захотів зізнатися у вчиненому. До цього додам, що арешт батька був пов’язаний з убивством відомого радянського письменника Ярослава Галана, автора багатьох пасквільних памфлетів проти церкви, Папи Римського та ОУН-УПА. Моя мама була рідною сестрою священика Дениса Лукашевича, син якого нібито брав участь у ліквідації Галана. Насправді ж, наскільки я знаю, вбивство письменника організувало НКВД – для того, щоби мати реальний привід для винищення української греко-католицької церкви.
Я добре знав і дружину генерала Чупринки – Романа Шухевича – Наталію. Це була вельми шляхетна і благородна жінка, яка дожила до глибокої старості. Нині підтримую родинні стосунки із сином командира УПА Юрієм Шухевичем.
Ну, а щодо моєї професії, обрав
я її в інституті на третьому курсі.
Вибирайте годинник за ціною і виробником
– А який годинник маєте зараз?
– Їх аж три, марки "Сітізен", "Орієнт". Бо годинник однієї марки носити весь час набридає, тому й послуговуюся декількома. Нині ринок наповнили дешевими годинниками турецького чи китайського виробництва. А нещодавно один з клієнтів приніс мені похизуватися швейцарським годинником, причому сказав, що виклав за нього кругленьку суму. Коли ж я глянув – а то підробка. Одне слово, ширвжиток. Шкода, звичайно, що Україна не виготовляє своїх годинників. Зараз тільки київський годинниковий завод починає нарощувати виробництво.
– А як правильно вибрати годинник і не помилитися?
– Насамперед, вибирати потрібно за ціною. Скажімо, електронні годинники коштують від 60 гривень. Якщо дорожчі – то це механічні годинники. Приміром, якісні російські годинники "Заря", "Слава", донедавна ще була "Ракета", хоча й тут виробник фальшивить – і метал не той і пластмаси забагато кладуть. Але все одно російський товар надійніший, ніж китайський. Зрозуміло, що про швейцарські годинники для широкого загалу українцям доводиться лише мріяти, але я впевнений, що зі стабілізацією економіки і підвищенням рівня добробуту наших громадян можливість придбати "швейцарців" не така вже й ілюзорна. Перспектива, звичайно, за електронікою, але завжди будуть люди, які надаватимуть перевагу механічним годинникам.
Пишу вірші під час задуми
– Чи звертаються до вас по допомогу відомі в краї люди?
– Звичайно. Це, приміром, професори з медінституту, ЧНУ, працівники органів місцевого самоврядування. А якось навіть мерові ремонтував годинника, не ручного, а настінного, із зозулею. Щоправда, він не сам його приносив. Та зрештою це не важливо, хто заходить – важливо потішити людину надійним здоров’ям її годинника.
– Але потрібно мати терпіння, щоби годинами чаклувати над ним.
– Нервозність у нашій справі – перший ворог. Буває, що щось не виходить, але пересилюєш себе і знаходиш вихід. Є, звичайно, й "майстри"-психопати, але це здебільшого аматори. Приїхала якось до мене жінка із села, принесла будильника. І каже: "Сусід мій ремонтує годинники, дала йому, щоби полагодив, а він щось колупався, а потім як кине будильником об стіну! Я аж перелякалася, а це була у місті в знайомих, мені й порадили до вас звернутися". Що на це скажеш? Тільки одне – у кожній справі має бути професіонал, а не любитель.
– Знаю, що ви не лише ремонтуєте годинники, але й віршуєте?
– Я, звичайно, не поет, але в часи задуми часто беруся за ручку – поезію люблю ще з дитинства, батьки привчили нас до високого слова. Мої вірші мають громадянське звучання. Зокрема, такі, які стосуються визвольних змагань.
Ми ті, що боролись за волю в УПА,
За нашу державу, за наші права.
Ми ті, що безвісти в бою полягли.
На схилах Карпатських лишили сліди.
А ще вірю в те, що нові покоління житимуть набагато краще, ніж ми. Тому й написав такі рядки:
Хай проекти чудові і будівлі казкові
Ваше ім’я прославлять і натхнення дадуть.
У намисті іскристім, в передзвоні сріблистім
Буковина всміхнеться – архітектори йдуть.
Щоранку поспішає годинникар Орест Левицький до своєї невеликої майстерні, що на проспекті Незалежності, де на нього завжди чекає передзвін годинників.