Закон про вибори парламентарі ще не ухвалили. Але орієнтовні суми, які майбутнім кандидатам необхідно мати, щоби посісти тепле місце у ВР, вже відомі. Для партії це не менше 100 мільйонів доларів. Для кандидата-мажоритарника – від одного до п’яти мільйонів "зелених". Проте лише 10-20 відсотків із цієї суми піде на офіційну агітацію. Решта коштів кандидати витрачатимуть на корупційні схеми – приховану рекламу та компромат, підкуп виборців та забезпечення лояльності з боку влади.
Про бюджет наступної виборчої кампанії партій і кандидатів, а також його розподіл ми говоримо з головою правління Комітету виборців України Олександром ЧЕРНЕНКОМ.
80-90 відсотків коштів будуть у тіні
– Скільки коштуватимуть вибори партії, яка має шанс пройти до Ради?
– Наразі невідомо, якою буде виборча система і якими взагалі будуть вибори. Але нині виглядає так, що для партії, яка претендує на подолання 4-5 відсоткового бар’єру, сума становитиме не менше 100 мільйонів доларів. Якщо ухвалять змішану систему виборів, то мажоритарники, які будуть висунуті певними партіями, агітуючи за себе, агітуватимуть і за політичну силу. І це потребуватиме витрат.
Тому в будь-якому разі можна говорити про бюджет, який починається від 100 мільйонів доларів. – Скільки з цієї суми становитимуть тіньові кошти?
– 80-90 відсотків будуть у тіні. Оскільки за угодами, згідно із законом про вибори, кандидати проплачуватимуть офіційну агітацію на телеканалах. Але це не скасує оплати за присутність у новинах, за джинсу. По-білому кандидати в нас витрачають не більше 20 відсотків бюджету кампанії. На жаль, є така практика.
– На що, крім прихованої агітації, витрачатимуть тіньові кошти?
– Якщо говорити про мажоритарників, то це буде "ощасливлення" виборців: починаючи від вирішення їхніх побутових і комунальних проблем, закінчуючи роздаванням гречки або грошей. Значна частина коштів піде на приховану рекламу в електронних і друкованих ЗМІ. Роботу членів виборчих комісій і спостерігачів також будуть оплачувати. Крім копійок, які їм належать з бюджету, партії й кандидати будуть платити. Кандидатам будуть потрібні гроші і на підкуп чиновників, адмінресурс. Треба щось дати голові ОДА, РДА, щоби забезпечити собі лояльність влади. Суто агітаційний компонент (те, що витрачатимуть на відкриту або приховану рекламу) становить 30-40 відсотків загального бюджету. Усе інше буде йти на більш корупційні схеми.
Мільйон доларів на мажоритарку – це мінімально
– Скільки коштуватимуть вибори на мажоритарних округах на Буковині. І загалом чи є різниця між витратами на мажоритарку в різних регіонах?
– Є різниця між регіонами, але потрібно насамперед дивитися на конкретних кандидатів. Якщо це людина відома й авторитетна, вибори коштуватимуть дешевше. Але це не означає, що вибори будуть вигравати лише завдяки авторитету. Загалом бюджет кампанії на округу з претензією на перемогу буде становити від мільйона доларів. Це мінімальна сума. А якщо людина маловідома і її нічого не прив’язує до округу, то для неї перемога коштуватиме дорожче. На Буковині небагато округів, люди більш-менш відомі. Це не індустріальний регіон, тому, порівняно з іншими областями, вибори тут можуть бути дешевшими. Загалом у Західній Україні електорат більш ідейний. Він не завжди ведеться на гречку. Хоча і схем підкупу не виключаю. У будь-якому разі, щоби здійснити повноцінну переможну кампанію на округу, без мільйона доларів не варто й починати.
– Який регіон буде найдорожчим?
– У Києві завжди вибори дорогі… Загалом найдорожча виборча кампанія у великих містах, де більш освічений виборець, більш розпещений інформацією і де вищий рівень життя. Там, безперечно, щоби переконати виборця, потрібно витратитися більше.
– Скільки загалом коштуватимуть українцям парламентські вибори?
– Якщо говорити про те, що передбачено в проекті держбюджету на наступний рік, то це трохи більше мільярда гривень. У ЦВК кажуть, що це мало. І це логічно, оскільки президентські вибори коштували 1,2 мільярда гривень. Але тоді не було округів і кандидатів-мажоритарників. Щоби нормально організувати вибори, потрібно 1,5 мільярда гривень. Наразі передбачено менше. Але в Україні так завжди було, коли передбачалася одна сума, але на певних етапах переглядався бюджет і коштів додавали. Очевидно, так буде і цього разу. (Марина Карасьова)
Уже цієї неділі – 24 листопада – у Чернівцях, за сприянням "Словацько-Українського культурно-освітнього товариства", відбудеться зустріч із представниками освітньої програми Free Student.
22 серпня 2023 року Президент України підписав закон, що стосується обов’язкового облаштування бомбосховищ у новобудовах. Як відреагували на ці зміни забудовники й що вони вважають пріоритетним у процесі зведення своїх новобудов, ми поцікавилися у Василя Воєвідка, генерального директора відділу продажів будівельної компанії "Родоліт".
В Україні є чимало компаній, що працюють в галузі архітектурного проєктування та дизайну. У міру того, як між ними зростає конкуренція, підвищується і професійний рівень архітектурних бюро. Про особливості роботи одного з таких чернівецьких бюро ми розпитали у Дарії Олексюк, операційного директора бюро архітектури та дизайну DAR group&partners.