Машини з іноземними номерами можна було помітити на дорогах України починаючи ще з 90-х років. Проте саме після Революції Гідності кількість таких автівок стала критичною – як і гострота дискусій навколо них.Залежно від регіону таких "іноземців" називають "литовцями", або "поляками", тобто це машини відповідно із польськими або литовськими номерами. У столиці більше "литовців", на Західній Україні переважають "поляки", на Закарпатті - "словаки". У дискусіях, що точаться в соцмережах, часто можна зустріти узагальнюючий термін з відтінком зневажливості – "євробляхи", йдеться у публікації
"Еспресо. ТВ".
Хто такі "іноземці" і скільки їх в УкраїніВ українському законодавстві використовується специфічна тавтологічна форма, яка позначає авта на іноземних номерах - "машини ввезені на умовах тимчасового ввезення".
Громадянин України може перетнути кордон на автомобілі з іноземними номерами, якщо він зобов’язується виїхати через той самий митний пункт впродовж 5 днів, або за умови виїзду через інший пункт – впродовж 10 днів.
Якщо ж за кермом такого авто перебуває громадянин іншої країни (нерезидент), то він отримує право їздити на цьому транспорті Україною впродовж 1 року. Примітно, що таке право має саме той нерезидент, який перетнув кордон за кермом автомобіля, а не власник авто, або українець, який може сісти за кермо.
За даними Державної фіскальної служби на кінець 2016 року в Україну на умовах тимчасового ввезення заїхало майже 600 тисяч автомобілів.
За даними представників профільних автомобільних асоціації зараз кількість таких машин перевищує 1 млн. У публічних виступах депутати часто називають цифри від 700 тис до 1.5 млн "іноземців" на дорогах України.
Це в кілька разів більше, ніж зареєстровано автомобілів у Києві. Для порівняння, всього Державна прикордонна служба нарахувала в період з 2013 по 2015 рік майже 10 млн автівок з іноземними номерами, які щорічно заїжали в Україну.
Чи легально користуватися "литовцями" та "поляками"Так. Але поки виконуються вищезгадані правила, за якими такі автівки перетнули кордон та умови на яких вони знаходяться в Україні.
Основним мотивом для покупців "іноземця" є відсутність митних зборів, які доводиться платити якщо хочеш самотужки і легально завезти придбане за кордоном авто в Україну. Різниця в ціні вживаних іномарок на "єврономерах" та машин, які за які сплачено всі мита, та зареєстровано в Україні, сягає 3-5 або і більше тис євро.
Продавці ж машин на "єврономерах" запевняють покупця в Україні, що такою машиною можна легально користуватися за "генеральною довіреність", або іншою схемою впродовж 2 чи навіть 5 років. Або бути готовими сплатили штраф у розмірі 8,5 тис грн. та їздити на придбаному у "євроділків" авто далі.
Дуже часто ці машини є власністю та перебувають на балансі закордонних фірм, польських або литовських.
Якщо ж машину затримують поліцейські з метою перевірки документів, згідно статті 485 Митного кодексу України водію загрожує штраф до 300% митних платежів, за порушення умов ввезення автомобіля в Україну.
Також зараз на різних сайтах можна прочитати інформацію про схему, за якою умовні литовські чи польські фірми оголошуються банкротами – а тих хто користується машинами, які зареєстровані на такі фірми, вимагають їх повернути.
Що змінилосяЦього літа додався ще один гарячий фактор до дискусії навколо єврономерів - активна практика в судах вищих інстанцій, щодо стягнення штрафів із тих, хто порушив правила ввезення чи користування такими автами в Україні. У різних випадках штрафи сягати від 400 тис грн. до понад 1,5 млн грн., в залежності від ціни авто.
Насправді ж, практика штрафування тих, хто користується машинами на іноземних номерах почалася навіть не цього року. Ще весною 2016 року були зафіксовані перші рішення судів про штрафи у 8,5 тис. грн (перша фіксація порушення) для власників авто на іноземних номерах, які порушили правила перебування в країні.
