DataLife Engine > --- > «Я отримав скарб за пляшку «Хортиці»

«Я отримав скарб за пляшку «Хортиці»

Відомий чернівецький художник Анатолій Федірко, як уже повідомлялося, не так давно знайшов невідому картину Казимира Малевича на одному із міських горищ у свого старого друга. Щоправда, тоді поверх самого Малевича був намальований альпійський пейзаж. Саме Федірко пізніше розгледів там невідомий шедевр. Що ж сталося з картиною Малевича і де вона зараз, ми вирішили дізнатися у Анатолія Федірка.
"Жоден із квадратів Малевича не має рівних кутів"
– Які виникли відчуття, коли ви зрозуміли, що знайшли картину Малевича?
– Коли мені показали цю картину, про жодного Малевича не йшлося. Це був звичайний альпійський пейзаж. Проте місцями фарба обсипалася і під верхнім шаром я помітив значно яскравіші барви. Тоді я припускав, що це одна з робіт євреїв, яких заможні батьки відправляли вчитися на юристів чи лікарів до Європи, а вони хотіли творити, тому витрачали гроші та малювали у майстернях... Це було дуже цікаво. Сам я з картиною нічого не робив, щоб її не пошкодити. Натомість поїхав з нею до Кракова, де маю доброго товариша, що професійно займається реставрацією картин та має потрібні хімікати. Здивувало те, що фарба знялася дуже легко. Я одразу відзначив, що картина за естетикою нагадує такий напрямок авангардного мистецтва, як супрематизм, адже
об’єднує відомі супрематичні принципи: хрести та квадрати. Ця течія у мистецтві з’явилася як маніфест однієї особи – Казимира Малевича. Власне тоді ми жартували, чи не Малевич це часом?
– Чи є якісь офіційні підтвердження експертів, що картина справді є оригінальною роботою Малевича?
– Так. Після Кракова ми вирішили повезти знахідку до Амстердама, де у нашої знайомої є хороші зв’язки. Мистецтвознавцями було здійснено подвійну оцінку: об’єктивну та суб’єктивну. Перша – це хімічний аналіз. Визначили, що за естетикою – це Малевич середини 20-х років минулого століття. Здійснюють експертизу відомі поважні люди, які ніколи не дають повні 100 %, однак 96 % – це число достатньо переконливе. Другий етап полягав у суб’єктивній оцінці, тобто знавці та мистецтвознавці керувалися винятково смаком та відчуттям стилю. Основна проблема – картина невідома (про неї немає жодних згадок), а також те, що у Малевича було чимало учнів та послідовників. Цікавим було й те, що насправді жоден із квадратів Малевича не має рівних кутів, він повністю ігнорував фізичну геометрію. Це підтвердила і невідома картина.
"Продавати картину не бачу сенсу"
– І як ви відреагували на таку новину?
– Це сенсація! Я був шокований таким відкриттям! Однак це стало для мене важким хрестом. Володіти справжньою роботою Малевича – дуже відповідально. Я почав більше цікавитися Малевичем. Виявилося, що це була надзвичайно важка та конфліктна людина. Він був дуже брутальним. Не маючи вищої освіти, він певний час викладав лекції у київському інституті. Мені дуже запам’яталася прочитана колись історія про нього. Малевич приходив на лекцію у чорному макентоші та з чорною валізою у руці.Ставав перед студентами та казав: "Я – Казимир Малевич", витягував з чорної валізи свій "Чорний квадрат" і продовжував: "Цей Чорний квадрат – глухий кут мистецтва...", потім повертався і йшов. Не знаю, чи це правда, але дуже красномовно свідчить про цю людину.
– А де зараз ця славнозвісна картина? Які у вас плани щодо неї?
– Картина зберігається у сейфі київського банку, не буду казати, якого саме... Проте 1 вересня закінчується термін договору про зберігання, тому доводиться займатися пошуком фінансів. Думаю показати її у Венеції. Це буде справедливо показати Малевича світові. Гадаю, я маю на це моральне право. Він на те заслуговує. Продавати картину не бачу сенсу. Можливо, піду на компроміс – один з німецьких
