DataLife Engine > --- > Повітря забруднюють не лише викиди автомобілів, а навіть... їхні зношені шини

Повітря забруднюють не лише викиди автомобілів, а навіть... їхні зношені шини

Чим ми дихаємо, якими є грунти та грунтові води? Що покращує екологічну ситуацію міста, а що впливає згубно? З такими запитаннями ми звернулися до науковців Чернівецького національного університету та інших фахівців з екології.
Транспорт – головний забруднювач атмосфери міста. В цьому одностайні як науковці, так і чиновники, відповідальні за екологію. Половина викидів від автотранспорту області припадає на територію Чернівців.
– На відміну від інших регіонів України, у нас за рівнем забруднення повітря на першому плані не підприємтва, а автотранспорт, – стверджує професор кафедри екології та біомоніторингу Світлана РУДЕНКО. – В останні роки за кількістю автотранспорту на одного мешканця місто виходить то на перше, то на третє місце в Україні.
Наше місто побудоване таким чином, що у ньому формується низький рівень самоочищення атмосферного повітря, тобто вулиці мало "продуваються", тому й відбувається концентрування шкідливих речовин.
– Найбільш загазованими є ті вулиці, де будівлі високі і подібні до коридорів, наприклад, на вулицях Головній, І. Франка, Університетській, Шкільній, рух вітру там слабкий, натомість рух транспорту інтенсивний, – каже завідувач кафедри біоекології Степан КОСТИШИН. – Окрім того, у межах цих вулиць виявлено підвищений вміст важких металів.
– На загазованість негативно впливають затори, а машини найбільше забруднюють повітря, коли працюють на холостих обертах, – пояснює доцент кафедри екології та біомоніторингу Богдан ТОМЮК.
До забруднення повітря призводять не лише викиди автомобілів, а, як виявилося, і зношені шини машин.
– Ми здійснювали дослідження у Чернівцях і виявили значне забруднення цинком, – стверджує Світлана Руденко. – У деяких місцях вміст цинку у поверхневому шарі грунту перевищував гранично допустиму норму у 2-3 рази. А цинк – це важкий метал, який як біогенний елемент легко вкорінюється в будь-якому організмі. Відомо, що надлишок солей цинку призводить до порушення травлення та подразення слизових оболонок. Надлишок цинку зумовлений використанням зношених автомобільних шин. Тому порадила би органам контролю частіше перевіряти автомобільний парк у місті.


Новий "подарунок"
від автомобілів – формальдегід
У викидних газах автомобілів виявляють понад 200 шкідливих речовин. Але найбільш вагомий внесок у забруднення атмосфери міста робить формальдегід. Його концентрація у повітрі Чернівців з кожним роком зростає. Норма формальдегідів у повітрі становить 0,35 мг/м3. Але на деяких чернівецьких вулицях перевищення формальдегідів реєструється удвічі більше за норму.
Минулого року інститут медико-екологічних проблем здійснював дослідження. Найвища концентрація формальдегіду спостерігалася на вулицях Гагаріна (перевищення іноді майже утричі) та Руській (перевищення майже удвічі ). Найменше формальдегіду в повітрі на проспекті Незалежності, незважаючи на значну завантаженість автотранспортом. Річ у тім, що Проспект широкий і "продувається" значно краще, ніж центральна частина міста.


ДОВІДКА
Формальдегід має подразнювальну дію на слизові та функції нервової системи. За малих концентрацій і постійного впливу призводить до подразнення слизових оболонок верхніх дихальних шляхів, дратівливості, головного болю.
У відпрацьованих газах дизелів є значна кількість формальдегіду, тому у повітрі на вулицях з інтенсивним автомобільним рухом міститься досить висока концентрація формальдегіду.
Формальдегід утворюється від автомобільних двигунів, не обладнаних каталізаторами, зокрема, тих двигунів, що працюють на газі метані.