Цьогорічні штрафи у розмірі кількох сотень тисяч гривень – це у більшості випадків саме продовження таких справ, коли громадяни продовжували користуватися "єврономерами".
Деякі видання навіть писали про спеціальні "патрулі". Ніби представники митниці разом з поліцією проводять спільні перевірки, щоб виявити ввезені в Україну з порушенням митного законодавства машини.
В травні 2017 року Комітет Верховної Ради з податкової та митної політики підтримав законопроект №4932, поданий народним депутатом Максимом Бурбаком ("Народний Фронт") який має змусити власників авто на іноземних номерах сплачувати за один находження в країни 2 євро (59 грн) (1 тиждень – 7 євро (207 грн), 1 місяць – 33,8 євро (1 000 грн), 1 рік – 342, 2 євро (10 122 грн).
Сплачувати потрібно на пункті перетину кордону "наперед". Тобто власник "єврономерів" буде змушений оплатити своєрідний "проїзний", ціна якого є тим нижчою, чим довший період оплачується.
Цей законопроект тоді спровокував акцію організації "Авто Євро Сила", яка гуртує власників "єврономерів", під Верховною Радою. Раніше, взимку цього року, учасники руху вже палили покришки на виїздах до Києва, протестуючи про проти змін до Митного кодексу.
Тоді ж Петро Порошенко також пообіцяв боротися зі зростанням кількості авто на іноземних номерах. Указом 146/2017 він доручив Кабінету Міністрів України невідкладно врегулювати ситуацію, що "склалася внаслідок недотримання вимог митного законодавства при використанні на території України транспортних засобів, зареєстрованих відповідними органами іноземних держав".
Тобто поки що позиція вищих владних органів доволі чітка – користування "єврономерами" виходять за межі українського законодавства.
Що у підсумкуЗа коментарями нардепів загалом у Верховній Раді зареєстровано 22 законопроекти, які покликані вирішити проблему "єврономерів". Водночас, організація "Авто Євро Сила" вже оголосила наступну масову акцію під стінами парламенту на 6 вересня.
Досить реальним виглядає сценарій, за яким власники авто на "єврономерах" за прикладами вкладників збанкрутілив банків, будуть вимагати свого роду легалізації своїх авто.
За словами активістів, вони хочуть, щоб українцям дозволили їздити на іноземних номерах за умови сплати в бюджет щорічного внеску в 200 євро, що за рік, за їх підрахунками, принесе до бюджету близько 10 млрд грн.
Варіантів може бути декілька. По-перше, це радикальне зниження ввізних мит на всі види іноземного автотранспорту. На даний момент консенсусу щодо цього варіанту немає, зважаючи на політичні інтереси які і диктують політику протекціонізму, високих мит на підтримки внутрішнього виробника.
По-друге, може бути оголошено "амністію", за пропозицією нардепа Роберта Горвата (БПП). Буде оголошено перехідний період, наприклад, півроку, коли всі "євроавтомобілі" пройдуть одноразову реєстрацію, обов’язковою умовою якої буде відповідність екологічним стандартам, та сплатять додатково ПДВ.
Нардеп Тетяна Острікова ("Самопоміч") у своєму законопроектів пропонує варіацію на тему "проїздного", або умовно-часткову плату: на 2018 рік це буде 0,2% від суми митних платежів, вже в Україні, у внутрішніх митницях, можна буде далі щомісячно сплачуючи відповідне мито.
Збалансованим, для легалізації уже ввезених авто, виглядає варіант сплати штрафу 8,5 тис. грн та сплати митних зборів у звичайному розмірі, наприклад, із реструктуризацією виплати на період 1-2 роки.
Так чи інакше, восени під стінами Верховної Ради та у самій сесійній залі нас очікують чергові євроавтомобільні пристрасті.
Андрій Пилипенко, Еспресо ТВЧитайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram
3-08-2017, 21:43
0
7 692