банків хоче взяти картину в оренду. Картина Малевича на металі, і це вперше за історію банку у них може з’явитися витвір мистецтва не на папері. Але це ще під питаням.
– Отож, наміру продавати
картину у вас наразі немає? Скільки вона може коштувати? І чому різні видання пишуть про різні ціни: від ста тисяч доларів до десяти мільйонів євро?
– Не бачу сенсу у тому, щоби продавати картину. Я – художник, тому сприймаю її як витвір мистецтва, а не як валізу грошей. До того ж, я отримав цей скарб за пляшку "Хортиці" (ну, не міг прийти до друга з порожніми руками, якби це була жінка – прийшов би з квітами). Вартість картини дуже велика. Однак я не відчуваю гострої потреби у 30-40 мільйонах євро. Це тільки зайві проблеми. Малевич – це мій хрест, і я маю його нести сам. Наразі картину оцінили у 10 мільйонів євро, однак ціна її буде рости. Мене часто питають, коли я вже продам цю картину. Але на Заході панують інші цінності, такі як приватні колекції. Я пишаюся своєю. Будь-який "Мерседес" з кожним роком стає дешевшим, і яка з нього користь? А українська еліта – купка маргіналів агро-культурного походження, що культуру сприймають, як завойовники.
"Я людина проста, можу й у пику дати"
– Чиєю ідеєю було використати картину Малевича для обгортки нової книги Любка Дереша "Намір!" ?
– Якось Любко зателефонував мені та розповів, що прочитав у "Пост-Поступі" про мою знахідку. Він спитав мене, чи можна використати репродукцію для обгортки його нової книги. Любко зізнався, що писав свій роман два роки, а побачивши Малевича, переписав та закінчив "Намір!" за два тижні. Я без вагань погодився. Потрібно ж підтримувати молоді таланти.
– Чи було дотримано усіх правил використання вашої власності видавництвом "Дуліби"? Ви щось за це отримали?
– О, а це взагалі дуже цікаво! Я помітив, що стикаюся з тими ж проблемами, що й Малевич свого часу. Дереш мене попросив, і я відправив репродукцію на e-mail видавництву. Про гонорар я навіть не говорив. Ніколи не вважав, що гроші вирішують усе. Однак вражений був іншим. По-перше, на презентації жіночка з видавництва навіть не вважала за потрібне подарувати мені примірник. Я вже не кажу про авторське право, яке в Україні є нонсенсом. Я й не вимагав гонорару, а просто елементарної атрибутації: використана невідома картина К. Малевича, роки життя та смерті, отримана з приватної колекції пана Федірка.
– Чим зараз займаєтеся? Плануєте якісь цікаві проекти?
– Зараз у мене три найголовніші проекти. На наступне Венеціанське бієннале ( одна з найпрестижніших міжнародних виставок сучасного мистецтва) я разом із друзями планую написати лібретто "Добрий день, проф. К. Малевич" за мотивами книги Дереша. Я її трохи зміню та введу нових героїв. Гадаю, усе вийде.
– Ще один проект я вже почав у Румунії. Він має назву "NON CULT", прикордонна культура. Культ – дуже цікаве явище, що невід’ємно пов’язане з культурою. Наприклад, у Чернівцях на Центральній площі, де зараз клумба, перебувало сім пам’ятників, які змінювали один одного. Тепер там квіточки чекають нового культу. Тому я планую зробити там іронічну виставку з інсталяцією. І останній проект – це мій роман "Українська абетка". До кінця жовтня планую його дописати. Це буде авангардна література, переповнена іронією. За абеткою я буду писати про людей, яких знаю.
– Не боїтеся літературної невдачі?
– Письменником може бути кожен. Особисто для себе не бачу жодних обмежень. Чи можна вважати те, що писав Малевич, літературою? – Можна. До того ж, у мене шансів більше, ніж у Малевича, позаяк я маю вищу освіту (сміється – ред). 



Повернутися назад