Світова соняшникова криза: ціни на олію б’ють рекорди

У березні соняшникова олія досягла рекордної середньої ціни у 77,5 гривень за пляшку, що свідчить про її подорожчання на 38% протягом року. Експерти пояснили УНІАН, чому так сталося, та як змінюватимуться ціни надалі.
Про це пише УНІАН.
{reklama}
Олія для українців - це не лише вкрай популярний продукт, незамінний для простих кулінарних задач на кшталт підсмажити картопельку із хрусткою скоринкою, але й справжнє "золото", бо є одним з головних вітчизняних експортних товарів. Тепер же олія стає "золотою" і в іншому сенсі – бо ціни на неї зростають, наче на дріжджах.
Останніми місяцями на світовому ринку спостерігається парадоксальна ситуація – там забагато різної олії (крім соняшникової найбільш впливовими є пальмова та соєва), але є певний дефіцит соняшникового насіння, що стало наслідком минулорічних неврожаїв. Саме так – те, що пачка насіння соняшнику "під серіал" на вечір тепер коштує як півкіло м’яса, теж є наслідком цієї неприємної ситуації.
Фахівці розповіли УНІАН, що відбувається на цьому ринку, та до яких цін на соняшникову олію готувати свої гаманці.
Олія б’є рекорди
З точки зору споживача виглядає дивним, чому найбільший експортер насіння соняшнику та олії, яким є Україна, стикається зі стрімким зростанням внутрішніх цін на ці товари. Адже навіть якщо у світі відбуваються якісь "пертурбації", то в нас гарантовано олії буде хоч залийся.
Чому ж зростають ціни? Бо, простими словами, виробники просто не будуть продавати олію на внутрішньому ринку, якщо ціни будуть нижчими за світові - все піде на експорт. Що, у свою чергу, створить штучний дефіцит і ще більші проблеми.
Керівниця аналітичного відділу Українського клубу аграрного бізнесу (УКАБ) Світлана Литвин каже, що держава відслідковує, щоб обсяги олії на внутрішньому ринку не впали нижче рівня потреб. В усьому іншому – ціни регулюються ринком. Причому – ринком світовим.
"В Україні немає державного регулювання на споживчі ціни, ціна в Україні формується за ринковими принципами. Держава лише відслідковує, щоб в Україні залишалися обсяги для задоволення внутрішніх потреб", - каже експертка.
Саме УКАБ у березні оприлюднив результати дослідження продуктового ринку, де наводилися й дані щодо динаміки цін на соняшникову олію.
За підрахунками експертів, ціни за місяць "підскочили" на 4 відсотки, а за рік – майже на 40%. Роздрібні мережі пропонували олію у березні в коридорі від аномальної ціни у 31 гривню до 92 гривень за пляшку. Середня ж ціна на українському ринку – 77,5 грн.
На захист продавців та виробників олії, пані Литвин зазначає, що ціни в Україні дуже довго трималися на низькому рівні.
"Олія – один із небагатьох продуктів харчування, який мав сталу ціну в умовах війни. На рівні 66 гривень за 1 літр. І лише з осені 2024 року ціна на соняшникову олію почала підніматися. Причиною зростання став менший врожай насіння соняшника як в Україні, так і в цілому в світі, що призвів до зростання цін на соняшникову олію", - вказує вона.
Богдан Духницький, провідний науковий співробітник відділу аграрного ринку та міжнародної інтеграції Національного наукового центру "Інститут аграрної економіки" згоден з цими тезами. Але додає, що Україна, як найбільший експортер, якраз і є найбільш залежною від світових цін.
"У цілому, ситуація на глобальних ринках впливає на внутрішні ціни – чим більше країна залучена до міжнародної торгівлі, тим більш помітна залежність внутрішньої кон’юнктури у конкретному сегменті, - пояснює науковець. – Україна традиційно виступає найбільшим експортером соняшникової олії в світі. Отже, зростання цін на неї і, відповідно, існуючий підвищений попит також будуть коригувати вартість цього продукту на внутрішньому ринку".
Світовий ринок в окремо взятій країні
Як бачимо, реальність відрізняється від сподівань споживачів - нібито ми, як "олійниця Європи" (за аналогією з "житницею Європи") самі можемо регулювати ціни як в себе, так і на зовнішніх ринках. Насправді ж ми є заручниками світової кон’юнктури. Тому у ній слід краще розібратися.
"Україна є найбільшим виробником та експортером соняшникової олії. Не більше 5 відсотків обсягів виробництва припадає для забезпечення внутрішнього попиту, а решта – експортується. Кожен виробник має право вироблену продукцію або експортувати, або реалізувати на внутрішньому ринку, - зауважує Світлана Литвин з УКАБ. – Саме тому ціна на продукцію на українському ринку змінюється одночасно зі зміною ціни на світовому ринку, бо український ринок інтегрований в світовий ринок".
Експерти зазначають, що соняшникова олія та насіння є пов’язаними товарами, тому ціни на них змінюються синхронно. Також пов’язаними є і різні види олій: бо пальмова, соєва, соняшникова та інші олії можуть бути взаємозамінними у харчовому виробництві.
"Вже протягом року ціни на насіння соняшника та соняшникову олію на світовому ринку зростають. Для ринку характерна дуже сильна залежність між різними видами рослинних олій. В багатьох випадках їх можна заміняти. Тому зростання цін на пальмову олію, що ми спостерігаємо зараз, призводить до зростання цін на всі види рослинних олій. Окрім того, зниження обсягів виробництва насіння соняшника в основних країнах-виробниках призвів до зменшення пропозиції сировини - відповідно, і обсягів виробництва соняшникової олії, що додатково тисне на ціну", - каже Світлана Литвин з УКАБ.
Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber | Instagram
Повернутися назад