«Мобільні повідомлення – справжній винахід для театру глухих»
"Увесь час показую жест "дякую"
– Юліє, як тобі вдалося знайти підхід до глухих акторів?
– Я просто відчуваю цих людей. Спілкуюся з ними на рівні підсвідомості.Також дуже допомагають sms-повідомлення. Це справжній винахід для таких режисерів, як я. Я дуже вдячна своїй творчій колезі Людмилі Дубровіній, яка допомагає мені із сурдоперекладом і організацією творчого процесу. Деякі жести я вже знаю сама. Перший жест, який вивчила, – це звичайне "привіт", таке необхідне під час зустрічі. Дуже полюбила свій колектив. Навіть якщо і не знаю мову жестів, я з ними порозуміюся. Вони прагнуть щось робити. У них є талант. А на сцені – вони не аматори, а професійні актори. Ці люди – природні і хоча не говорять, зате мають надзвичайно виразну жестикуляцію, неймовірну пластику. Мої актори вчать і мене. В їхньому спілкуванні немає нічого зайвого – кожен жест має свою історію та зміст. Хоча важко було звикнути до того, що тебе не чують. Коли працюєш із людьми, котрі чують, можна покричати на них, і вони тебе зрозуміють. З акторами, які не чують, я за інерцією починаю кричати, щось доводити їм. І тільки потім – коли вже
зірву голос – розумію, що мене не чують. Згодом, навпаки, із людьми, котрі чують, почала спілкуватися жестами – механічно показую їм слово "дякую".
– Чи були у виставі слова, які важко показати?
– У нас виникла велика проблема, коли жестами треба було показати слово "воскресити". Цьому слову ми знайшли замінник із трьох жестів – "повернути їй життя". Так трапляється, що один жест може означати декілька слів і, навпаки, – щоби роз’яснити одне слово, треба показати декілька жестів. На всеукраїнському мистецькому фестивалі для глухих була можливість потрапити на міжнародні змагання. Однак існувала серйозна вимога: щоби було якомога менше жестів. Річ у тім, що в кожній країні свої жести, і вистава повинна бути зрозумілою усім. Ми намагалися виконати усі вимоги, але було складно забрати з вистави жести. Врешті, ми зробили виставу, яка мала жести наші – українські. На міжнародний фестиваль нас не відібрали. Зате саме із жестових театральних колективів у нас – перше місце. Наші десять акторів – це чернівчани, середній вік яких 60 років. Вони мають дуже гарну школу. Ми пишаємося рівнем нашого театру, який помітно виділявся з-поміж інших колективів.
"Піднімають завісу,
а у нас на сцені – "покійник"
– Кажуть, у виставі було багато містики…
– Ми обрали класичний твір "Чудо святого Антонія". Її написав бельгійський автор Моріс Метерлінк, володар Нобелівської премії. Наша вистава – про істинну віру та фальшиву побожність. Тема актуальна. Помирає тітонька, і вся рідня хоче поділити її спадщину. А Віржинія, яка любила її та служила їй 33 роки, просить святого Антонія воскресити тітоньку. І святий прийшов.
– І яким він був у вас?
– Босий святий Антоній був одягнений у брудну ризу. Він спустився з неба чистим, але в нашому світі є дощ, сніг, бруд… У нього вірять лише тоді, коли немає буденної суєти. Тільки з’являється суєта, всі забувають, що можливе диво. А глухі актори нам нагадують, що воно навколо. Лише відкрилася завіса, зал уже був шокований. Розпочинається наша вистава, а на сцені – похоронний вінок та "покійник". Люди були шоковані, коли ми показали на сцені "мерця". Але ми ж просто дотримувалися сюжету! Ми тільки приїхали і почали розпаковувати свої речі, а нам кажуть, що ми втратили глузд: привезли справжні похоронні вінки, та й ще між двома вінками поклали ліжко з "покійником". Після вистави до нас підходили керівники інших театрів і дякували за нове бачення п’єси. Вони не бачили вистав такого плану взагалі. Метерлінк – це ж містика!
– Чи були відповідні декорації, щоби відтворити таку містику?
– Метерлінк потребує складних декорацій. Там є і тіньовий театр, і різні світлові ефекти. Це чудо, це грім та блискавки – їх важко відтворити навіть на київських театральних сценах. На щастя, нам все вдалося. Складно було втілити тіньові етюди, коли за білим освітленим полотном грають актори, а глядач бачить їхні тіні.
– Чи показували свою виставу у Чернівцях?
– Вперше ми виступили для чернівецьких людей із вадами слуху навесні. Прагнемо, щоб у нашому місті театр глухих розвивався. У нашому колективі немає молоді. Хочеться когось навчати, комусь передати свою майстерність і свій досвід. Хочу звернутися до молодих людей із вадами слуху, щоби вони приходили до нашого театру. Ми будемо працювати разом. До речі, коли ми були на фестивалі у Києві, паралельно відбувався фестиваль в Івано-Франківську. Туди під керівництвом Жана Тарнавського поїхали чернівецькі глухі діти і вибороли перше місце у номінації "Жестова пісня".
Повернутися назад