Пропозиції вчених
- Для поліпшення атмосферного повітря у місті потрібне упорядкування й мобільне керування рухом автотранспорту, – запевняє професор Ярема ТЕВТУЛЬ. – Для цього необхідно впровадити автоматизовані системи моніторингу атмосферного повітря й оперативно змінювати потоки автомобілів. У ЧНУ під керівництвом доцента С. Єрмоленка створено демонстративну діючу модель станції моніторингу стану атмосферного повітря. В Україні аналогів такої системи немає. Роботу системи демонстрували в багатьох інстанціях, але підтримки не отримали.
- Щоби зменшити автомобільні викиди, ми розробили каталізатор для очищення викидних газів, – розповідає завідувач кафедри аналітичної хімії Ігор КОБАСА. – Його вмонтовують у сучасних іномарках, де він досить дорого обходиться. Наш каталізатор значно дешевший. Щоби зменшити викиди автомобіля, достатньо каталізатор встановити у вихлопну трубу будь-якого автомобіля.
- Потрібно висаджувати більше хвойних видів рослин, які очищують повітря навіть узимку, – радить завідувач кафедри ботаніки та охорони природи Ілля ЧОРНЕЙ. – Через надмірну загазованість деякі дерева втрачають здатність переробляти вуглекислий газ на кисень. Але цьому підвладні не всі види дерев. Тому вздовж доріг найкраще висаджувати липи, листя яких очищує повітря на вулицях і від викидів, і від пилу.


Пилу в повітрі втричі більше за норму
– Вагомою складовою забруднень атмосферного повітря у Чернівцях є пил, – стверджує професор, завідувач кафедри фізичної хімії та екології хімічних виробництв хімічного факультету ЧНУ Ярема ТЕВТУЛЬ. – Водночас цей забрудник не належить до тих інгредієнтів повітря, які контролюють, тому в статистичних звітах пил не фігурує. За результатами епізодичних аналізів, вміст пилу в атмосферному повітрі Чернівців утричі перевищував норму.
Основне джерело пилу – наші дороги. У місті немає жодної чистої дороги. Автотранспорт призводить до підняття пилу в повітря, і він мандрує вулицями, залітає у квартири, офіси, наші легені. У пилюці багато сажі від стаціонарних джерел – після спалюванння різного палива, а ще пісок, глина, частки будівельних матеріалів, фекалії улюблених песиків та котиків.
Останніми роками стаціонарні джерела забруднення повітря "дарували" кожному жителю Чернівців по 5-7 кілограмів шкідливих речовин.


Молоді дерева не можуть впоратисяз очищенням повітря
Щороку в Чернівцях висаджують понад тисячу дерев, але майже половину дерев нищать, розповіли у "Тресті зеленого господарства".
– Загальновідомо, що чим більша частка зелених насаджень на території міста, тим сприятливіший мікроклімат та чистіше повітря, – розповідає доцент кафедри екології та біомоніторингу Марія ФЕДОРЯК. – Є дерева, які належать до порід з високою пилостійкістю. Це липа, акація, ясен, саме їх найкраще садити на території міста. Найкраще очищують повітря та нейтралізують шкідливі речовини дерева віком від 20 до 50 років. А у нас зазвичай садять дуже молоді дерева, які впливають на очищення повітря лише через кілька років після висадки.
– Один із напрямків поліпшення стану атмосферного повітря у місті – збереження і примноження зелених насаджень, – каже професор Ярема ТЕВТУЛЬ. – Те, що дерева очищують повітря, знають навіть малюки, але, на жаль, про це не хочуть знати посадові особи. На наших очах у центрі міста скоїли злочин – вирубали майже 40 великих дерев віком 25-30 років на вулиці
О. Кобилянської, а з двох боків розташовані дороги з інтенсивним рухом транспорту: Вірменська, Шевченка, Л. Кобилиці. Липи, які вирубали, були прекрасними поглиначами різної нечисті. Від імені громадської екологічної організації "АкваБук" я зателефонував на "гарячу лінію" екологічної інспекції – і досі не отримав відповіді на запитання, хто ж дозволив скоїти цей злочин.


до теми
Небезпечне джерело забруднення атмосферного повітря – колишні сміттєзвалища, – каже професор Ярема ТЕВТУЛЬ. – Місто розширялося, сміттєзвалища засипали, території забудовували. Але у надрах сміттєзвалищ утворюється газ метан – отруйний та небезпечний. Виділяється він протягом наступних 20-30 років. На вулиці Фастівській колись був майданчик для відходів – зрівняли, забудували. В районі Роші Стинки планують зробити місце відпочинку. А варто було би скористатися досвідом багатьох країн: колишні сміттєзвалища – це території, де видобувають газ метан і спрямовують на потреби городян.




Повернутися назад