«Потрібні генделики, а не пам’ятники»

пам’ятника чи то меморіальної дошки", – розповідає художник.
– За останній рік зробив тільки маленьку меморіальну дошку для муздрамтеатру на честь колишнього головного режисера Литвинчука. Головне, що перешкоджає роботі, – це те, що нікому нічого не треба. Виготовляв би я ковбасу, то з’їв би її і отримав від того задоволення, але мистецтво потребує глядача. Тому доводиться писати владі поетичні доповідні записки, що можна було би зробити для міста.
"Ходив, "вагітний" Федьковичем, п’ять років"
– Якого стилю ви дотримуєтесь у своїх роботах?
– Свого часу я закінчив прогресивну школу модерну – Естонський художній державний інститут. Цей стиль так і залишився для мене пріоритетним. Пам’ятаю, за тих часів в Україні хотіли всі бути святішими за Господа, дотримувались радянського шаблонного мистецтва, а Естонія не боялася прямувати до Європи. Саме тоді я присягнув собі, що жоден мій твір не буде мати нічого спільного з радянським монументальним мистецтвом. Для мене – то профанація мистецтва, що дуже близька до глупства.
– Якими своїми творіннями ви пишаєтесь?
– Доля дала мені шанс зробити пам’ятник Юрієві Федьковичу. Ходив, "вагітний" Федьковичем, п’ять років. Я дуже серйозно ставлюся до роботи, тому не хотів, щоб мій витвір був одним з багатьох, змальованих з якихось картинок. Пам’ятник Федьковичу – оригінальна річ, що не була до того ніде засвічена. Щоправда, зі встановленням пам’ятника виникали певні труднощі. Ще й до того ж та неприємність з нічним клубом "Сорбонна". Мене тоді всі запитували, чи не ображає мене, як автора, що пам’ятник доведеться посунути. Радили подавати на "Сорбонну" до суду. Але мені не до того, щоби з ними судитися, мені треба ліпити.
Приємно й те, що таки вдалося спорудити пам’ятник "Енеїді". Коли брався за цю роботу, не знав, чи вийде щось з того, чи ні. Потім почалися звичні для нашого міста проблеми – де його поставити. Коли пропонуєш, де краще виглядатиме цей пам’ятник, на тебе дивляться, як на дивака. Є й відмовка на всі випадки – комусь у верхах так хочеться. Один чиновник високого рангу мені навіть дорікнув: "Ми купуємо в тебе цю роботу, то й ставимо, де нам хочеться". Звісно, мене це ображає, бо справа навіть не в творчості, а у професійності.
Ще один твір, який я створив у Чернівцях – янгол з каменю, що біля Органного залу. Камінь привезли аж з Вінницької області. Півроку довбав вручну монолітний камінь висотою в три з половиною метри. Але допомагало натхнення – то ж була моя ідея.
За пам’ятник Вільшині принципово не взяв жодної гривні
– Який найбільший гонорар ви отримали?
– Не у грошах річ, а в цінності роботи. Тому найдорожчим для мене є пам’ятник Остапові Вільшині, я так довго за нього боровся. Ходив до Федорука, та він разом зі своєю командою відповів: "...а навіщо це потрібно?" Довелося збирати в університеті підписи, оббивав пороги у "Просвіті", лише щоб дозволили встановити такий монумент, про гроші не було й мови. Я тоді сказав на те все: "Ми, аборигени з Рогізни, вважаємо, що Вільшина того гідний". Трохи жебракував, щоби привезли камінь, ходив просити гроші на машзавод, допомагали й люди.
Я принципово не взяв жодної гривні гонорару. В мене залишився кошторис від Спілки художників – роботу оцінили в 27 тисяч гривень. Я ж хотів зробити подарунок своїм односельцям. Адже Вільшина жив у нашій місцині.
Ось лише за Сагайдачного (пам’ятник гетьману стоїть біля Хотинської фортеці, – ред.) серце болить. Не дали відреставрувати свій твір мистецтва, а тепер й глянути на нього соромно. Вийшло так, що бандити вночі крали мідну бляху, якою був оздоблений пам’ятник, та й повідбивали у портретах козаків носи, вуха ... Я так просив, бодай за десяту частину гонорару, аби тільки бути присутнім на реставрації й захистити авторство своєї роботи, але не дали.
– Над яким задумом ви працюєте сьогодні?
– Епопеєю є пам’ятник репресованим. Зробив до нього ескіз ще шість років тому. Знаючи нашу бідність, проект розробляв делікатно. Але досі невідомо, буде тривати робота над цим монументом чи ні. Я ж тримаю в голові і живу своїми роботами, аж доки не побачу їх.
А ще загорівся ідеєю зробити монументальну дошку Івасюкові. На фасаді обласної художньої школи висить монументальна дошка в гіпсі, але, гадаю, що це ганьба для нас. Для такої поважної людини треба зробити справжній шедевр. А то гіпс довго на вулиці не простоїть, та на Буковині про це ні з ким говорити.
Повернутися назад